ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Akcie ve světě  |  05.09.2019 08:39:01

Ranní glosa: Čekání na nová čísla z automobilek

Po letní přestávce se nám už brzy začne konečně skládat dohromady obrázek situace automobilového průmyslu. Ten tuzemský si doposud nevedl tak zle jako třeba ten německý, když vezmeme v úvahu finální producenty a jejich výkon za prvních sedm měsíců roku. Teprve v pátek se dozvíme, jak si vede celý tento průmysl, který je mimochodem tím největším v tuzemsku a současně i tím nejvýznamnějším ve srovnání s ostatními zeměmi EU, a současně poodkryje něco málo ze své blízké perspektivy, když dojde i na zveřejnění jeho nových zakázek.

Prozatím víme, jak si vedly registrace v prvních osmi měsících roku na tuzemském trhu, kde si tuzemští producenti drží jako již tradičně velmi silnou pozici. Počty nově registrovaných osobních vozů naznačují, že ochota pořídit si nové auto klesá ze strany domácností a vlastně i firem, které jsou mimochodem hlavním nákupčím nových vozů. Za prvních osm měsíců je vidět pokles o více než devět procent a jen v srpnu se registrace propadly o deset procent. Jenže stejně jako v EU, tak i u nás je letní meziroční srovnání zatíženo loňskými manévry před spuštěním další vlny emisních regulací. Takže jestli má něco alespoň nějakou vypovídací schopnost, tak jsou to právě uvedené kumulované výsledky.

Díky SDA však máme možnost vidět více než jen samotný propad zájmu o auta v ČR a můžeme třeba vysledovat, že sice celkové číslo je v poměrně hlubokém mínusu, nicméně třeba u SUV se poptávka v letošním roce téměř neliší od té loňské, a tak veškerý útlum jde na vrub střední třídě a malým vozům. Stejně tak je vidět nižší zájem o auta s naftovým pohonem, jako setrvalou preferenci benzínových motorů a expanzi „zelených“ alternativ. Jejich procentní nárůst je ohromující, nicméně podíl na trhu zanedbatelný. Na SUV rozhodně vliv nemají a nejspíš ještě dlouho mít nebudou.

A vlastně něco podobného je vidět i na evropských číslech, která byla shodou okolností rovněž zveřejněna ve středu. Za první polovinu roku výrazně vzrostly prodeje aut s alternativním pohonem a jejich podíl dosáhl už 9 %, nicméně auta „na baterky“ si ukrojila z celého koláče vlastně jen 1,5 %. V ČR zatím trh „válcují“ SUV a samotným elektromobilům se tentokrát podařilo uzmout 3 ‰ trhu. Prim tak i nadále sehrává klasika, i když zájem o ní zatím klesá téměř na všech hlavních zahraničních trzích.


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688