(Kurzy.cz)
Ke koloběžkám dnes v Praze přibyly elektroskútry, tentokrát v režii automobilky ŠKODA
Službu má na starosti divize ŠKODA AUTO DigiLab, která nicméně nezveřejnila značku, o jaký e-skútr se jedná. Nazývá jej právě jen jako samotnou služby BeRider. Jeho pohon každopádně zajišťují dvě lithium-iontové baterie umožňující dojezd až 70 km, tedy dostatečný pro krátké a střední vzdálenosti. Jízdu má díky nízké hmotnosti zvládnout každý. Tedy každý kdo vlastní řidičské oprávnění, minimálně typu A1. Oprávnění vlastně pro motocykly o výkonu max. 11 kW a objemu spalovacího motoru do 125 cm³. Řidiči však pro využití služby musí být 18 let.
Velká kola a kvalitní odpružení se mají postarat o komfortní jízdní vlastnosti. Jak je pro vozidla s elektrickým pohonem typické, také BeRider má dle automobilky výrazné zrychlení a je schopen jet rychlostí až 66 km/h.
Jarmila Plachá, vedoucí ŠKODA AUTO DigiLabu, uvedla: „Naše služba ‚BeRider‘ skvěle doplňuje stávající nabídku městské mobility v Praze. Ať už na cestě do práce nebo při prohlídce pamětihodností. Elektrické skútry „BeRider“ jsou praktické, ekologické a jednoduché na obsluhu. Současně přinášíme i naši digitální odbornost: Každý skútr BeRider je vybaven senzory, které poskytují data v reálném čase. Díky tomu zlepšujeme zákaznický zážitek při používání skútrů.“
K tomu dodat, že displej skútru samozřejmě ukazuje základní informace jako rychlost a dojezd. K dispozici je na řídítkách také držák mobilního telefonu, tedy vlastně pro usnadnění při příp. používání navigace. K nabíjení telefonu, či jiného elektronického zařízení, je pak k dispozici USB konektor. K používání skútru je dle vyhlášky zapotřebí použít přilbu. V uzamykatelném boxu se nacházejí rovnou dvě, pro případnou jízdu ve dvou.
K využití je třeba aplikace
Obdobně jako u jiných služeb sdílení, rovněž u BeRider je nutno stáhnout si příslušnou aplikaci a zaregistrovat se. Díky ní pak najít a rezervovat volný skútr a telefonem ho, bez klíče, odemknout a zamknout. Při psaní článku jsme napočítali na 30 skútrů. K dispozici jsou pouze v širším centru Prahy, dalo by se zhruba říci od Smíchova po Jarov, resp. od Holešovic po Pankrác. Zaparkovat má jít zdarma na modré, oranžové i fialové zóně. Samozřejmě při využívání skútru se jinak musí dodržovat vyhláška, nejen ohledně parkování, ale i při samotné jízdě. Zodpovědnost, resp. případná pokuta jde za řidičem. Pražany by tak na chodnících tato služba neměla obtěžovat…
Minutové půjčovné
Sazba za používání skútru je stanovena na 5 Kč/min., tedy 300 Kč za hodinu. Při příp. přerušení jízdy, lze zapnout tzv. čekací mód. Po danou dobu se sazba snižuje na polovic. Uživatel může na skútru vyrazit i mimo vytyčenou oblast, musí nicméně do dané výše popisované „vnitřní“ Prahy skútr vrátit. Stav baterie řidič nemusí řešit, resp. o dobíjení skútru se stará poskytovatel.
Závěrem možno dodat, že zavedení BeRider předběhlo jiné avizované sdílení koncernu. Na konci června jsme v článku informovali, že VW spustil v Berlíně pilotní projekt sdílení elektromobilů pod značkou „WeShare“, který se má v příštím roce rozšířit právě do Prahy.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz