Která odvětví mohou pomoci investorům přežít příští recesi?
Lákají Vás investice do akcií, ale zároveň Vás děsí hrozba prudkého pádu jejich cen? Začínajícím či vůči riziku méně odolným investorům se nabízí investice do tzv. defenzivních sektorů. Ty sice nejsou vůči výkyvům cen úplně odolné, poptávka po nich během recese rovněž klesá, nicméně v porovnání s tzv. cyklickými tituly si vedou v horších časech „lépe“.
Standardně platí, že ve zhoršujících se ekonomických podmínkách klesá poptávka po zboží dlouhodobé spotřeby, nadstandardních typech zábavy či možnostech trávení volného času, luxusním zboží (pokud se nebavíme o situaci, kdy jsou předpovědi o zániku kapitalismu tak časté a přesvědčivé, že zákazníci mění své ničím nepodložené peníze za šperky). Z toho by se tedy dalo odvodit, které sektory během ekonomického poklesu příliš netrpí.
Potravinářství
Základní potraviny lidé kupují i v době, kdy mají hlouběji do kapsy. Ekonomický propad v roce 2009 nám ukázal, že lidé v době ekonomické nejistoty nakupují o trochu méně a s delší frekvencí, nicméně toto nemá na zisky výrobců potravin zásadní vliv.
„Neřesti“
Alkohol, cigarety, hazard, těmto odvětvím se daří i v recesi. Nevýhodou je, že pro drobného investora jsou tyto sektory hůře přístupné z důvodu etických standardů investičních společností, případně také národních regulací.
Farmacie
Farmaceutické firmy mají tu výhodu, že poptávka po lécích neklesá ani v době recese, zdravotní pojišťovny ani státy nemají ve zvyku ve špatných dobách výrazně omezovat dostupnost či kvalitu lékařské péče. Zkušenosti z Řecka (viz studie zde) a USA (viz studie zde) naznačují, že v době ekonomické recese roste riziko psychosomatických onemocnění a narušení psychiky, což následně vede ke zvýšené poptávce po lécích.
Diskontní prodejny
Ať už jde o prodejce potravin, drogerie či oblečení. Zkušenosti z historie ukazují, že v situaci, kdy jsou zákazníci více citliví na cenu, obchodní řetězce zaměřené na levné produkty nejsou ekonomickými poklesy zasaženy tak silně jako specializované prodejny se sortimentem určeným pro vyšší příjmové skupiny. Řeč může být například o obchodních řetězcích typu Walmart, Tesco, Careffour.
Služby pro seniory
Pečovatelské domy či služby ošetřovatelů, poptávka po nich nezažívá dramatické propady ani v době ekonomické recese.
Tento text má pouze informací charakter, nejedná se o investiční doporučení.
Poslední zprávy z rubriky Hypotéky:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz