Bc. Jan Tahal (Fučík & partneři)
Okénko daně  |  24.07.2019 18:40:08

Pozor na daňové nedoplatky

V úvodních ustanoveních daňového řádu (dále jen „DŘ“) je správa daní vymezena jako postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady. V praxi se finanční úřady nezřídka setkávají s případy, kdy k dobrovolné úhradě ze strany daňového subjektu nedojde a správce daně je v souladu s DŘ povinen použít navazující postupy, na jejich základě možno tento základní cíl správy daní, tj. zabezpečení úhrady daňové povinnosti, dosáhnout.

Jakým způsobem se daňový subjekt může vyhnout vzniku daňového nedoplatku?

Existuje pár preventivních opatření, které bychom rádi na úvod zdůraznili, jejichž prostřednictvím může daňový subjekt omezit negativní dopady související s vymáháním daňového nedoplatku, anebo je zcela vyloučit. Obecně lze konstatovat, že přístup daňového subjektu ke svým závazkům vůči správci daně do určité míry ovlivňuje následující, finančním úřadem zvolený postup. Je důležité, aby daňový subjekt ve snaze omezit negativní dopady související s vymáháním daňových nedoplatků, kladl důraz na obezřetnost, proaktivní přístup a spolupráci se správcem daně, ochotu hledat alternativní řešení směrující k úhradě svého daňového nedoplatku a v neposledním řadě prohluboval svou znalost, co se týče daňových právních předpisů.

Dalším z účinných nástrojů, jak se vyhnout zákonné odpovědnosti za neodvedení daňové povinnosti, je vysoká míra obezřetnosti daňového subjektu při výběru svých obchodních partnerů či uzavírání obchodních transakcí. V zájmu předcházení vzniku daňových dluhů na finančním úřadě je vhodné, aby daňový subjekt prověřoval spolehlivost svých obchodních partnerů, případné přidělení statusu nespolehlivého plátce, a to, jestli se charakter uzavřených obchodních transakcí nevymyká standardu. Důležité z hlediska prevence je také pravidelné přebírání korespondence a v případě potřeby i relevantní komunikace či vyvíjení aktivity směrující k hledání alternativního řešení ve spolupráci se správcem daně

Daňový nedoplatek a jeho vymezení:

Pojmem nedoplatek se v daňové sféře označuje částka daně, která doposud nebyla uhrazená, ačkoli již uplynul den její splatnosti. Tento pojem je nutné chápat v širším slova smyslu, což znamená, že pojmem daňový nedoplatek je možné označit jednak včas neuhrazenou daň, ale též včas neuhrazené příslušenství daně či včas neuhrazenou částku zajištěné daně. Ze strany daňového subjektu dochází k porušení povinnosti včasného zaplacení daně a daňový subjekt je z důvodu své platební neschopnosti označován jako dlužník, jinými slovy daňový subjekt se dostává do prodlení. Vzniká právní vztah, v němž se povinnost daňového subjektu splnit daňový dluh prolíná s právem státu, reprezentovaného správcem daně, na úhradu existující daňové pohledávky daňovým subjektem. K nejčastějším důvodům, proč v praxi dochází ke vzniku daňových nedoplatků, patří opomenutí a nedbalost na straně daňového subjektu, špatné řízení cash-flow či úmyslné neuhrazení své daňové povinnosti.

Vyrozumění správce daně o výši daňového nedoplatku:

V případě vzniku daňového nedoplatku je správce daně oprávněn vhodným způsobem vyrozumět daňový subjekt o existenci daňového nedoplatku a poučit ho o možných následcích, které jsou s případným neuhrazením nedoplatku spojeny. Správce daně by při volbě nejvhodnější formy vyrozumění měl kromě ekonomického hlediska a ochrany informací zohlednit i riziko případného sporu o to, zda k vyrozumění došlo, či nikoli. Z tohoto důvodu probíhá v praxi toto vyrozumění nejčastěji písemnou formou, čím je minimalizovaná možnost následného zpochybňování ze strany daňových subjektů. V okamžiku přijetí vyrozumění o daňovém nedoplatku, doporučujeme správce daně neprodleně kontaktovat a v závislosti od své platební schopnosti dlužnou částku také uhradit. V případě, že s výši nebo existenci daňového nedoplatku daňový subjekt nesouhlasí, je dlužník oprávněn uplatnit dle DŘ námitku, která může směrovat jak proti existenci daňového nedoplatku, tak proti samotnému postupu správce daně při vyrozumění.   

Posečkání a rozložení úhrady daně na splátky:

Daňový řád zakotvuje tradiční instrument, který umožňuje odsunutí celé nebo částečné úhrady daně, aniž by se daňový subjekt vystavoval riziku exekuce svého majetku. Na žádost daňového subjektu, případně z moci úřední, je správce daně oprávněn povolit posečkání úhrady daně či její rozložení na splátky. Na povolení posečkání daně není právní nárok a správce daně je ve svém rozhodování v případě žádosti daňového subjektu o posečkání vázán návrhem daňového subjektu. Při rozhodování o povolení posečkání ze strany správce daně je podstatné posoudit aktuální ekonomickou situaci daňového subjektu, vyhodnotit možná rizika, předchozí platební morálku či aktuální výši daňových nedoplatků. Správce daně vyhoví žádosti, když je splněna některá z podmínek vymezené § 156, odst. 1 DŘ a daňový subjekt unese důkazní břemeno v rámci tvrzených skutečností. 

Daňový subjekt je schopen předcházet a úspěšně čelit vymáhání daňových nedoplatků pouze za předpokladu dodržování preventivních opatření a kooperace se správcem daně. Výběr právních prostředků je v kompetenci správce daně, nicméně svým proaktivním přístupem a adekvátní komunikací se správcem daně může daňový subjekt negativní dopady v souvislosti s vymáháním daňových nedoplatků eliminovat.

Soňa Hanigovská & Jan Tahal

 


Bc. Jan Tahal

Asistent daňového poradce senior

jan.tahal@fucik.cz

Jan se pohybuje v oblasti daní více než 18 let. Specializuje se na správu daní, zejména na daňové schránky společností, a daně z příjmu fyzických osob.

Fučík & Partneři

Od roku 1995 působíme na poli daňového poradenství a auditu. Svým klientům nabízíme mnohaleté zkušenosti podnikového poradenství. Pořádáme vzdělávací semináře na témata z daňového prostředí. Účastníme se odborných konferencí a diskuzí. A dále se specializujeme na řízení lidských zdrojů a outsourcing mzdového a finančního účetnictví. Poskytujeme komplexní poradenské služby v oblasti auditu, daní, podnikového poradenství, účetnictví, personálního poradenství včetně mzdového účetnictví a transakčního poradenství. Naším cílem je spokojenost našich klientů.

Děláme to, co nás baví, dělejte to také a starosti s účetnictvím a daněmi nechte na nás!

Více informací na: http://www.fucik.cz/

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Daně a daňová přiznání - informace, termíny, formuláře



Více zpráv k tématu Daně


Poslední zprávy z rubriky Okénko daně:

24.01.2020  Změny sazeb DPH v roce 2020 Ing. Michal Sholtz (Fučík & partneři)
09.12.2019  Návrh zákona na zdanění digitálních služeb Ing. Štěpán Osička (Fučík & partneři)
25.11.2019  Nejčastější zjištění z auditu Ing. Klára Honzíková (Fučík & partneři)
10.11.2019  Předaudit a jeho výhody Ing. Klára Honzíková (Fučík & partneři)




?

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2023

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V

ISSN 1801-8688