Boj proti praní peněz a financování terorismu: Komise hodnotí rizika a vyzývá k lepšímu provádění pravidel
Evropská komise přijímá sdělení a čtyři zprávy, které podpoří evropské a vnitrostátní orgány v lepším zvládání rizik spojených s praním peněz a financováním terorismu. Přijetím 4. a 5. směrnice o boji proti praní peněz zavedla Junckerova Komise na úrovni EU přísná pravidla a posílila funkci dohledu Evropského orgánu pro bankovnictví. Ve zprávách se zdůrazňuje, že je nutné uvedené směrnice plně provést a zároveň že v provádění pravidel Unie v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu je třeba vyřešit ještě řadu strukturálních nedostatků. Dnešní balíček poslouží jako základ pro budoucí politická rozhodnutí o tom, jak dále posílit rámec EU pro boj proti praní peněz.
První místopředseda Komise Frans Timmermans uvedl:„Nesmíme zločincům a teroristům poskytnout žádnou příležitost ke zneužívání našeho finančního systému a ohrožení bezpečnosti Evropanů. Existuje několik velmi konkrétních možností zlepšení, která lze na operační úrovni rychle provést. Komise bude i nadále v tomto ohledu členské státy podporovat a zároveň prověří, jak lze vyřešit zbývající strukturální problémy.“
Místopředseda Komise odpovědný za euro, sociální dialog, finanční stabilitu, finanční služby a unii kapitálových trhů Valdis Dombrovskis k tomu řekl:„Spolehlivý rámec pro předcházení praní peněz a financování terorismu a boj proti nim má zásadní význam pro zachování integrity evropského finančního systému a snížení rizik ohrožujících finanční stabilitu. Z dnešní analýzy však vyplývá, že naše přísná pravidla pro boj proti praní peněz nejsou uplatňována ve všech bankách a všech zemích EU stejným způsobem. Máme tedy strukturální problém, pokud jde o schopnost Unie zabránit využívání finančního systému k neoprávněným účelům. Tento problém je třeba řešit a vyřešit co nejdříve.“
Komisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů Věra Jourová doplnila: „Na úrovni EU máme přísná pravidla proti praní peněz, ale je třeba, aby všechny členské státy uplatňovaly tato pravidla v praxi. Nechceme v EU žádné slabé místo, které by zločinci mohli využít. Nedávné skandály ukázaly, že členské státy by se měly tímto problémem bez odkladu zabývat.“
Sdělení Na cestě k lepšímu provádění rámce EU v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu obsahuje souhrn těchto čtyř zpráv, které dnes byly zveřejněny: zpráva o nadnárodním posouzení rizik obsahuje aktualizaci odvětvových rizik spojených s praním peněz a financováním terorismu. Ve zprávách o hodnocení nedávných případů praní peněz na vysokých úrovních finančního sektoru, o finančních zpravodajských jednotkách a o propojení centrálních registrů bankovních účtů se analyzují nedostatky v současném dohledu a spolupráci v oblasti praní peněz a způsoby jejich řešení.
Posouzení rizik praní peněz na vnitřním trhu
Zpráva o nadnárodním posouzení rizik je nástrojem, který členským státům pomáhá odhalovat a řešit rizika praní peněz a financování terorismu. Komise ji od roku 2017 přijímá každé dva roky.
Ze zprávy vyplývá, že většina doporučení vyplývajících z prvního nadnárodního posouzení rizik byla různými aktéry provedena. Určité horizontální nedostatky však přetrvávají, zejména pokud jde o anonymní produkty, identifikaci skutečných vlastníků a nové neregulované výrobky, jako jsou virtuální aktiva. Některé z nich se vyřeší nadcházejícím provedením 5. směrnice o boji proti praní peněz ve vnitrostátním právu. Ve zprávě se rovněž připomíná, že členské státy musí ještě plně provést 4. směrnici o boji proti praní peněz. Komise vyzývá členské státy, aby směrnici plně provedly a řídily se doporučeními uvedenými v této zprávě. Tím by se zlepšila spolupráce mezi orgány dohledu, zvýšilo povědomí mezi povinnými osobami a nabídla další vodítka pro identifikaci skutečných majitelů.
Hodnocení nedávných případů praní peněz a z něho plynoucí poznatky
V návaznosti na komunikaci s Evropským parlamentem a žádost Rady z prosince 2018 Evropská komise analyzovala deset nedávných veřejně známých případů praní peněz v evropských bankách s cílem analyzovat některé stávající nedostatky a nastínit další možný postup.
Zpráva sice není vyčerpávající, ukazuje však, že:
banky se v několika analyzovaných případech účinným způsobem a někdy dokonce vůbec neřídily požadavky na boj proti praní peněz. Neměly dostatečné vnitřní mechanismy pro předcházení praní peněz a nesladily své strategie boje proti praní peněz a financování terorismu, pokud se jednalo o rizikové obchodní modely. Dále byla zjištěno, že tyto strategie nebyly buď na úrovni jednotlivých subjektů, nebo na úrovni skupin dostatečně koordinovány.
- Opatření dohledu přijatá vnitrostátními orgány v reakci na tyto případy jsou, pokud jde o rychlost a účinnost, velmi nejednotná. Pokud jde o stanovení priorit, zdroje, know-how a dostupné nástroje, byly zjištěny značné rozdíly. Zejména ohledně dohledu nad bankovní skupinou se orgány dohledu příliš spoléhaly na předpisy v oblasti boje proti praní peněz platné v hostitelských členských státech, což mělo dopad na účinnost opatření dohledu na úrovni EU v přeshraničních případech. Kromě toho vedlo rozdělení odpovědnosti k neúčinné spolupráci mezi orgány pro boj proti praní peněz, orgány obezřetnostního dohledu, finančními zpravodajskými jednotkami a donucovacími orgány.
Tyto nedostatky jsou známkou strukturálních problémů při provádění pravidel EU, které se doposud řešily jen částečně. Roztříštěnosti regulace a dohledu ve spojení s rozmanitostí úkolů, pravomocí a nástrojů, které mají orgány veřejné moci k dispozici, způsobují nedostatečné provádění pravidel EU. Nedostatky v politikách boje proti praní peněz a dohledu nabývají většího významu v přeshraničních situacích, jak v rámci EU, tak také ve vztahu k zemím mimo EU. I když banky a orgány dohledu přijaly významná opatření, zbývá vykonat ještě mnoho práce. Například je nutná další harmonizace mezi členskými státy a posílení dohledu.
Potřeba posílené spolupráce mezi finančními zpravodajskými jednotkami
Finanční zpravodajské jednotky hrají klíčovou úlohu při odhalování rizik praní peněz v každé zemi. Platforma finančních zpravodajských jednotek EU, která je expertní skupinou Komise, v posledních letech výrazně zlepšila spolupráci, ale Komise zjistila ještě tyto nedořešené otázky:
- přístup finančních zpravodajských jednotek k informacím: vzhledem k odlišnému statusu, odlišné pravomoci a organizaci nemají některé finanční zpravodajské jednotky přístup k relevantním informacím (finančním a správním informacím a informacím v oblasti prosazování práva) a nemohou je sdílet,
- sdílení informací mezi finančními zpravodajskými jednotkami je stále nedostatečné a často je příliš pomalé,
- nástroje IT: finanční zpravodajské jednotky někdy rovněž postrádají náležité informační nástroje, s nimiž by mohly účinně importovat a exportovat informace do/ze sítě FIU.NET,
- omezený rozsah platformy finančních zpravodajských jednotek EU, která nemůže vytvářet právně závazné šablony, pokyny a standardy.
Ve zprávě se navrhují některé konkrétní změny, například nový mechanismus podpory, který by dále zlepšil spolupráci mezi finančními zpravodajskými jednotkami v celé EU.
Propojení centrálních registrů bankovních účtů
Ve zprávě o propojení centrálních registrů bankovních účtů se stanoví řada prvků, které je třeba vzít v úvahu pro možné propojení registrů bankovních účtů a systémů vyhledávání dat. Komise navrhuje, že by takový systém mohl být případně decentralizovaným systémem se společnou platformou na úrovni EU. Aby se dosáhlo propojení, bude třeba přijmout legislativní opatření, a to po konzultaci s vládami členských států, finančními zpravodajskými jednotkami, donucovacími orgány a úřady pro vyhledávání majetku z trestné činnosti.
Další kroky
Dnešní zprávy budou podkladem k budoucí diskusi o dalších krocích v této oblasti, mimo jiné o povinnostech finančních institucí a pravomocech a nástrojích nezbytných pro účinný dohled. Současný stupeň integrace bankovního trhu bude také vyžadovat další práci na přeshraničních aspektech rámce pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Komise bude nadále pozorně sledovat, jak členské státy provádějí pravidla EU v oblasti boje proti praní peněz.
Souvislosti
Během funkčního období Junckerovy Komise EU posílila rámec pro boj proti praní peněz a financování terorismu přijetím 4. směrnice o boji proti praní peněz, kterou měly členské státy provést do června 2017. Komise nyní prověřuje provádění 4. směrnice o boji proti praní peněz a zároveň také správné provádění pravidel členskými státy. Komise zahájila proti většině členských států řízení o nesplnění povinnosti, neboť na základě informací od členských států dospěla k závěru, že směrnice není zcela provedena.
5. směrnice o boji proti praní peněz zlepší pravomoci finančních zpravodajských jednotek, zvýší transparentnost informací o skutečném vlastnictví a bude regulovat virtuální měny a předplacené karty, aby bylo možné lépe předcházet financování terorismu. Členské státy mají povinnost tuto směrnici provést ve vnitrostátním právu do ledna 2020.
Po odhalení několika případů praní peněz v roce 2018 Komise v květnu téhož roku zřídila spolu s evropskými orgány dohledu a Evropskou centrální bankou společnou pracovní skupinu. Na základě doporučení pracovní skupiny Komise v září 2018 vydala sdělení o posílení rámce Unie pro obezřetnostní dohled a dohled v oblasti boje proti praní peněz a nová pravidla pro posílení úlohy Evropského orgánu pro bankovnictví. To vedlo k posílení dimenze boje proti praní peněz a financování terorismu v právních předpisech o bankovní obezřetnosti přijetím 5. směrnice o kapitálových požadavcích v prosinci 2018.
Další informace
Na internetových stránkách rámce EU pro boj proti praní peněz najdete tyto dokumenty:
- Sdělení: Na cestě k lepšímu provádění rámce EU v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu
- Zpráva o posouzení nedávných případů údajného praní peněz v evropských úvěrových institucích
- Nadnárodní zpráva o hodnocení rizik
- Zpráva finanční zpravodajské jednotky
- Zpráva o propojení centrálních registrů bankovních účtů
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz