Hospodaření s vodou

Jak hospodařit s vodou

Každý člověk spotřebuje průměrně 150 l vody za den. Dešťovou vodou lze nahradit až 40 % této spotřeby. Zbývajících 60 % lze v domácnosti využívat úsporně pomocí moderních technologií. Nechte se inspirovat odborníky z Hornbachu, jak ekonomicky hospodařit v domácnosti s vodou a šetřit tak přírodní zdroje.

Dešťovou vodu lze využívat na splachování toalety, zalévání zahrady nebo při údržbě a úklidu. „Výhodou dešťové vody je to, že je měkká, nezanáší tolik spotřebiče a potrubí, protože nedochází k usazování vodního kamene. Pro zavlažování zahrady je dokonce dešťová voda vhodnější než vodavodovodu, dešťovka totiž neobsahuje chlór, je chudá na soli a minerály a tak nedochází k zasolování půdy,“ vysvětluje Marcela Bínová, odbornice z projektových marketů Hornbach.

Dešťovka II – skladování dešťové vody

Dotační program na podporu udržitelného hospodaření s vodou Dešťovka II nabízí dotaci až 105.000,- na využití přečištěné odpadní i srážkové vody pro zálivku zahrady i splachování WC. Celková dotace je odstupňována dle typu využití a může dosahovat až 50 % způsobilých výdajů. Žádat mohou majitelé a stavitelé rodinných, rekreačních a bytových domů.

Kompletním zařízením, které shromažďuje srážkovou vodu a umožňuje její další pohodlné využití, je například sada RAINTRONIC. „Set pro úpravu dešťové vody obsahuje nádrž na vodu o objemu 1.600 litrů, filtrační šachtu s košem, dva vsakovací tunely a čerpadlo Raintronic. Pořídit ho můžete v Hornbachu už od 46.010 ,“ popisuje Marcela Bínová z Hornbachu. Instalace podzemních nebo nadzemních nádrží ale vyžaduje náročnější stavební úpravy na pozemku i v samotném domě. 

 

Sudy na dešťovou vodu

Na skladování zachycené dešťové vody se běžně používají barely a sudy. „Nadzemní nádrže na dešťovku se nejčastěji vyrábí z tvrzeného plastu, seženete je v různých objemech od 50 do 500 litrů, s výpustným kohoutem nebo bez kohoutu,“ říká Marcela Bínová z Hornbachu. Dešťová voda by měla být uskladněna na chladném místě a neměla by být vystavena přímému slunečnímu záření.

Sprcha místo vany

Při šetrném sprchování je spotřeba vody až o třetinu nižší než při koupání. Vodu může ušetřit i typ sprchové baterie. „S termostatickou baterií lze rychle a účinně regulovat teplou vodu a tím ještě více snížit její spotřebu, zároveň ochrání před opařením,“ doporučuje Marcela Bínová z Hornbachu.

 

Vodovodní baterie

Výměna kapajícího kohoutku může ušetřit nemalé množství vody. Jen slabě kapající kohoutek může stát až 1.500 korun ročně, proto se vyplatí armaturu pořádně utěsnit nebo si pořídit novou. „Pákové baterie jsou o více než třetinu úspornější než klasické kohoutkové. Další úsporu mohou přinést perlátory, výběrem správného perlátoru pro baterii můžete docílit úspory až o 50 %,“ radí Marcela Bínová z Hornbachu. Perlátor je zařízení, které se namontuje na vodovodní baterii a díky usměrnění proudu vody a jeho provzdušnění redukuje průtok vody.

 

Toaleta

U toalety je důležitý výběr splachovací nádržky nebo předstěnového prvku. „Na jedno spláchnutí by se nemělo spotřebovat více než 6 litrů vody a díky dvojčinnému splachování lze snížit spotřebu vody až o 50 %,“ radí Marcela Bínová z Hornbachu, „také pravidelně kontrolujte těsnění splachování, i slabě protékající WC může stát ročně několik tisíc korun.“

Hornbach

Společnost HORNBACH je nezávislá, rodinná společnost, založená v roce 1877 a jako jediná v segmentu stavebních marketů má za sebou historii sahající přes pět generací. Společnost v současné době provozuje 154 stavebních a zahradních marketů v devíti evropských zemích, z toho 10 v České republice.

Koncept prodeje a sortiment výrobků jsou plně orientovány na potřeby zákazníků, kteří realizují své projekty, a také na profesionály. HORNBACH svým zákazníkům zaručuje trvale nízké ceny a zajišťuje si tak prvenství ve svém oboru. Četné nezávislé testy a studie potvrzují vysokou kvalitu poskytovaného poradenství a také výborný servis.

Společnost Hornbach je průkopníkem v oboru, neboť právě ona otevřela první kombinovaný stavební a zahradní market (1968), první velkoplošný „stavební hobby market“ (1980) a první stavební market s integrovaným Drive-in centrem (2003). Těmito kroky opakovaně dokládá svou schopnost inovovat. HORNBACH je několik desítek let významným zaměstnavatelem, v současné době se na úspěchu firmy podílí přibližně 16 500 zaměstnanců, z toho přibližně 1 430 v České republice.

Více informací na: www.hornbach.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky