Daně a účetnictví  |  27.06.2019 11:44:49

Účetní: Státní správa v digitalizaci značně pokulhává

Zatímco někteří účetní digitalizaci vítají, pro jiné je strašákem, se kterým se, pokud to není bezpodmínečně nutné, neradi setkávají. Tato nedůvěra je znát také v komunikaci se státní správou. Z průzkumu, který si nechala vypracovat Komora certifikovaných účetních (KCÚ), vyplývá, že při podání elektronických dokumentů vůči orgánům veřejné správy používá 47 % účetních datovou schránku, 12 % portály veřejné správy a 41 % kombinaci výše uvedených.

I kdyby nedůvěra účetních k digitalizaci pramenila z obavy o ztrátu dat nebo zneužití, mít vše plně digitalizované není úplně jednoduché. Nikoliv kvůli nedostatečným softwarovým řešením, ochraně dat nebo nejasnému znění zákona o elektronické evidenci účetnictví, ale také kvůli samotné státní správě. 

Přestože úřady v některých případech striktně vyžadují elektronický přístup, jeho funkčnost značně pokulhává. Průzkum ukázal, že hlavní problémy digitální komunikace se státní správou mají kořeny v jeho těžkopádnosti a složitosti. Systém je pomalý a neefektivní, protože chybí i takové triviality, jako je například propojenost mezi úřady nebo možnost stáhnout již jednou odeslaná data třeba ve formátu pdf. Skutečnost, že jednotlivé registry nejsou propojené, vede k přebíhání z jedné kanceláře (úřadu) do druhé s vytištěnými formuláři v ruce. Zrychlení komunikace ze strany státní správy a možnost komunikovat jedním „kanálem“ je tak požadavkem nejen účetních. Významný problém však účetní spatřují v chybějících legislativních úpravách.

„Digitální komunikace se státní správou je pro účetní náročná, protože s ní, na rozdíl od většiny lidí, pracují v zásadě denně. Příkladem je Daňová informační schránka (DIS), jejíž použití je v tuhle chvíli spíš matoucí. Koncem roku by snad mělo dojít k novelizaci související legislativy. Je totiž předložen návrh zákona, kterým se mění daňový řád a dotýká se též DIS. V tomto ohledu Komora podporuje rozšiřování elektronizace správy daní, stejně tak zavedení a spuštění projektu MOJE DANĚ,“ říká Libor Vašek, předseda Komory certifikovaných účetních.

Přes zmíněné nedostatky většina účetních uznává, že digitalizace státní správy je přínosná, nutná, důležitá a šetří čas, ale zároveň pochybuje o realitě dříve avizovaného efektu, tedy o snižování stavu zaměstnanců ve státní správě. Například datové schránky účetní v průzkumu vesměs chválili, ale přesto je třeba stále co vylepšovat.

Realita ukazuje, že i kdyby účetní využívali nejmodernější technologie a byli plně digitalizovaní, pravděpodobně by naráželi na chybějící legislativní úpravu. Státní správa, která paradoxně digitalizaci žádá, ji sama podporuje jen minimálně. Nedořešené zákony tak “drží” účetní spíše u zažitých postupů, protože v případě kontroly by elektronicky podané doklady mohly být nedohledatelné. Klasický příklad, se kterým se účetní v souvislosti s digitalizací potýkají, začíná už u samotné otázky: „Co je originál dokladu (faktury), který účetní obdrží jako přílohu ve formátu pdf mailem?“ V praxi odpoví až 80 % účetních, že vytištěné pdf, což je špatně. Tyto a  podobné, naprosto běžné "novinky", nejsou nijak legislativně řešeny. Diskuse nad připravovaným zákonem o účetnictví probíhá a jejím cílem je tak nejen specifikovat rozsah poskytování účetních informací ve vztahu k finanční správě a jiným státním organizacím, ale zároveň zjednodušit administrativní zátěž podnikatelů a státu, a tím i zefektivnit celkovou komunikaci. Aby však účetní práce mohla být plně digitalizována, musí dojít i k patřičnému digitálnímu vzdělávání pracovníků úřadů. Bez toho je totiž jakákoliv efektivní spolupráce v 21. století nerealizovatelná.

Komora certifikovaných účetních

Komora certifikovaných účetních (KCÚ) je profesní organizace působící v České republice od roku 1999. Sdružuje na 1 200 profesních účetních, kteří absolvovali několikaletý dvoustupňový systém certifikace účetních postavený na vzdělávacích standardech Mezinárodní federace účetních (IFAC). KCÚ podporuje účetní profesi, zdůrazňuje význam kvalitní účetní práce pro finanční řízení podniků, zajišťuje odborná školení, připomínkuje novelizace účetních zákonů a předpisů. Jejím předsedou je Ing. Libor Vašek, Ph.D.

Více informaci na: www.komora-ucetnich.cz/cze/informace-komory.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Daně a účetnictví:

Čt   9:16  BDO: Zaměstnávání dohodářů bude výhodné, ale jen když je firmy zaregistrují jako... BDO Česká republika (BDO Česká republika)
04.04.2024  Daňová podpora výzkumu a vývoje - 2022 ČSÚ (ČSÚ)
02.04.2024  Kdo se musí registrovat k FATCA? JUDr. Lumír Schejbal (SCHEJBAL&PARTNERS)




?

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688