Proč se podnikatelům vyplatí troška pesimismu
Zatímco optimistický zaměstnanec je ve své práci
úspěšnější než jeho pesimistický kolega, u podnikatelů se přehnaně
pozitivní myšlení nevyplácí. Britští výzkumníci ve svém průzkumu mezi šesti
stovkami podnikatelů zjistili, že ti více optimističtí vydělávají o téměř
třetinu méně než ti pesimističtější. Optimismus totiž vede
k nerealistickým očekáváním a přílišné sebejistotě. Pesimismus naopak
pomáhá poučit se z chyb a činit pragmatická rozhodnutí.
O důležitosti optimismu a pozitivního myšlení
v podnikatelské sféře slýcháme v současné době čím dál častěji.
Poradci a kouči zaměstnance i zaměstnavatele ujišťují, že právě pozitivní
náhled je cestou ke štěstí a úspěchu. To, že se optimismus pevně pojí
s pocity štěstí a napomáhá lepšímu zdraví, je poměrně dobře podloženo a
statistiky tomu dávají za pravdu. Jak se ale pravdivě říká, všeho moc škodí,
a psychologové tak dnes již varují, že se v moderní době stal
z optimismu doslova kult. A to natolik silný, že se lidé v podstatě
cítí povinni smýšlet pouze pozitivně. Přitom zrovna v podnikatelské sféře
se podle průzkumu odborníků ze tří britských univerzit více než bezpodmínečný
optimismus vyplatí trocha pesimismu.
Optimisté častěji zakládají firmy odsouzené k neúspěchu
Výzkumníci z University of Bath, London School of Economics
and Political Science a Cardiff University se ve svém průzkumu z roku 2018
zaměřili na více než 600 bývalých zaměstnanců, kteří se pustili do podnikání.
Zjistili, že ti z nich, kteří se vyznačovali velmi silným optimismem,
vydělávali zhruba o 30 procent méně než podnikatelé, kteří byli podprůměrně
optimističtí. Zajímavé ovšem je, že jakožto zaměstnanci si více optimističtí
lidé vydělali více. „Optimističtější zaměstnanci dle statistik skutečně
dosahují lepších úspěchů než jejich méně pozitivně naladění kolegové. Když se
pak tito optimisté rozhodnou založit firmu, je pravděpodobné, že automaticky
očekávají, že se jim bude na vlastních nohách dařit stejně dobře, jako
v zaměstnání. Předchozí úspěchy ovšem člověka snadno mohou svést
k přehnanému sebevědomí a ukolébat k menší aktivitě,“ upozorňuje Jiří
Jemelka, ředitel
společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim
management malým a středním podnikům. Pozitivní naladění a optimismus
začínajících podnikatelů tak dle výzkumu vedl k zakládání firem, jež
neměly realistické vyhlídky na finanční úspěch.
Pesimisté lépe hodnotí rizika a dokážou se poučit ze
svých chyb
Tento příspěvek poskytuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA se již více než patnáct let věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra. Provozuje také specializovaný web restrukturalizace.cz a marketingové poradenství na btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz