Akcie v ČR  |  02.05.2019 12:49:39, aktualizováno 05.05.2019 09:06:17

Škoda Auto stojí a padá s Čínou, další kroky Pekingu ji zřejmě postaví na nohy. Nepomáhá jí ale citelný pokles českého trhu

Automobilka Škoda Auto dodala letos v prvním čtvrtletí zákazníků o bezmála tři procenta méně vozů než loni ve stejnou dobu. Důvodem je zejména pokles čínské poptávky. Druhá nejsilnější ekonomika světa zápolí s vlastním zpomalením, které vyhrotila obchodní válka s USA, probíhající v uplynulém více než roce. Mladoboleslavské automobilce ale nepomohla ani situace na domácím trhu.

Česká republika totiž společně s Finskem, Švédskem a Nizozemskem patří k těm zemím EU, kde se letos v prvním čtvrtletí nejcitelněji propadal počet registrací nových osobních automobilů. Propad byl v každém z měsíců letošního prvního kvartálu v očištění o rozdílný počet pracovních dní dramaticky větší než průměrně v EU.

Letos v lednu se tyto registrace v ČR propadly meziročně o patnáct procent, zatímco na úrovni EU jen o necelá dvě procenta. V únoru unijní trh vykazoval meziročně opět o bezmála dvě procenta méně registrací, avšak český trh jich měl hned o 7,5 procenta méně. V březnu pak český trh „padal“ o více než patnáct procent, kdežto ten unijní pouze o zhruba pět procent.

Nadějí pro českou automobilku je však vývoj v poslední době. Situace v čínské ekonomice a v německém průmyslu totiž vykazuje známky stabilizace. Poměrně pozitivní jsou například i hospodářské výsledky celé skupiny Volkswagen za letošní první kvartál. Volkswagen jako celek zůstává do značné míry imunní vůči čínskému i německému zpomalení uplynulých měsíců.

Jak napovídá například vývoj čínských akciových trhů, čínská stimulační opatření – jak v oblasti fiskální, tak monetární – zabírají. Čínské akciové indexy – které lze chápat jako předstihový ukazatel – vykazují letos nejvyšší zhodnocení ze všech světových burz. Optimismus a obnovená důvěra ohledně kondice čínské ekonomiky se pak promítá právě do stabilizace tamní celkové poptávky, včetně poptávky po německém dovozu. Toto oživení by zejména ve druhé polovině letošního roku mohlo stabilizovat také situaci v tuzemském průmyslu a usnadnit automobilce Škoda Auto nástup na trajektorii růstu zisku i objemu prodaných vozů. 

Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, CZECH FUND

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688