Patria (Patria Finance)
Investice  |  25.04.2019 18:03:44

Takhle vypadá budoucnost dopravy. Investic snad ne

Jeden z nejznámějších odborníků na valuace a investice Aswath Damodaran hovořil před několika dny na CNBC o tom, jak předražená jsou poslední dobou velká IPO na americkém trhu. Na svých stránkách se některým z nich věnuje detailně, já bych to dnes v mnohem omezenějším rozsahu chtěl učinit u společnosti Lyft, jejíž model je podle některých názorů „budoucností dopravy“.

Lyft byl založen v roce 2012 a na trhu sdílené osobní dopravy je dvojkou. Podle Morningstar si tuto pozici udrží ještě dlouhé roky – otázkou je, zda je to hodnocení pozitivní, či negativní. Tedy zda se radovat z toho, že pozici firmy neohrozí rostoucí konkurence, či být zklamán z toho, že Lyft nepřekoná Uber. K tomu podle investiční společnosti nedojde proto, že Uber má konkurenční výhodu založenou na tom, že je na trhu déle. A má silnější síťové efekty (což úzce souvisí s prvním bodem).

V USA by podle Morningstar měl relevantní trh růst v následujících pěti letech o 24 %. Investiční společnost se pak domnívá, že současné know how firmy by mělo Lyftu zajistit ziskovost a v budoucnosti dokonce návratnost kapitálu, která se bude pohybovat nad návratností požadovanou. Což je docela slovo do pranice, ovšem v jádru je toto přesně ta úvaha, která je podle mne v těchto nových odvětvích a společnostech klíčová.

Lyft podle následující tabulky dokázal v roce 2018 generovat tržby ve výši 2,16 miliard dolarů. V záporu byl ale i jeho provozní zisk, provozní tok hotovosti a i volný tok hotovosti (tedy klíčové číslo, které ukazuje, co firmě zbylo po investicích – na splátky dluhu, akvizice a výplatu hotovosti akcionářům). Diskuse o tom, kdy se tato firma stane ziskovou je pestrá, podle některých názorů je namístě se dokonce ptát „zdali“ se někdy do ziskovosti vůbec dostane (jak jsem uvedl výše, Morningstar je v tomto ohledu dosti optimistická).


Zdroj: Morningstar

S valuací podobných společností s červenajícími se čísly (Tesla, Lyft, Netflix...) je to samozřejmě ošemetné. Dejme ale tomu, že by se volný tok hotovosti Lyftu pohyboval ještě řadu let podle trendu nastaveného v posledních třech letech a za deset let by se jeho růst stabilizoval na 3 % ročně. Celý scénář popisuje následující graf, do černých čísel by se v něm firma po investicích dostala až za šest let:



Pokud nastavíme betu na hodnotu jedna, současná hodnota výše popsaného toku hotovosti dosahuje 2,6 miliardy dolarů. Kapitalizace se ovšem pohybuje na více než 17 miliardách dolarů. Takže investoři jsou ohledně dalšího vývoje toku hotovosti mnohem optimističtější. Jeden ze scénářů vývoje volného toku hotovosti, který by kapitalizaci plně ospravedlnil, je zobrazen v následujícím grafu. Po dvou letech by zde firma již musela po investicích vydělávat více než 200 milionů dolarů, po deseti letech téměř 1,5 miliardy dolarů (a to v tomto případě ještě hodně optimisticky předpokládám, že se tu rovná volný tok hotovosti s tím, co bude skutečně patřit akcionářům)!



Pokud by se vlastní jmění firmy velmi zhruba drželo na současných hodnotách, firma by v tomto scénáři za deset let dosahovala návratnosti vlastního jmění ve výši minimálně několika desítek procent. Tedy vysoko nad požadovanou návratností vlastního kapitálu. Taková situace může vzniknout a vniká. Ale jen a pouze tam, kde má nějaká společnost udržitelnou konkurenční výhodu a pozici na trhu, která jí umožní držet vysoké marže a následně dosahovat vysoké návratnosti investic. Je takovou společností Lyft?

Podle mne je odpověď pravděpodobně záporná. Lyft se podle mne na základě těchto jednoduchých, ale snad stále vypovídající kalkulací dost podobá Netflixu: Kapitalizace implikuje takové zvednutí ziskovosti a schopnosti generovat hotovost, jako kdyby šlo o jedinečný, těžko zkopírovatelný byznys model, po jehož produktech se mohou zákazníci utlouci. Mohu se ale mýlit a je dobré vyjádřit podobným společnostem uznání za to, kam se odvážily vydat a jak daleko došly. Možná se dokonce skutečně stanou budoucností dopravy, ale v tuhle chvíli se mi zdá, že hlavní přínos změn půjde směrem k zákazníkovi, ne k investorům.

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688