Počet malých prodejen opět klesl, nejvíce bylo těch samostatně vedených
Za rok 2018 zaniklo dalších 513 nezávislých českých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím. Aktuální čísla společnosti Nielsen potvrzují odhady Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), která dlouhodobě varuje před zanikáním malých prodejen, výraznou měrou zajišťujících obchodní obslužnost venkova.
Podrobnější pohled na výsledky roku 2018 prozrazuje, že z celkového
počtu 513 uzavřených prodejen patří 465 provozoven mezi prodejny
samostatně vedené a žádným způsobem organizované, tedy nezávislé
živnosti. Zbývajících 48 prodejen pak spadá do kategorie organizovaného
obchodu s příslušností k některé z domácích maloobchodních sítí či
aliancí.
„Jednoznačně se potvrzuje to, co se snažíme vysvětlovat zákonodárcům
i úředníkům již dlouho a to především v souvislosti se zákonem o
významné tržní síle. V našem prostředí není sdružování českých prodejen
do obchodní aliance původcem významné tržní síly,
ale především způsobem, jak významné tržní síle čelit, obstát
v konkurenci zahraničních řetězců a u silných dodavatelů vyjednat pro
malé prodejny solidní podmínky,“ vysvětluje Zdeněk Juračka, předseda AČTO.
Porovnání počtu prodejen mezi lednem 2018 a lednem 2019 jasně
prozrazuje, že postiženou kategorií je, ostatně jako každý rok, segment
prodejen o výměře do 400 m².
„Pod vlivem okolností, ať už migrace lidí z venkova za prací a
vzděláním, nekalé konkurence, tlaku zahraničních řetězců či skokového
navyšování minimální mzdy, musíme zavírat dlouhodobě ekonomicky
nerentabilní prodejny. Přesto se nám ve stovkách venkovských
lokalit daří malé prodejny udržet i přes jejich ztrátovost, často to
totiž bývá poslední fungující prvek občanské vybavenosti,“ říká Pavel Březina, předseda představenstva skupiny COOP. Naopak počet supermarketů, tedy prodejen nad 400 m² se opět mírně
zvýšil.
AČTO dlouhodobě usiluje o podporu a zachování tradičních českých prodejen a již v roce 2017 představila vedením jednotlivých krajů komplexní materiál s návodem jak venkovský obchod podpořit. „Výsledkem našeho dlouhodobého úsilí, vysvětlování a apelování je narůstající počet dotačních titulů v jednotlivých krajích, které jsou určeny pro venkovské prodejny. Děláme vše pro to a věříme, že se přidají další kraje a život v obcích podpoří. Spíše zbožným přáním zůstává zavedení čitelných pravidel pro neřízenou expanzi zahraničních řetězců,“ dodává Zdeněk Juračka.
•••
Asociace českého tradičního obchodu je historicky první a největší konsolidovaný subjekt, který sdružuje české maloobchodníky z oblasti malého a středního podnikání. V současnosti má AČTO 25 členů z řad českých maloobchodních sítí i českých výrobců potravin a dodavatelů. Reprezentuje na 7 000 prodejen s 30 000 zaměstnanci, čímž představuje cca 25% podíl na trhu s potravinami.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.