(Kurzy.cz)
Tesla jako Uber? Už v příštím roce očekává na silnicích robotaxi
Společnost Tesla v pondělí ve svém sídle v Kalifornii pořádala „Autonomy Investor Day“, na kterém prezentovala další pokrok v technologiích firmy mířící k autonomnímu řízení jejich vozů. Šéf Elon Musk navíc představil nové vize, které mají firmě v budoucnu přinášet výrazný přítok hotovosti. Akcie společnosti v pondělí ještě před zahájením prezentace zamířily výrazněji na jih, když reagovaly na nedělní výbuch zaparkované Tesly v Šanghaji a snížení doporučení i cílové ceny od Evercore ISI ("underperform", resp. 240 USD). A i přes následné zprávy ze setkání s investory si ztráty udržely. Zakončily níže o téměř 4 % na 262,75 USD.
Jak již dříve automobilka prezentovala, její vozy jsou vybaveny hardwarem umožňující v budoucnu plně autonomní řízení. Čeká se jen na dotvoření příslušného „dokonalého“ softwaru, který se při upgradech majitelům aktualizuje ve vozech prostřednictvím wi-fi. Musk věří, že vše bude hotovo již tento rok. A v polovině roku 2020 po řádném odzkoušení a schválení regulátorem, může dle Muska brázdit silnice přes milion robotaxi.
Tesla by totiž měla začít prostřednictvím příslušné aplikace začít nabízet taxislužby. A využít k tomu v té době již autonomní vozy zákazníků, kterým to má pomoci s jejich financováním. Většina majitelů vozů je využívá jen po omezenou denní dobu a mají tak prostor pro jejich další využití. A to v principu kombinací služeb jakou dnes nabízí Airbnb a Uber.
Americkým majitelům, u kterých v současnosti v průměru veškeré náklady na ujetí jedné míle vychází na 0,62 USD, mají v případě využití jejich vozu jako robotaxi klesnout pod 0,18 USD. Tesla počítá, že i při zahrnutí poloviny cest „na prázdno“ přinese majitelům každá ujetá míle vozu jako robotaxi hrubý příjem 0,65 USD. Pokud by vůz jezdil 16 hodin denně při průměrných ujetých 16 mílích, znamená to hrubý roční příjem zhruba 30 tisíc USD. A participovat na příjmech má sama automobilka, která by si brala provizi 25-30 %.
Ve městech, kde nebude postačovat množství vozů od samotných majitelů, hodlá Tesla nabídku doplnit o svou vlastní flotilu. Firma plánuje i zpětně odkupovat vozy Model 3 od majitelů, kterým skončí leasing. Na mysl se u provozování taxi vkrádá životnost vozu vzhledem k podstatně většímu nájezdu. Tesla v té souvislosti zmiňuje zhruba 11 let, resp. vydrž baterie 1 mil. mil…
Velkou neznámou zůstává schválení autonomního řízení. Jak sám Musk přiznal, není v současnosti jasné, jaká všechna povolení budou nutná i pro zamýšlené robotaxi. Tesla nicméně zatím v tomto směru cílí jen na některé blíže nespecifikované oblasti, kde by chtěla služby taxislužby nabízet.
„Pravděpodobně za dva roky uděláme vůz bez pedálů a volantu“, uvedl Musk. Jak reálné jsou nově prezentované vize a plány Elona Muska, který neuznává konkurenční autonomní technologie na bázi radaru Lidar, ukáže až čas…
Výbuch Modelu S
Automobilka vyslala do Číny svůj team, který má zjistit
důvody nedělního výbuchu vozu. Jak také ukazuje níže video, v garážích zaparkovaný Model S začal nejprve
kouřit, jen pár vteřin poté došlo k výbuchu. Při incidentu nebyl nikdo
zraněn. Od roku 2013 došlo nejméně k 14 případům, kdy elektromobily Tesla byly
postiženy požárem. Ke většině nicméně došlo po havárii.
Závěrem možno zmínit, že Tesla ve středu 24. dubna po uzavření trhů představí své hospodářské výsledky za uplynulé čtvrtletí. Dle průzkumu FactSet se očekává očištěná ztráta 0,94 USD/akcii při příjmech 5,5 mld. USD.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz