Víkendář: Jak se dobře připravit na recesi
Nejeden ekonom predikuje v následujících 12 měsících ekonomické zpomalení či dokonce recesi. Pokud je ale historie relevantním vodítkem, pak firemní sektor opět nebude na takový vývoj připravený. Na stránkách Harvard Business Review to tvrdí Martin Reeves, Kevin Whitaker a Christian Ketels z BCG. Opírají se o svou vlastní studii, ve které zkoumali data od 5 000 firem během čtyř ekonomických cyklů. Ukazuje se, že „hospodářské zpomalení přináší příležitosti a výzvy a některé firmy z něj skutečně profitují“.
Studie konkrétně tvrdí, že 14 % zkoumaných firem bylo během recese či útlumu schopno zvýšit tempo růstu tržeb a také ziskovost. V průměru dosáhl růst jejich tržeb 9 % a provozní marže se zvedly o 3 procentní body. U zbytku společností tržby klesly o 2 % a marže se snížily o 2 procentní body. Rozdíly mezi úspěšnými a neúspěšnými firmami jsou tedy vysoké a ty první podle BCG spojuje několik společných rysů.
BCG tvrdí, že ekonomické projekce jsou vždy nejisté, ale dnes to platí dvojnásob a názory na další vývoj v globální ekonomice se mimořádně liší. Například Mezinárodní měnový fond nyní očekává, že většina vyspělých zemí zpomalí, ale opak bude platit o Africe a Indii a silné tempo růstu si udrží Asie. Globální společnosti by tak neměly sklouznout k univerzální reakci na další vývoj v celé světové ekonomice. K tomu by měly „zvyšovat odolnost vůči nečekanému“. Tedy vůči scénářům, které nejsou nejpravděpodobnější, ale mohou nastat. K tomu mohou pomoci například zátěžové testy a praktickým krokem tímto směrem je udržení potřebné finanční síly, která zajistí zdraví firmy i v extrémnějších scénářích.
BCG také nabádá, aby společnosti ani během ekonomického ochlazení nerezignovaly na investice do výzkumu a vývoje a do svého dlouhodobého rozvoje. Ekonom Paul Romer kdysi řekl, že je hrozné promrhat krizi. BCG v této souvislosti připomíná, že těžké ekonomické období ukazuje na slabé stránky firem a jejich zranitelná místa, která během expanze nejsou vidět. Během recese také nedojde k zastavení technologického pokroku a „společnosti si nemohou dovolit odsunout svou agendu digitálního věku“.
„Další ochlazení bude výzvou pro mnoho firem, ale jen málo z nich se z něj dostane posíleno ve své konkurenceschopnosti i finanční pozici. Management, který se poučí z historických lekcí vítězů a aplikuje je na současné prostředí, bude mít na úspěch největší šanci,“ uzavírá BCG.
Zdroj: HBR
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz