5 finančních ukazatelů, které by měly sledovat malé a střední firmy
Pravidelně prováděná finanční analýza podniku je
základním nástrojem pro sledování, jak se vaší firmě po peněžní stránce daří.
V rámci finanční analýzy by měla být sledována celá řada finančních
ukazatelů, které ukazují na finanční zdraví podniku a mimo jiné jsou i klíčovým
podkladem pro činění informovaných a zodpovědných rozhodnutí. Některé navíc
budou zajímat i vaši banku nebo věřitele. Článek přináší stručný výčet
základních ukazatelů, které by malé a střední podniky rozhodně měly sledovat.
Jedním z nejčastějších důvodů, proč podnikatelé i malé a střední
firmy krachují, jsou samozřejmě peníze. Pro každého začínajícího podnikatele i
firmu je tak nesmírně důležité proniknout do tajů finančních analýz svého
byznysu, ať už formou důkladného samostudia, či výběrem těch správných účetních
nebo poradců. „Při zahájení podnikání je zásadní vypracovat si zevrubný
finanční plán. Následně, až se byznys rozběhne, je potřeba provádět pravidelnou
finanční analýzu. Mnohé ukazatele je dobré sledovat měsíčně, aby měl podnikatel
či firma dobré povědomí o finančním zdraví svého byznysu,“ říká Jiří
Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace
a interim management malým a středním podnikům a dodává, že krom toho
slouží finanční ukazatele jako dobrý základ pro činění informovaných a
odpovědných rozhodnutí.
Finančních ukazatelů je celá dlouhá řada. V tomto článku se podíváme
alespoň na některé základní, které jsou vhodné zejména pro malé a střední
firmy. Nutno ovšem hned na začátku podotknout, že u některých ukazatelů
nelze přesně určit, co je ještě hodnota pro firemní finance zdravá, a co již
nikoliv. Zároveň platí, že se úrovně hodnot jednotlivých ukazatelů liší dle
oblastí podnikání, a je tedy nutné porovnávat své výsledky s výsledky
firem stejného, nebo alespoň velmi podobného zaměření.
1. Hrubé ziskové rozpětí
Díky tomuto ukazateli můžete sledovat, jaký podíl z každé koruny,
kterou utržíte, připadá na váš zisk, a jaký naopak na přímé náklady na prodané
zboží. Spočítáte jej tak, že od tržeb odečtete přímé náklady a vše vydělíte
opět tržbou. Výsledek se uvádí v procentech. Kupříkladu 50% hrubé ziskové
rozpětí pak znamená, že z každé utržené koruny za své zboží jde polovina
na přímé náklady a polovina do výdělků.
Výpočet:
Hrubé ziskové
rozpětí = (Tržby – Přímé náklady na prodané zboží) / Tržby * 100 %
2. Zisková marže
Zisková marže se opět uvádí v procentech a ukazuje, kolik si
z každé koruny vyděláte po odečtení všech nákladů, například těch
režijních či provozních. Je-li vaše zisková marže 30 %, znamená to, že
z každé koruny fakticky získáte 30 haléřů, zatímco 70 haléřů spolknou
náklady. Pro většinu podniků pak platí, že by měly usilovat o ziskovou marži
nad 25 %.
Výpočet:
Zisková marže = (Tržby – Náklady) / Tržby * 100 %
3. Pohotová likvidita
Tento ukazatel je používán k zhodnocení toho, jak je podnik schopen
dostát krátkodobým finančním závazkům. Zjednodušeně řečeno ukazuje, kolik korun
má firma v aktivech ve srovnání s tím, kolik korun má
v závazcích. Vypočítáte ji tak, že od současných aktiv odečtete zásoby a
výsledek vydělíte současnými závazky. Optimálně by vám mělo vyjít číslo nad 1,
pokud méně, znamená to, že v dané době nejste schopni splatit všechny své
závazky. Zde ale záleží na oblasti, v jaké podnikáte. Například pro
průmyslové podniky se totiž obvykle jako ještě poměrně zdravá akceptuje i
pohotová likvidita 0,8.
Výpočet:
Pohotová likvidita = (Současná aktiva – Zásoby) / Současné závazky
4. Rentabilita (ROI)
Rentabilita nebo také ROI (Return on Investment) ukazuje, jak úspěšná
byla určitá vaše investice. Je to jeden ze základních ukazatelů pro měření
návratnosti a efektivnosti investic. Velmi často se používá například pro
hodnocení marketingových kampaní. Uvádí se v procentech, a čím vyšší dané
procento je, tím lépe. Vypočítá se tak, že se nejprve od zisku z investice
odečtou náklady na danou investici, a toto číslo se následně podělí opět
náklady na investici.
Výpočet:
ROI = (Zisk z investice – Náklady na investici) / Náklady na investici
* 100 %
5. Míra zadluženosti
Patří mezi ukazatele solventnosti a důležitá je zejména ve vztahu
k věřitelům a bankám. Banky se podle něj mohou rozhodovat, zda firmě
poskytnou úvěr, věřitelé zase jeho vývojem v čase mohou sledovat rizika
pro své nároky. Vypočítáte ji jednoduše, vydělením cizích zdrojů vlastním
kapitálem. Vyjadřuje se v procentech a optimálně by neměla být menší než 50 %.
Výpočet:
Míra zadluženosti = Cizí zdroje / Vlastní kapitál * 100 %
Tento příspěvek poskytuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA se již více než patnáct let věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra. Provozuje také specializovaný web restrukturalizace.cz a marketingové poradenství na btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz