Němečtí pojišťovací zprostředkovatelé pod regulatorním tlakem
Němečtí pojišťovací zprostředkovatelé se v současné době stále ještě vyrovnávají s implementací směrnice 2016/97/EU o distribuci pojištění (IDD), obecného nařízení 2016/679/EU o ochraně osobních údajů (GDPR) a dalších nových právních předpisů. Ukazuje se, že opatření regulátorů a finančního dohledu se ne vždy setkávají s jejich souhlasem. Zprostředkovatelé jsou pod značným tlakem, neboť jim mnohdy chybí především nezbytná doba na implementaci.
Karsten Allesch, výkonný ředitel Německého svazu makléřů, soudí, že v důsledku regulace se významně snižují návštěvy klientů, a tím klesá rovněž rozsah poradenství. Nerentabilní, ale nezbytné obchody, jako je např. zprostředkování pojištění léčebných výloh v zahraničí, musejí být pojišťovacími zprostředkovateli de facto odmítány, protože neslibují žádný zisk. Naproti tomu bude dobře situovaným klientům, u nichž poradce spatřuje potenciál, nadále poskytováno podrobné poradenství. Ale mimo zůstanou méně dobře situovaní spoluobčané, poměrně široká skupina obyvatelstva, která bude v rostoucí míře vylučována z dobrého poradenství, ačkoli je na ně nejvíce odkázána.
Podle Allesche nelze příliš důvěřovat tomu, že by v Německu došlo k politickému konsensu a stávající regulatorní předpisy by byly přezkoumány podle jejich účelu a smysluplnosti a případně zrušeny. Podle jeho názoru má platnost následující starý vtip: „V Bruselu se předpisy vymyslí, v Německu implementují a zbytek Evropy se tomu směje.“ Jediná šance pojišťovacích makléřů proto spočívá ve zvýšení produktivity podniku zejména zavedením automatizovaných pracovních postupů. Dále se již nevystačí s ručně zpracovávanými a jednodimensionálně koncipovanými programy makléřské správy. Pouze vícefunkční IT platformy, které postihnout celé spektrum úkolů, včetně správy a poradenství, mohou přispět k řešení.
Z výše uvedeného plyne, že regulace a digitalizace jsou aktuální výzvy pro německé pojišťovací zprostředkovatele, resp. makléře. Všechny osoby se s tímto tlakem nejsou schopny vyrovnat. Projevuje se to v poklesu jejich počtu. Za období od 31. 12. 2017 do 31. 12. 2018 se v Německu snížil počet pojišťovacích zprostředkovatelů o 8,7 % nebo o 19 182 na výsledných 201 643. Počet pojišťovacích makléřů zůstal v průběhu roku 2018 víceméně stabilní okolo 46 tisíc osob. Nejvíce se za sledované období snížil počet vázaných pojišťovacích zprostředkovatelů, a to o 13,5 % na 121 316.
Jistě i na ně tvrdě působí nová legislativa, digitalizace, ale svoji roli může hrát i větší důraz pojišťoven na kvalitu a výsledky. Řada německých pojišťoven přebudovává obchodní sítě a některé z nich jako např. Allianz nově nastavuje procesy týkající se obchodní činnosti i těch pojišťovacích zprostředkovatelů, kteří danou činnost realizují formou vedlejšího zaměstnání.
oPojištění.cz - informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz