HBR: Čtyři způsoby, jak efektivně ničit svoji firmu
Řada korporátních skandálů posledních let se dá považovat za příklady toho, jaké škody ve firmě napáchá rozšiřování kultury lží a podvodů. Ron Carucci na stránkách Harvard Business Review tvrdí, že sem patří i skandály firem jako Volkswagen a Wells Fargo. Podle jeho názoru jsou jejich příčinou systematické faktory, které ovlivňují to, zda jsou lidé v dané společnosti zvyklí mluvit pravdu, nebo naopak lhát a podvádět. Opírá se o vlastní výzkum, který potvrzuje, že rozhodující je v těchto případech vnitřní kultura dané organizace.
Carucci tvrdí, že k problémům vedou zejména čtyři základní skupiny faktorů a první z nich souvisí s tím, jak je v souladu proklamovaná strategie a vize firmy na straně jedné a skutečnost, kterou vnímají zaměstnanci firmy, na straně druhé. Pokud lidé cítí, že priority se mění z týdne na týden, nikdo nechce přiznat problémy a neexistuje jasné vedení, jde o živnou půdu pro lži a podvádění. Carucci ale dodává, že i malé pozitivní změny v tomto případě přinášejí velké ovoce a i mírné zlepšení strategie a vize a jejich provázání s chodem společnosti vede ke znatelnému zlepšení kultury a vztahu k pravdomluvnosti.
Druhá skupina problémů se dá nazvat nespravedlivým systémem odpovědnosti. Jeden z lidí, kteří byli v rámci výzkumu dotazování na vlastní pracovní prostředí, jej popsal slovy: „Vůbec nevím, proč se tak dřu. Můj nadřízený nemá ani ponětí, co dělám. Na konci roku jen vyplním formulář a on ho podepíše a pošle do oddělení lidských zdrojů.“ Carucci se domnívá, že právě takový systém podporuje v lidech skrývání všech chyb, které udělali, a nadhodnocování svých úspěchů. Čím nižší je vnímaná férovost uvnitř organizace, o to větší je ochota zaměstnanců sabotovat její chod neetickým chováním.
Popsané faktory jsou kumulativní povahy, živí se navzájem a všechny dohromady prudce zvyšují pravděpodobnost korporátní katastrofy. Carucci tvrdí, že vše lze ale změnit tím, že se vedení firmy zaměří právě na problematické oblasti a vytvoří kulturu, ve které se cení pravdomluvnost jak mezi zaměstnanci, tak vůči klientům.
Zdroj: Harvard Business Review
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz