Alphabet odhady překonal na zisku i tržbách, trhům se nelíbí rostoucí náklady
Mateřská společnost Google zaknihovala čisté tržby ve výši 31,8 mld. USD (+23 % yoy), přičemž tržní konsensus byl nastaven o 500 mil. USD níž. Traffic acquisition costs, což jsou poplatky partnerským webům a distribučním zařízením, rostly už jen o 15 % yoy a management tak splnil svůj slib dostat tuto metriku zpátky pod kontrolu (3Q18 +20 % yoy; 2Q18 +25 % yoy). Překvapil tím i trh, což byl jeden z důvodů, proč čisté tržby překonaly predikce. Problémy nastávají v případě variabilních nákladů divize Other, pod kterou se shromažďují nové aktivity Google jako například cloud nebo chytrá zařízení pro domácnost Nest. Náklady Other Cost of Revenue nabobtnaly o 35 % yoy na 10,5 mld. USD, zatímco trh očekával jen 9,9 mld. USD. Nemilé překvapení se konalo i u provozních nákladů (13,2 mld. USD proti konsensu 12,8 mld. USD) a proto musely čistý zisk na akcii nakonec zachraňovat neprovozní položky. Započítáme-li i jednorázové položky, tak při hodnotě 12,8 USD překonal konsensus o téměř 2 USD.
Nyní si ještě rozebereme metriky, které ovlivnily růst tržeb. Příjem z reklamy rostl nejrychleji na vlastních webech Google, a to o 22 % yoy. Příčinou je nadále akcelerující množství doručené reklamy (tzv. paid clicks), které se dostává k 66% yoy růstu (3Q18 +62 % yoy; 2Q18 +58 % yoy). Naproti tomu se cena za doručenou reklamu (tzv. cost-per-click) drží 30% yoy poklesu, avšak tempo propadu nikterak nezrychluje. Partnerské weby, které poskytují reklamní prostor, momentálně vykazují podobný trend. Zatímco růst objemu doručené reklamy (v tomto případě Impressions) akceleruje na +7 % yoy (3Q18 +1 % yoy; 2Q18 +1 % yoy), tak cena doručené reklamy zpomaluje svůj růst na +5 % yoy. Divize Other, jejíž podstatnou část tvoří příjmy z cloudového byznysu Google Cloud Platform a G Suite, drží nohu na plynu a svoje tržby posiluje o dalších 30 % yoy.
Potřebu investic do rozvoje nových aktivit (např. zmiňovaný cloud) potvrzují i kapitálové výdaje, které nabobtnaly o více než 60 % yoy na 7 mld. USD při konsensu 5,5 mld. USD. Rostoucí náklady jsou ostatně hlavním důvodem, proč akcie po uveřejnění výsledků klesají. Osobně nám prostředky investované v zájmu příštího rozvoje nevadí, ocenili bychom však trochu více transparentnosti v položce Other. Pořád můžeme jen hádat, jakou část růstu má na svědomí cloud (a jak si stojí ve srovnání s Amazon a Microsoft?) a jakou část chytrá zařízení pro domácnost Nest. Při 20% podílu na čistých tržbách se už rozhodně nejedná o nemateriální položku.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz