Jaké trendy v oblasti firemního vzdělávání přinese rok 2019?
Firemní
vzdělávání a příležitosti k rozvoji zaměstnanců jsou v současné době
čím dál vyhledávanějším benefitem. Firmy mohou kvalitní nabídku firemních kurzů
využít jako konkurenční výhodu a lákadlo pro nové talenty. V roce 2019
bude v oblasti vzdělávání zaměstnanců trendem zejména zaměření na měkké
dovednosti, zapojení digitálních platforem a také gamifikace, tedy využívání
principů hry.
Výhodami, jež firmám plynou z
kvalitních vzdělávacích a školicích programů pro zaměstnance, se zabývala již
řada studií. Prokázán tak byl pozitivní vliv vzdělávání zaměstnanců na jejich
fluktuaci, spokojenost i výkon. Pro mladé lidi z generace mileniálů, kteří
budou během pár let tvořit většinu pracující populace, se z možnosti
profesního rozvoje, získávání nových dovedností a dalšího vzdělávání
v současnosti stal důležitý a vyhledávaný benefit – dle konzultační
agentury Gallup se při hledání práce o tuto oblast zajímá celých 87 %
mileniálů. „Doba, kdy se lidé kvůli zaměstnání či kariérnímu postupu
vzdělávali samostudiem nebo si soukromě platili různé kurzy, je zdá se pryč.
Nyní lidé očekávají, že se o jejich kontinuální profesní rozvoj postará
zaměstnavatel. Firmy tak mohou ze svého programu pro vzdělávání zaměstnanců
učinit významnou konkurenční výhodu a lákadlo pro nové talenty,“ říká
Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace
a interim management malým a středním podnikům. Aby ovšem vzdělávací
program pro zaměstnance plnil svůj účel, je dobré neustále sledovat novinky
v této oblasti. Jaké trendy přinese do firemního vzdělávání rok 2019?
Komunikace a
měkké dovednosti
Odborníci na firemní vzdělávání
se shodují na tom, že v následujícím roce i v dalších letech bude
jednu z klíčových rolí ve vzdělávání zaměstnanců hrát rozvoj měkkých
dovedností. Ostatně již v roce 2016 označilo ve studii agentury Deloitte
měkké dovednosti za „kritickou prioritu“ 90 % respondentů z řad
manažerů a HR specialistů. „Potřeba vzdělávat a rozvíjet zaměstnance
v oblasti měkkých dovedností navíc bude sílit společně s tím, jak
v pracující populaci poroste podíl lidí z generace Z, tedy takzvané
internetové generace, která je obecně známá nižší kvalitou komunikačních
a měkkých dovedností,“ dodává Jiří Jemelka.
Školení hrou
Dalším výrazným trendem
nastupujícího roku bude takzvaná gamifikace firemního vzdělávání. Za podivným
slovem se přitom neskrývá nic jiného než využívání herních prvků, a to nejen
třeba při méně formálních workshopech, ale v celém vzdělávacím programu.
Firmy si totiž dobře uvědomují, že se dnešní zaměstnanci sice vzdělávat chtějí,
ale nekonečné přednášky a prezentace bez špetky interaktivity by je mohly
brzy odradit. Škála využitelných metod je velmi široká a „pohernění“ firemního
vzdělávání tak nemusí nutně zahrnovat jen e-learningové programy předělané do
hávu počítačové hry. „Lidé jsou ve své podstatě soutěživí tvorové, a tak je
mohou dobře namotivovat třeba i jen jednoduché herní prvky, jako například
různé odznaky za dosažené úspěchy, žebříčky a tabulky bodování. Pro rozvoj
zmiňovaných měkkých a komunikačních dovedností pak bude trendem hlavně
role-playing,“ říká Jiří Jemelka.
Personalizujte
a využijte výhody mobilních řešení
Tak jako v mnoha
oblastech, i ve vzdělávání zaměstnanců bude v nadcházejícím roce trendem
přizpůsobení na míru potřeb konkrétního člověka. Lidé jsou totiž zejména
s ohledem na vliv digitálního prostředí již uvyklí na personalizaci a
vzdělávacím programům vytvářeným pro masy a zaměřujícím se především na
obsah tak pomalu odzvonilo. Prim budou rovněž hrát digitální a mobilní
technologie, díky nimž se zaměstnanec může vzdělávat podle vlastních časových
a místních preferencí.
Tento příspěvek poskytuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA se již více než patnáct let věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra. Provozuje také specializovaný web restrukturalizace.cz a marketingové poradenství na btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz