(Kurzy.cz)
Škodovka svým exportem napomáhá držet zahraniční obchod v přebytku
Jak ukázala poslední data, automobilový průmysl nadále vládne hospodářství v České republice. Pátým rokem v řadě u nás loni vzrostla výroba vozů. Tentokrát meziročně o 1,7 % na rekordních 1,437 milionu. Přestože největší 6% nárůst vykázala kolínská TPCA, prim v absolutních číslech nadále hrála ŠKODA AUTO. Mladoboleslavská automobilka navíc kromě samotných kompletních vozů totiž také produkuje pro koncern Volkswagen převodovky či motory.
Jak už jsme před nedávnem v článku ŠKODA i celý koncern VW díky Číně s novým rekordem prodejů informovali, ŠKODA AUTO loni celosvětově prodala přes 1,253 mil. vozů. Bližší zveřejněné údaje tento týden ukázaly, že z toho přes 70 % vozů bylo vyprodukováno v České republice. Ve Vrchlabí, v závodě specializovaném na výrobu komponent, pak ŠKODA AUTO loni vyrobila téměř 539 tisíc automatických převodovek DQ 200, které se používají v řadě vozů koncernu Volkswagen. V samotné Mladé Boleslavi pak navíc z výrobních pásů sjelo dalších téměř 603 tisíc manuálních převodovek (MQ 200 a MQ/SQ 100), ale také bezmála 585 tisíc motorů.
Shrnuto podtrženo, ŠKODA AUTO potvrdila svůj dlouhodobý příspěvek pro národní hospodářství, resp. podíl na HDP ve výši zhruba 5 %. Stejně tak podíl automobilky na exportu by se měl pohybovat stále okolo 9 %. Ministerstvo průmyslu a obchodu teprve zveřejní údaje o zahraničním obchodu ČR za celý loňský rok. Predikovat lze nicméně meziroční nárůst celkového vývozu o zhruba 3,5 %, když za prvních 11 měsíců roku putovalo přes hranice zboží za 4,07 bil. korun. Dovoz byl nižší, resp. přebytek zahraniční bilance za zmiňované období dosáhl zhruba 382 mld. korun.
Obdobně jako s těžbou lithia v Krušných horách se žádný sprint nekoná, podobně lze stále hledět na nástup elektromobility nejen u domácí skupiny ŠKODA AUTO, ale i celého koncernu Volkswagen. Domácí automobilka plánuje v daném segmentu investovat do roku 2025 celkem 2 miliardy eur, tedy v přepočtu přes 51 miliard korun.
Letos se však od Škodovky čistého elektromobilu dočkáme jen v podobě „předělaného“ městského vozu ŠKODA CITIGO. Na elektřinu má být možno nově jezdit letos i Superbem, nicméně v tomto případě se má jednat o hybrid. Kdy se první vozy dostanou skutečně k zákazníkům lze zatím spíše jen hádat. Doplnit snad již jen závěrem lze, že na příští rok je v plánu sériová verze poutavé studie čistě elektrického konceptu ŠKODA VISION E.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Michal Petrák, Comgate
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.