Konec oblíbeného zboží: Obchody i kavárny chystají velké změny.
Bezmála dvacítka společností v Česku se zapojila do kampaně bojující proti plastu. V loňském roce už některé obchody, kavárny i restaurace upravily sortiment i způsob vydávání jídla a zboží tak, aby byly šetrnější k přírodě. A velké změny chystají i v letos.
Penny Market během tohoto týdne oznámil, že zcela končí s prodejem igelitových tašek, chce tak šetřit plastem. Podobnou myšlenku sdílejí i některé další společnosti a zapojily se do kampaně Dost bylo plastu. Už v minulém roce řada z nich zavedla taková opatření, která mají zamezit plýtvání plasty. Mnohde tak už nedostanete plastové brčka, kelímky či příbory.
Řada kaváren navíc začala zákazníkům nabízet možnost nechat si připravit nápoj do vlastního hrnku, i když se zpočátku zdráhaly kvůli hygienickým předpisům. Uklidnilo je ale ministerstvo životního prostřední (MŽP).
"Pro to, aby se veřejnost mohla komfortněji zapojit ke kampani #dostbyloplastu, pomáhá ministerstvem vyjednané stanovisko Státního zdravotního ústavu, které potvrzuje, že dostat nápoj do vlastního hrnku nebo si odnést jídlo ve vlastní krabičce už není z pohledu hygieny problém," vysvětlila tisková mluvčí MŽP Petra Roubíčková.
Podívejte se, které společnosti se rozhodly do kampaně zapojit, jaká opatření už zavedly a k čemu se zavázaly v nadcházejícím roce:
V průběhu prvního čtvrtletí letošního roku začne používat kovové/plastové opakovaně použitelní kelímky na kávu. Na čerpacích stanicích s prodejem teplých nápojů z kávovarů umožní zakoupení termokelímku na kávu, který bude možné používat opakovaně, případně umožní použití vlastního opakovaně použitelného kelímku.
UGO
V Salateriích budou využívány skleněné sklenice místo plastových kelímků. U stávajících restaurací bude používání kelímků zrušeno do konce roku 2019, u nově otevřených bude toto pravidlo aplikováno automaticky.
Do konce roku 2018 nahradila část plastových misek sloužících pro konzumaci na místě neplastovými alternativami. Do roku 2020 chce zaváděním nových materiálů ušetřit minimálně 15 tun jednorázového plastu.
Leo Express
Omezí spotřebu plastů a dalších obalů, a to konkrétně odstraněním odděleného balení přísad a dalších součástí servírování v cestovních třídách s plastovým nádobím. Plánujete také zavést kelímky na opakované použití.
Dudes&Barbies
Zamezí používání jednorázových plastových kelímků, omezí počet jednorázových obalů od dodavatelů a zruší plastová brčka.
CrossCafe
Společnost vyměnila některé jednorázové nádobí (plastové kelímky, tácky apod.) za skleněné/porcelánové nádobí, a to v případě, že host konzumuje uvnitř kavárny. Obalový materiál už není hostům kavárny volně k dispozici, ale je vydáván obsluhou, a to pouze na vyžádání, nikoli automaticky. Balené dochucovací prostředky (např. cukr) vyměnila za dávkovací opakovaně naplnitelné systémy.
Bageterie Boulevard
Do konce února 2019 zavede porcelán na kávu, palačinky a snídaňové produkty. Nahradí plastové příbory nerezovými a umožní nákup nápojů do vlastních obalů zákazníka (lahví, termohrnků apod.).
Do konce roku 2018 upravily České dráhy nabídku občerstvovacích služeb tak, aby snížily množství obalů. Například v jídelních vozech nahradily jednorázové příbory opakovatelně použitelnými.
Jaké změny chystá v tomto roce Lidl, IKEA nebo Starbucks, si přečtěte na následující straně
Starbucks
Na podzim loňského roku ve všech kavárnách nahradila plastové příbory nerezovými, a to v případě konzumace na místě. Plastová brčka nejsou volně k dispozici, ale jsou vydávána obsluhou pouze k nápojům, které je vyžadují.
Plastové příbory nejsou vydávány automaticky, ale pouze na vyžádání. Zákazníkům v některých kavárnách umožňuje třídit odpad na směs a plast a mohou také vrátit použité kávové kapsle jakékoli značky, které Starbucks následně zrecykluje. Každému zaměstnanci věnovala společnost kelímek na opětovné použití. Do dubna letošního roku nahradí některé plastové kelímky na studené nápoje sklenicemi.
Lidl
Od konce loňského roku umožňuje ve svých prodejnách zákazníkům použití vlastního opakovatelného kelímky při koupi nápoje z automatu. Nejpozději v tomto roce chce zrušit prodej jednorázových plastových výrobků (kelímků, brček, příborů, vatových tyčinek) a nahradit je výrobky z alternativních materiálů. Do konce roku 2025 chce používat všechny plastové výrobky svých privátních značek pouze stoprocentně recyklovatelné.
IKEA
Od konce loňského roku nevydává obsluha v restauraci automaticky některý obalový materiál, ale je pouze na vyžádání. Do ledna 2020 bude jednorázové nádobí vyrobené z plastu vyřazeno z prodejní nabídky - jedná se o brčka, tácky, kelímky, mrazící tašky a pytle na odpadky. Do stejného data bude také z restaurací, bister a kaváren odstraněno jednorázové nádobí a také brčka, příbory či míchátka na nápoje.
Fruitisimo
Nabídne zákazníkům možnost nalít nápoj do znovupoužitelného obalu, za to bude zákazník odměněn slevou na nákup. Víčko, brčko a ubrousek nebudou vydávány automaticky, zákazníkovi bude navržena alternativa. Při konzumaci na pobočce bude nahrazeno jednorázové nádobí skleněným nebo porcelánovým.
Costa Coffee, Paul , Mr. Baker, Hello pekařství
Costa Coffee koncem minulého roku vyměnila plastové kelímky na studené nápoje za skleněné nádobí při konzumaci na místě, nahradila plastová brčka recyklovatelnými, nabízí cestovní hrnky za zvýhodněnou cenu.
V Paulu už nejsou plastové obaly a materiály zákazníkům volně k dispozici, ale jsou vydávány na požádání. Začátkem roku 2019 rozšíří nabídku cestovních hrnků a zavede látkové tašky.
Mr. Baker a Hello pekařství umožňují zákazníkům nechat si připravit teplé nápoje do vlastních hrnků. Přestaly také používat plastová míchátka a v pobočkách s možností konzumace na místě je zavedeno skleněné a porcelánové nádobí.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz