Patria (Patria Finance)
Akcie ve světě  |  05.01.2019 08:09:00

Víkendář: Čína má nový energetický projekt a může s ním změnit svět


Podle odhadů Peking v posledních deseti letech vynaložil na rozvoj elektromobility asi 58,8 miliardy dolarů. Tyto dotace tak pomohly vytvořit největší trh s elektromobily na světě a zemi zajistily dominantní pozici ve výrobě baterií. Stejně tak se čínská vláda snaží podporovat využití solárních elektráren a Financial Times tvrdí, že „nyní chce to samé učinit u palivových článků“. Ty by spolu s elektromobily mohly snížit uhlíkové emise a podle FT by mohly najít uplatnění zejména u větších vozidel, jako jsou autobusy a kamiony, a také u lodí a letadel.

„Pokud se podíváme, co Čína udělala v solární a větrné energii a u baterií, pak je zřejmé, že dotace sem přitáhly hodně kapitálu a firem. Čína se tak v těchto oblastech dostala na vedoucí pozice a my očekáváme, že k něčemu podobnému dojde u palivových článků,“ řekl pro FT Randy MacEwen, který stojí v čele jednoho z největších výrobců článků na světě, společnosti Ballard Power. FT ale varují, že pro Čínu může jít o nákladnou hru, protože nakonec musí být palivové články schopny konkurovat dalším technologiím i bez dotací a například šéf společnosti Tesla Elon Musk tvrdí, že články a využití vodíku představují mimořádně hloupý nápad.


Síla čínské dotační mašinérie je podle FT dobře patrná v Šenzenu, kde téměř polovinu taxíků představují elektromobily vyráběné společností BYD, za kterou stojí i Buffettova Berkshire Hathaway. Elektrický pohon tu mají rovněž autobusy a v celé Číně by se dokonce měla letos prodat téměř polovina všech na světě vyrobených elektromobilů a hybridů. Čínská společnost CATL se již stala největším světovým výrobcem baterií a dostala se před LG Chem i Panasonic. Stala se dodavatelem baterií takových společností jako BMW či Daimler a oznámila, že továrnu hodlá postavit i v Německu.

Ještě před pěti lety Čína přitom v oblasti elektromobility zaostávala a v podobné pozici je nyní u palivových článků. Phil Caldwell z britské společnosti Ceres Power, která vyrábí články, tvrdí, že v Evropě se o nich hodně mluví, ale čínská vláda již činí konkrétní kroky. „Mohou vytvořit celý trh a poptávku, díky které se postupně sníží výrobní náklady,“ říká Caldwell, jehož firma se spojila s čínskou Weichai Power. Benny Oeyen, který dříve působil v General Motors, k tomu dodává, že palivové články mohou být řešením energetických a emisních problémů lidstva a již nejsou pouhým konceptem z powerpointových prezentací.

Podle FT mají palivové články z čínského hlediska hned několik výhod. Mohou snížit závislost země na fosilních palivech a vzácných kovech. Na rozdíl od baterií, k jejichž výrobě je třeba kobaltu, lithia, niklu a platiny, potřebují pouze platinu, jejíž nabídka je dostatečná. Paul Gait ze společnosti Bernstein dokonce tvrdí, že v Jižní Africe je „dost platiny na elektrifikaci všech aut na světě“. A podle FT má Čína nyní kvůli investicím do obnovitelných zdrojů k dispozici velký objem kapacit na výrobu elektrické energie. Těmi se dnes dokonce plýtvá, protože některé solární a větrné elektrárny nelze efektivně propojit se sítí. Země tak ale díky nim může levně vyrábět vodík elektrolýzou z vody, což je v jiných případech méně efektivní proces než jeho výroba z metanu či fosilních paliv.

Palivové články budou však každopádně čelit ostré konkurenci elektromobilů a baterií čistě proto, že do nich stále proudí obrovské dotace. A nejde jen o to, že články musí tyto technologie dohnat, ale o to, že je musí dohnat, zatímco ony se řítí dopředu vysokou rychlostí. Skeptici tvrdí, že vše může nakonec skončit stejně jako u elektromobilů, u nichž čínská vláda mohutně podporuje jejich výrobu bez toho, aby měla přesnou představu o velikosti poptávky po nich. V zemi je tak podle Financial Times přes 100 výrobců těchto vozů. Optimisté na to ovšem reagují s tím, že pokud se podaří dosáhnout kritického objemu výroby, palivové články budou levnější než baterie a tato technologie nakonec zvítězí.

Zdroj: FT

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:

Út 16:17  Lockdown verze 2.0 (Ekonomické výhledy) Investiční bankovnictví (Komerční banka)
Út 11:55  AMD koupí Xilinx za 35 mld. USD Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)






Zobrazit sloupec 
Kurzy měn | Akcie | Obchodní rejstřík | Zájezdy | Last minute | Meteobox | Bydlet | YAuto | Studium | M Mobil verze
Menu Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Pojištění COVID Volby

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Uživatel:
Upravit profil
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Zapomenuté heslo ?
Registrace nového uživatele