Kvalitní onboarding pomáhá k produktivitě, spokojenosti i loajálnosti zaměstnanců, přesto jej řada firem nezvládá
Kvalitní systém
onboardingu je pro firmu i zaměstnance klíčový hned v několika ohledech.
Dobře provedený proces integrace do pracovního týmu může firmě zajistit vyšší
loajalitu a produktivitu nových pracovníků, nováčkům ve firmě pak dopomůže
ke větší spokojenosti na pracovišti. Přestože si personalisté důležitost
onboardingu uvědomují, kolem 40 % zaměstnanců se podle nedávného průzkumu
belgických odborníků domnívá, že jejich proces onboardingu při nástupu na novou
pozici selhal.
Onboarding, neboli proces
integrace nových zaměstnanců do firmy, pracovního týmu a procesu, je dle
většiny personalistů jak pro firmu, tak i pro daného pracovníka naprosto
zásadní. Často je to totiž onen pověstný první dojem, který rozhodne, zda bude
zaměstnanec svou práci milovat, či nenávidět. Například podle společnosti Click
Boarding, jež poskytuje řešení pro onboarding software, je u pracovníků, kteří
byli kvalitně uvedeni na nové pracoviště, o 69 % vyšší šance, že
u daného zaměstnavatele vydrží další tři roky. Podle nedávné studie
belgické Vlerick Business School se též personalisté domnívají, že dobře
zvládnutý onboarding pomůže, aby se zaměstnanci rychleji v nové firmě
cítili jako doma (myslí si to 86 % personalistů) a snáze se zapracovali (míní
74 % personalistů).
Z pohledu zaměstnanců to není žádná sláva
O to překvapivěji pak působí
výsledky téhož průzkumu, které ukazují, že celých 40 % zaměstnanců napříč
Evropou je toho názoru, že se jim během procesu adaptace do nového zaměstnání
nedostalo ani minimální podpory. „Důkladnému onboardingu se povětšinou věnují
větší firmy, které v něm postupují systematicky a mají přesně zpracovanou
metodiku. U malých firem se často adaptace nového zaměstnance řeší tak nějak
živelně, za chodu. Určitě by tedy nebylo na škodu, kdyby se i tady objevil
alespoň nějaký systém, díky němuž by se předcházelo chybám a nepříjemnostem,“
říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje
revitalizace a interim management malým a středním podnikům.
Podle zmíněné studie si
zaměstnanci nejčastěji (v 66 % případů) stěžovali na nedostatečné
informace ohledně určitých úkolů i toho, co se od nich čeká a jakých výsledků
mají dosáhnout. Více než dvě třetiny zaměstnanců nedostaly jasné informace o
své pozici a další zaznamenali problémy na provozní úrovni: 57 %
pracovníků nemělo během prvního dne v práci k dispozici pracovní
počítač, telefon, kancelářský materiál, ba dokonce ani stůl. U poloviny
zaměstnanců došlo k nápravě do týdne, ovšem 43 % se mohlo plně vrhnout do
provozu až po více než týdnu. Více než polovina pracovníků rovněž cítila, že je
jejich proces adaptace příliš uspěchán.
Začněte co nejdřív
Jak by tedy měl efektivní
onboarding vypadat a co by měl zahrnovat? „Především je nutné začít
s procesem adaptace hned první den, nebo i dříve. Zní to možná zvláštně,
ale moderní technologie firmám skutečně umožňují zahájit onboarding i předtím,
než vůbec zaměstnanec nastoupí, a to třeba prostřednictvím e-mailu nebo sociálních
sítí. Také se může vyplatit zahrnout některé obecnější fáze onboardingu již
přímo do náborového procesu,“ vysvětluje Jiří Jemelka. Dobré je též
neopomínat ani záležitosti, které přímo s výkonem práce nesouvisí – třeba
seznámení se s budovou či možnostmi kontaktování kolegů a nadřízených.
V tomto ohledu může firmě pomoci zeptat se stávajících zaměstnanců, jaké
informace při svém nástupu postrádali nebo na ně nebyl kladen dostatečný důraz.
Případně je vhodné hned po skončení onboardingu požádat nováčky o jejich
zpětnou vazbu. Firmy tak získají cenná data pro úpravy celého procesu, navíc
mohou ještě relativně včasně napravit největší nedostatky.
Zapojte vedení a
nezapomeňte na milé gesto
Důležité je dále i to, aby byl
proces adaptace interaktivní a zahrnoval i jiné „průvodce“, než jen pracovníky
personálního oddělení. Nováčkům by měl být dán dostatečný prostor na to, aby se
seznámili se všemi členy svého týmu a začali hned zčerstva rozvíjet pracovní
vztahy. Velice kladně pak působí i zapojení vyššího vedení. Alespoň jedno
setkání s nadřízeným nebo šéfem podniku s prostorem k rozhovoru
mezi čtyřma očima pomůže nováčkovi zbavit se nervozity z jednání
s pracovně výše postaveným člověkem. Nový zaměstnanec by si ze svého
prvního dne v práci měl rovněž odnést pocit, že je v týmu vítán.
V ideálním případě by se jej měl někdo ujmout ihned, co vstoupí do dveří,
a měl by být uveden k připravenému pracovnímu prostoru. Výbornou službu
odvede i drobná pozornost – květiny, vlastní hrneček na kávu či třeba poukázka
na obědové menu.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz