Vozidel na silnicích stále přibývá, nejen
u nás, ale i v zahraničí, dopravním firmám přepravujícím zboží na velké
vzdálenosti tak zároveň hrozí vyšší riziko dopravních nehod. Zejména v
zahraničí představují náhrady za škody několikanásobně vyšší částky než v
ČR. Na tuto problematiku jsme se zeptali Pavla Wiesnera, ředitele úseku podnikatelských rizik České podnikatelské pojišťovny.
Jaké jsou příčiny rostoucího objemu vyplácených náhrad v oblasti povinného ručení v tomto segmentu?
Ke zvýšení nákladů na povinné ručení přispěly v posledních letech
legislativní opatření, zejména nový občanský zákoník. Česká
podnikatelská pojišťovna vyplatila v letošním roce na zahraničních
škodách již 200 milionů korun. Vysoké škody se vyplácejí zejména při
nehodách v cizině, kde jsou škody na majetku či újmě na zdraví
mnohonásobně vyšší.
Povinné ručení není jen o náhradách ušlého zisku či léčebných výloh,
pokud jsou trvalé následky na zdraví, platí se třeba i za přestavby
bytů. Zatímco u nás jsou limity u dopravců maximálně 150 milionů korun, v
některých evropských zemích limity nemají.
A je tedy možné pojistit se i na limity vyšší než je u nás běžné?
Sjednávané limity u dopravních firem se obvykle pohybují kolem 100
milionů korun. V případě, kdy skutečná výše škody převýší sjednaný
limit, hradí rozdíl viník nehody, resp. majitel firmy. Je jasné, že pro
jakoukoliv malou, střední, ale i větší firmu může taková situace vést až
k bankrotu.
Česká podnikatelská pojišťovna nabízí firmám produkt pod názvem
MaxiOn, který kryje škody vzniklé vyčerpáním limitu na majetkové škody z
povinného ručení. Výše pojistného se odvíjí od počtu vozidel, která
firma vlastní nebo provozuje, odpovídá přibližně 10 až 15 % z ceny
povinného ručení vozidla. MaxiOn má limit na majetku až jednu miliardu
korun.
Několik let se hovoří o tom, že současné pojistné sazby
povinného ručení nestačí na pokrytí vyplácených škod. Znamená to, že
sazby porostou?
Hodnoty vzniklých škod u povinného ručení přesahují o téměř 30 %
částky vybrané za pojistné. Navíc hradíme vyšší náklady na zásahy hasičů
u dopravních nehod, odvádíme příspěvek do Fondu zábrany škod, ze
kterého se například modernizuje vybavení pro složky integrovaného
záchranného systému, nebo podporují programy zaměřené na bezpečnost
silničního provozu.
To vše by se mělo odrazit v pojistném, jeho výše však dlouhodobě
stagnuje a patří k nejnižším v Evropě. V roce 2017 se podle České
asociace pojišťoven průměrná částka v segmentu tahačů návěsů pohybovala
v průměru okolo 45 tis. korun. Podle zkušeností a doporučení ze
zahraničí by se však optimálně měla pohybovat kolem 4000 eur, tedy asi
100 tis. korun.
Děkuji Vám za rozhovor.
Zdroj:
oPojištění.cz
oPojištění.cz - informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz