Bankovnictví a pojišťovnictví. Dva obory
patřící do sektoru finančnictví, což někdy vede neznalé věci k dojmu, že
jde o odvětví obdobná, neřkuli spřízněná. Je to však jen zdání na hony
vzdálené od skutečnosti a na odlišnosti lze narazit na každém kroku.
Třeba v otázce digitalizace.
Rozdíly nebyly moc vidět v období děrných štítků a magnetických
pásek, ale když se posuneme do časů internetu, jsou odlišné přístupy
evidentní. I když na počátku šly banky i pojišťovny obdobnou cestou.
Pořídily si webové stránky a vrhly se na rozsáhlou digitalizaci svých
interních procesů. Rozsáhlejší, než předtím umožňovaly zmiňované děrné
štítky a magnetické pásky. Pak se cesty rozešly.
Pojišťovny napadlo, že by se dalo na webu třeba sjednávat pojištění, a
tak na svoje stránky umístily různé kalkulátory a sjednávače. Zhruba ve
stejné době pak také začaly rozvíjet nápad budovat vlastní „self care
zóny“, kde by mohl mít klient přehled o sjednaných produktech a provádět
s nimi i vybrané operace. Trochu tím kopírovaly banky, kde už
internetové bankovnictví frčelo jak na drátkách. V podání pojišťoven to
však bylo takové polovičaté a reakce klientů byly hodně za očekáváním.
O mnoho úspěšněji se popasovaly s podporou distribuce za pomoci
různých digitálních nástrojů. Hlavně díky tlaku externích kanálů.
Nejdříve jim nabídly vlastní kalkulačky. Ty ale už současným požadavkům
nestačí, a tak se pojišťovny začaly postupně otevírat i externím
partnerům a umožňují propojit „svůj svět“ s jejich. A celé to začíná
dávat docela smysl.
Kromě toho používají pojišťovny celou řadu více, či méně smysluplných
technických vychytávek, včetně pokusů propojit svoje produkty s „velkým
bratrem“. Zřejmý pokrok pak nastal v oblasti informování klientů.
Především v mimořádných situacích, jako je třeba pomoc správně
zadokumentovat pojistnou událost. Ne všechno se ale povedlo. Z toho, co
spadlo pod stůl, vzpomeňme třeba na projekt clearingového centra, které
mělo zpracovávat vzájemné platby pojišťoven souvisejících s likvidací
škod v rámci přímé likvidace.
To bankám jde clearing mnohem lépe (ještě aby nešel). Příští rok
budou v jeho rámci schopné převádět prostředky mezi sebou dokonce
„ihned“. Jaký to kvalitativní skok od doby, kdy to zabralo i několik dnů
a kdy „zrychlení“ na dvě noci, a později dokonce jen na jednu znamenalo
malý zázrak.
Ale zpět do minulosti. Jedním z prvních „digitalizačních“ počinů bank
byla příprava nástrojů pro klienty, jejichž pomocí by mohli velkou část
operací provádět sami. Tedy internetového bankovnictví. A když vedle
toho cenově zneatraktivnily služby poskytované na pobočkách, začalo být
zřejmé, co bylo hlavní motivací pro vznik zmiňovaných nástrojů.
„Vypudit“ klienty od přepážek, a ušetřit tak na jejich provozu. Toho
bylo dosaženo a pobočky opravdu osiřely.
Bankám však najednou začala citelně klesat produkce. Potřeba klientů
pořizovat si nové produkty je totiž výrazně nižší, než potřeba bank je
prodávat (odkud to jen známe…). A tak začaly hledat cesty, jak produkci
zvýšit. Tedy jak dostat klienty zpátky do svých pobočkových seslí.
Metodou slepých uliček zjistily, že přes různé finanční plány (dnes už
sprostý výraz) a podobné „komplexní služby“ cesta nevede. Vzpomněly si
tedy na existenci externí distribuce a řekly si, že když to běhá
pojišťovnám, tak jim to musí fungovat taky.
Jenže narazily na to, že svět externí distribuce je úplně jiný, než
v jakém mohou jejich existující nástroje efektivně fungovat. Navíc
s úrovní podpory, která se nedá srovnat s tím, co jsou schopny (přes
všechny problémy) poskytnout externím kanálům pojišťovny. A tak zaklekly
do startovacích bloků a vyrazily tento svět stíhat…
Tak jako tak je třeba uznat, že jak pojišťovnám, tak i bankám se toho
v oblasti digitalizace docela dost povedlo. Ale na druhou stranu také v
něčem propadají. Každý trochu jinde. Zatímco pojišťovny se stále dost
hledají v oblasti „self care zón“ a nevědí, které služby tam mají
nacpat, aby to nestálo majlant a dávalo to alespoň trochu smysl, banky
je mají zvládnuté poměrně dobře. Naopak musejí pojišťovnám závidět to,
jak dokáží pomocí digitálních „udělátek“ podporovat externí distribuci.
Cesty digitalizace jsou zkrátka odlišné. A nevyzpytatelné…
Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny
oPojištění.cz - informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz