Rakousko: Elektromobily rychleji o 50 km/h na dálnici
Zvýhodnění, která mají majitelé elektromobilů v řadě států a měst vnímají ostatní motoristé jako přirozenou podporu rozvoje elektromobility. Obvykle se to týká středu měst a neomezeného vjezdu do nich, parkování zdarma nebo někde i vyhrazených míst pro elektromobily a podobně. Jak o tom pravidelně informuje také ÚAMK. Rakousko trochu překvapilo – na dálnici mohou elektromobily jezdit rychleji.
Toto základní konstatování je samozřejmě hned třeba doplnit a upřesnit. Dané povolení se týká jen tak zvaných IG-L zón na dálnicích, tedy úseků obvykle kolem městě, kde je vzhledem k příliš vysokému provozu nezbytné snížit rychlost, aby se také snížilo množství škodlivin z výfukových plynů. V takových úsecích je příkazovou značkou snížena běžná maximální rychlost na rakouských dálnicích ze 130 km/h na 80 km/h. Dodejme, že v těchto místech je ona omezená rychlost kontrolována kamerami a běžně pokutována. Tyto pokuty jsou také rozesílány do zahraničí, tedy i českým řidičům, když rychlost neomezí.
Přitom nejde o žádnou maličkost. Postih za tento přestupek může být definován nejen jako nedodržení maximální rychlosti, ale i jako vědomé znečišťování životního prostředí s výškou postihu až 2000 euro. Což je vskutku vysoká pokuta.
Kdo má pocit, že IG-L zóny jsou spíše výjimkou, bude překvapen. Čeští řidiči se hned s několika setkávají na své trase do Chorvatska, například kolem Salzburgu. Celkem pak představuje délka takovýchto úseků, kde je rychlost obvykle omezena na 80 km/h, bezmála 10 % rakouské dálniční sítě. Konkrétně se jedná o 440 kilometrů a rakouské orgány plánují jejich rozšíření i na další místa, kde to vyžaduje ochrana životního prostředí.
A co ony elektromobily a jejich vyšší rychlost na rakouských dálnicích? Jejich povolená vyšší rychlost se týká právě IG-L zón. Zde musí běžné vozy se spalovacími motory dodržovat maximální rychlost 80 km/h, zatím co elektromobily mohou jet až o 50 km/h rychleji. Tedy původní maximální rychlostí 130 km/h. A to z toho důvodu, že jejich agregáty neznečišťují ovzduší, a tudíž není důvod omezovat jejich rychlost. Naopak u spalovacích motorů při vysoké rychlosti rostou otáčky, vyšší je spotřeba, a tudíž i exhalace škodlivin do ovzduší.
Toto opatření rakouské vlády neplatí pro hybridy ani plug-in hybridy. Zároveň rakouská policie upozorňuje také prostřednictvím informací od evropských automotoklubů, včetně ÚAMK, že zahraniční motoristé bývají často mezi těmi, kdo nedodržují rychlost v IG-L zónách. Vzhledem k přeshraniční spolupráci Rakouska a ČR při vymáhání pokuty za dopravní přestupky, bude rakouská policie dále rozesílat pokuty i do zahraničí. O smyslu IG-L zón je přesvědčena i z bezpečnostního hlediska. Vždyť na těchto 440 kilometrech dálnic se od zavedení omezená rychlosti snížila nehodovost o 50 %.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz