Rodinné firmy rostou nejrychleji za posledních deset let. Nejvyšší tržby zaznamenávají podniky s původním majitelem
Rodinné podniky za poslední rok zaznamenaly nejvyšší nárůst tržeb od roku 2007. Více než 80 % firem přitom počítá s růstem svých příjmů i do budoucna, musí se však připravit na zásadní výzvy dalších let. Čelit budou muset například tlaku na časté inovace či technologickým změnám. Nejrychleji rostou rodinné podniky první generace, které mají jasně nastavené firemní hodnoty, vizi a propracovanou strategii. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti PwC, který se zabýval kondicí rodinných podniků ve světě.
Největší šanci na dosažení dvouciferného růstu mají otcové zakladatelé
Za minulý rok zaznamenalo růst tržeb 69 % rodinných podniků, což je pětiprocentní zvýšení oproti roku 2016. V příštích letech očekává vyšší příjmy až 84 % firem, přičemž 16 % počítá přímo s „agresivním a rychlým“ růstem. Nejvíce se daří rodinným podnikům první generace, celkem 44 % z nich v roce 2018 zaznamenalo dvouciferný růst tržeb. Z rodinných firem druhé generace dosáhlo dvouciferného růstu 32 % podniků a z páté generace pouhých 22 % podniků. „Rodinné firmy čtvrté a páté generace jsou velmi vzácné, úspěšně předat firmu z generace na generaci se totiž podaří jen ve třetině případů. Čtyři generace tak vydrží jen asi 4 % firem, pět generací pak jen 1 % rodinných podniků,“ říká Zenon Folwarczny, poradce společnosti PwC ČR, který se zabývá problematikou rodinných firem.
Přes optimistická očekávání ale majitelé rodinných podniků uvádějí, že pozitivní vývoj rodinného podnikání ohrožuje hned celá řada rizik. Obávají se zejména potřeby neustálých inovací (66 % firem), dále nedostatku kvalitních pracovních sil na trhu (60 %) a nepříznivého ekonomického prostředí (56 %). Naopak jen 22 % podniků se obává nástupu robotizace a umělé inteligence.
Strategické plánování je klíčem k prosperitě firem
Navzdory vysoké různorodosti rodinných podniků je možné identifikovat několik charakteristik spojujících rodinné firmy, jimž za poslední rok tržby vzrostly dvojciferným tempem. Oproti společnostem, které vykázaly v roce 2018 pouze jednociferný růst, mají obvykle propracovaný plán s odhadem příjmů a nákladů, pevně ukotvené firemní hodnoty a jasnou misi, častěji plánují zásadní kroky pro zlepšení svých digitálních schopností a chtějí získávat většinu tržeb z nových produktů a služeb. „Pevné hodnoty a lidský, osobní přístup považuje většina majitelů rodinných podniků za svou hlavní konkurenční výhodu oproti velkým korporacím. Silné vazby mezi firmou a zaměstnanci, zákazníky a dodavateli jim navíc významně pomáhají v době ekonomického poklesu,“ řekl partner PwC ČR, Václav Prýmek.
Digitální transformaci nechte v rukou mileniálů
Rodinné firmy si začínají uvědomovat rozsah změn, které s sebou přinesou technologické změny, jako jsou například automatizace, robotizace, umělá inteligence a 3D tisk. Obavy z digitalizace u nich dokonce oproti roku 2016 vzrostly o 5 %. Více než polovina firem (57 %) plánuje v příštích dvou letech významným způsobem zlepšit své digitální schopnosti a 53 % majitelů se chystá do podnikání začlenit externí specialisty. „Firmy by ale v této otázce měly začít využívat skutečný potenciál mileniálů, kteří jsou technologicky velmi zdatní a patří k nejvzdělanější generaci v historii. Navíc některé rodinné firmy v budoucnu možná padnou právě do jejich rukou, proto je třeba s nimi pracovat již nyní,“ uzavírá Zenon Folwarczny.
O průzkumu
Průzkum PwC s názvem „Global Family Business Survey“ z roku 2018 zjišťoval informace od 2 953 vrchních představitelů rodinných podniků v hodnotě od 5 milionů dolarů do 1 miliardy dolarů z 53 světových oblastí a široké řady ekonomických sektorů od zemědělství až po technologie. Částečně strukturované osobní, telefonické a online rozhovory o délce mezi 30 a 40 minutami probíhaly od 20. dubna do 10. srpna tohoto roku. Všechny výsledky průzkumu byly analyzované společností Jigsaw Research.
Kompletní výsledky studie naleznete zde: https://www.pwc.com/gx/en/services/family-business/family-business-survey-2018.html
PriceWaterhouseCoopers Česká republika
V PwC usilují o obnovení důvěry a řešení důležitých problémů ve společnosti. PwC je síť firem s více než 236 tisíci lidmi ve 158 zemích světa. Poskytují kvalitní auditorské, daňové a poradenské služby, které podporují jejich klienty při dosahování jejich cílů.
Název „PwC“ označuje všechny společnosti skupiny PricewaterhouseCoopers International Limited, z nichž každá je samostatným a nezávislým právním subjektem.
Více se můžete dozvědět na: www.pwc.com/cz
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz