Americké online prodeje na Černý pátek trhly rekord, Češi prý vedou v Evropě
Tržby z internetového prodeje se ve Spojených státech během čtvrtečního Dne díkůvzdání a takzvaného černého pátku vyšplhaly na nový rekord, zatímco tržby kamenných obchodů utrpěly pokles. Vyplývá to z údajů analytických společností Adobe Analytics a RetailNext. Den díkůvzdání a černý pátek jsou považovány za začátek vánoční nákupní sezony v USA, píše agentura Reuters. Podle průzkumu GfK Češi vedou v online nákupech elektra v Evropě.
Společnost Adobe Analytics, která sleduje transakce 80 ze 100 největších internetových prodejců v USA, uvedla, že tržby z internetového prodeje se v Den díkůvzdání podle jejích odhadů meziročně zvýšily o 28 procent na 3,7 miliardy dolarů (84,6 miliardy Kč) a během černého pátku o 23,6 procenta na 6,22 miliardy dolarů (142,2 miliardy Kč).
Podle předběžných údajů výzkumné firmy RetailNext tržby v kamenných obchodech během těchto dvou dnů naopak klesly o čtyři až sedm procent. Pokračoval tak sestupný trend z posledních let. Loni se tyto tržby snížily o téměř devět procent a předloni o více než čtyři procenta.
Za černý pátek je označován den po Dni díkůvzdání. Tradičně býval nejrušnějším a také jedním z nejchaotičtějších nákupních dní celého roku, protože obchody se snaží tento den přilákat kupující nabídkou velkých slev. Američané však v posledních letech začali dávat před návštěvou kamenných prodejen přednost nákupům prostřednictvím internetu.
Název černý pátek zřejmě vznikl v 60. letech a údajně vystihuje dopravní problémy, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli náporu nakupujících. Teprve později se objevilo vysvětlení, že právě po Dni díkůvzdání začínají mít obchody zisk a jsou tedy v "černých číslech".
GfK: Češi vedou v online nákupech elektra v Evropě
Češi vedou v Evropě v nákupech technického spotřebního zboží přes internet. Například velké domácí spotřebiče v ČR nakupuje v e-shopech 39 procent lidí, v kamenných prodejnách 38 procent a zbytek využívá oba prodejní kanály. V Evropě přitom v průměru nakupuje tento sortiment on-line 23 procent spotřebitelů. Vyplývá to ze studie GfK FutureBuy.
"My jsme v oblasti technického zboží s odstupem na prvním místě v Evropě ve využívání on-line platforem k nákupům," uvedl ředitel GfK Tomáš Drtina.
Nejvíc se v tuzemských internetových obchodech prodává přenosná elektronika, kterou výhradně on-line kupuje 57 procent Čechů, audio zboží 43 procent Čechů a počítače 48 procent lidí. Naopak potraviny 91 procent tuzemských spotřebitelů kupuje v kamenných prodejnách, jedno procent pouze on-line a osm procent využívá obě možnosti.
Vůbec nejméně se, kromě potravin, prodává v e-shopech v Česku prací a čisticí prostředky, přípravky na holení, zboží péče o dítě, volně prodejné léky a produkty osobní hygieny.
Přes internet Češi letos nakoupí 2,5 procenta rychloobrátkového zboží. Počet lidí, kteří kupují potraviny a drogerii on-line v poslední době ale již výrazně neroste. Češi letos více tento sortiment nakupují v diskontních obchodech, jejichž podíl na nákupech rychloobrátkového zboží stoupl na 21,5 procenta z loňských 19,7 procenta. Diskonty jsou v tuzemsku čtyři - COOP Diskont, Lidl, Norma a Penny Market. Dohromady provozují přes 650 prodejen. Mírně se zvýšil i podíl supermarketů (17 pct). Klesá naopak zastoupení hypermarketů (31,6 pct), malých prodejen (10,9 pct) a specializovaných obchodů (5,9 pct).
Dvě pětiny Čechů využívají při nákupu své chytré telefony, nejčastěji porovnávají ceny. Podle studie 29 procent lidí platí přes mobilní zařízení za nákup zboží. V EU je průměr 48 procent.
Počet e-shopů letos dál rychle roste, na konci roku bude v Česku 43.000 internetových obchodů. Je to o pět procent meziročně víc. Vyplývá to z údajů společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR 15.000 e-shopů. Česko je dlouhodobě zemí, kde je nejvíce e-shopů v přepočtu na obyvatele.
Češi letos utratí v internetových obchodech za zboží přes 133 miliard korun, meziroční růst dosáhne 15 až 18 procent, vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz