Znáte MBO? 3 tipy, k čemu management by objectives využít v praxi
Pojem MBO, tedy management by objectives neboli řízení podle cílů, je
pojem, který s velkou pravděpodobností 9 z 10 malých a středních
firem nebude znát. Přesto se dá říci, že ji či její prvky polovina
z těchto podniků využívá. Jde totiž o metodu velmi logickou a praktickou.
Jak konkrétně malým a středním podnikům v praxi pomáhá?
Management by objectives (MBO)
je metoda řízení podniku, jež klade největší důraz na výsledek a příliš
nehledí, jak je tohoto výsledku (cíle) dosaženo. Díky tomu mají pracovníci
větší volnost v tom najít si ten nejvhodnější způsob, jak cíle dosáhnou.
To ovšem vyžaduje, aby jak manažeři, tak i jednotliví zaměstnanci byli schopni
samostatné a kreativní práce. Vytvářené cíle je přitom záhodno rozdělit do tří
kategorií: pravidelné cíle, řešení problémů a rozvojové cíle. Pravidelné cíle
se pojí s běžnými aktivitami, které zaměstnanec provádí v rámci
hlavní náplně své práce. Do kategorie řešení problémů zase spadají cíle, které
souvisejí s řešením či předcházením nejčastějších problémů, s nimiž
se daný zaměstnanec může potkat. Mezi rozvojové cíle pak patří cíle týkající se
osobního růstu a rozvíjení schopností zaměstnance. Pro všechny cíle ovšem vždy
platí zásadní požadavek, aby byly v souladu s posláním a vizí
společnosti i jejími celkovými strategickými cíli.
1) Zvýší motivaci, spokojenost a loajalitu zaměstnanců
Metoda MBO poté počítá
s tím, že se na tvorbě dílčích cílů budou sami zaměstnanci podílet.
Přirozeně tak podporuje firemní prostředí, v němž se pracovníci cítí být
přímo zapojeni do chodu podniku a mají možnost dění v něm ovlivnit, což zvyšuje
jejich spokojenost, motivaci a loajalitu. „Udržet si zaměstnance
motivované a spokojené by mělo být cílem firem všech velikostí, zvlášť kritické
je to však pro malé a střední podniky. V menších pracovních týmech je
totiž nasazení každého jednotlivce mnohem více poznat na výkonu celé firmy. V neposlední
řadě pak spokojenost souvisí i s fluktuací zaměstnanců, přičemž menší
podniky mají obecně větší problémy se sháněním zaměstnanců než ty velké, které
lidi přirozeně přitahují,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P.
pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým
a středním podnikům.
2) Zlepší interní komunikaci
Jak již bylo řečeno, metoda MBO
staví na tom, že se zaměstnanci aktivně zapojují do tvorby dílčích cílů. Nelze
si ale představit, že si zaměstnanci jednoduše tyto cíle z ničeho vymyslí
a ihned podle nich začnou pracovat. V praxi metoda většinou funguje tak,
že management navrhne cíle, které vycházejí z hlavních cílů, vize a mise
firmy a tento návrh je pak předán zaměstnancům, kteří jej využijí jako podklad
pro stanovení vlastních operativních cílů. Tyto cíle ale opět musí management
schválit a následně kontrolovat jejich plnění. Mezi zaměstnanci a
managementem se tak rozběhne koloběh komunikace, reportingu, zpětní vazby i
pravidelných porad. „V mnoha firmách se stále udržuje jakási
neviditelná bariéra, která odděluje vedoucí pracovníky od nižších zaměstnanců,
a obě tyto skupiny často mají problémy s překonáním této bariéry. To ale
rozhodně není dobré pro efektivní interní komunikaci. Tím, že MBO klade na
komunikaci mezi managementem a jejich podřízenými takový důraz, pomáhá tyto
bariéry odbourávat,“ vysvětluje Jiří Jemelka.
3) Podpoří plánování
a zefektivní evaluaci
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz