Mileniálové jako zaměstnanci aneb Jak efektivně zvládat „nejistou generaci“
Kolem roku 2020 bude zhruba polovina pracující populace lidé
z generace mileniálů. Od svých předchůdců se mileniálové notně liší a i ve
svém zaměstnání vyžadují jiný přístup a vyznávají jiné hodnoty. Obzvláště
důležitá je pro ně pravidelná a častá zpětná vazba, hodnocení svého výkonu
jednou za rok jim nepostačuje. Téměř 9 z 10 mladých lidí se pak již při
hledání zaměstnání zaměřuje na to, jaké možnosti profesního i osobního rozvoje
jim zaměstnavatel poskytne. Mileniálové rovněž například preferují společensky
odpovědné firmy, týmovou práci, otevřený přístup, ale třeba i dobrou
organizovanost a strukturu.
Český pracovní trh se
v současné době potýká s rekordní zaměstnaností, firmy vezoucí se na
vlně ekonomického růstu jen s obtížemi obsazují pracovní pozice a čím dál
více zaměstnavatelů tak cílí i na předtím opomíjené skupiny uchazečů o
práci, tedy lidi nad 50, nebo dokonce i 60 let. Tento trend přesto nemění nic
na faktu, že za pár let bude téměř polovina světové pracující populace tvořena
lidmi z generace takzvaných mileniálů. Ti však na rozdíl od předchozí
generace označované jako „baby boomers“ mají obvykle jiné požadavky a potřeby
týkající se jejich pracovního života. „Zaměstnavatelé, kteří
k mileniálům přistupují stejně jako ke starším generacím, se tudíž mohou
dostat do nemalých problémů, počínaje nespokojeností a demotivací mladších
pracovníků a konče jejich hromadnými odchody,“ varuje Jiří Jemelka, ředitel
společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management
malým a středním podnikům. V čem je tato skupina zaměstnanců
specifická a jak k mileniálům přistupovat, aby pracovali rádi a efektivně?
Klíčová je kvalitní a pravidelná zpětná vazba
Jedním z nejdůležitějších
požadavků generace mileniálů je zpětná vazba k jejich pracovnímu výkonu.
Klasické roční hodnocení však přitom rozhodně není tím, co by mladí lidé měli
na mysli. Podle studie HR agentury TriNet 40 % pracovníků z řad mileniálů
považuje tento typ zpětné vazby za příliš vágní, 62 % pak udává, že je roční
hodnocení demotivuje. V případě ústního hodnocení ve formě pohovoru
s vedoucím pracovníkem nebo manažerem se 59 % mileniálů domnívá, že
hodnotitel není dobře připraven, a celých 28 % mladým lidí reagovalo na roční
hodnocení tím, že změnili zaměstnání. Co tedy tito lidé požadují? „Mileniálové
jsou často v různých psychologických studiích označování jako nejistá
generace. V pracovní rovině se tato nejistota projevuje právě zvýšenými
požadavky na zpětnou vazbu. Ta by pak měla ideálně probíhat kontinuálně,
pravidelně a formou dialogu,“ komentuje Jiří Jemelka. Důležitost
pravidelného a častějšího hodnocení potvrzuje i nedávná studie konzultační agentury
Gallup, podle níž celá třetina mileniálů považuje kvalitní zpětnou vazbu za
klíčový faktor svého profesního růstu.
Dopřejte jim rozvoj
Pro mladé zaměstnance se též
v posledních letech stává jedním z nejdůležitějších pracovních
benefitů možnost rozvoje svých dovedností a další vzdělávání. Dle již zmíněné
konzultační agentury Gallup se například 87 % mileniálů při hledání práce
zajímá o to, jaké jim daná firma poskytne možnosti profesního rozvoje. „Firmy
tak mohou mladé zaměstnance uspokojit například různými nabídkami kurzů,
pořádáním workshopů a interních konferencí se známými odborníky, ale také třeba
tím, že budou podporovat firemní kulturu podněcující samostudium,“ říká
Jiří Jemelka. Firemní kultura je poté dalším faktorem, který je pro generaci
mileniálů důležitý. V letošní Millenial Survey společnosti Deloitte se
kupříkladu objevil i seznam priorit mladých zaměstnanců, v němž se firemní
kultura umístila hned na druhém místě za výší mzdy. Třetí příčku pak obsadila
flexibilita. Mileniálové pozitivně vnímají například takovou firemní kulturu,
která staví na týmovém duchu a týmové práci, přátelské atmosféře na pracovišti,
překonávání výzev a rovněž na společenské odpovědnosti.
Nastavte pravidla, ale buďte otevření
Pro někoho může být překvapivá
informace, že mladí lidé z generace mileniálů též upřednostňují na svém
pracovišti pevnou strukturu a hledají vedení ve formě mentorů a lídrů. Co ona
pevná struktura znamená v praxi? Například pevně stanovené deadliny pro
plnění úkolů, jasně vymezené cíle, jejichž plnění je následně vyhodnocováno, či
plánované aktivity i schůzky s dopředu danou agendou. V otázce vedení
je poté třeba mít na paměti, že si jej mileniálové rozhodně nepředstavují jako
diktát autorit. Od svých lídrů se mladí lidé chtějí učit, chtějí v nich
pozitivní vzory, které je dokážou motivovat. Zároveň ale požadují otevřený a
férový přístup, který jim poskytuje možnosti k rovnocennému dialogu a
k uplatnění svých nápadů.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz