Summary: Technologičtí obři Amazon i Alphabet investory nepotěšili
EVROPA:
Total (Investiční tipy) 3Q18
Reportovat do tohoto trhu je dosti nevděčný úděl. Přesvědčit se o tom mohl i francouzský ropný koncern Total. Přestože překonal tržní očekávání prakticky ve všech ohledech, na růst to nestačilo. Provozní zisk ve výši 4,6 mld. USD přistál 4 % nad odhady, to samé platí pro čistý zisk. Co je důležitější, překvapení se odehrávalo ve všech divizích, počínaje těžbou a konče rafinací.
Samotná těžba vykázala provozní zisk na úrovni 2,9 mld. USD, když se mohla opřít o pokračující nárůst produkce v uplynulých letech z rozvíjených obřích projektů v čele s Forts Hill (Kanada), Kaombo (Angola), Ichthys (LNG v Austrálii) a Yamal LNG (Rusko). Výhled pro nárůst produkce v letošním roce byl vylepšen na +8 %.
Volný cash flow dosáhl výše 4,5 mld. USD a opět tak s přehledem překonal očekávání, a zároveň i dividendové potřeby. Část překvapení má na svědomí silnější provozní cash flow, část nižší kapitálové výdaje. FCF ve 3Q18 byl nejlepší od roku 2011, kdy stála ropa přes 100 USD/brl.
Akcie přesto reagují 2,5% poklesem. Nám se výsledky líbí a titul ponecháváme v Investičních tipech s nezměněným doporučením koupit.
USA:
Amazon 3Q18
Neohrožený vládce internetového maloobchodu si nevybral zrovna nejlepší čas pro publikování slabších výsledků. Negativní nálada na trhu způsobuje, že i lehké zaváhání se tvrdě trestá. Tržby poskočily vzhůru o dalších 30 % yoy, přičemž těsně nedosáhly na konsensus. Prostřednictvím úspor na marketingových a přepravních nákladech, se podařilo dost význačně navýšit provozní marži. Zatímco v předešlém roku nedosahovala ani jedno procento, dnes je již na 6,5 %. To se možná nezdá moc, avšak provedeno do provozního zisku, to znamená nárůst o více než 3 mld. USD. To se podepsalo i na čistém zisku na akcii, jenž skočil z 0,52 USD až na 5,75 USD. Konsensus přitom počítal s nárůstem jen na 3,11 USD. Z pohledu profitability se tedy jedná o jednoznačný úspěch.
Jak jsme již naznačili, odbavování zásilek přešlo v tomto kvartálu velkou změnou. Amazon osekal svou nabídku zdarma doručovaných balíčků a spolu s faktem, že větší váhu získávají předplatitelské služby (např. Amazon Prime), se podařilo zpomalit růst přepravních nákladů na +22 % yoy (2Q18: +31 % yoy; 1Q18: +38 % yoy). Bohužel, management možná tak celkem nepočítal s tím, jak moc si na tento benefit přivykli jeho zákazníci. Na zralém americkém trhu se to projevilo na vyšší profitabilitě (+5,5 p.b. yoy na 5,9 %), nicméně cenou za to bylo zpomalení růstu tržeb na +35 % yoy (2Q18: +44 % yoy; 1Q18: +46 % yoy). Identicky na tom byl i zbytek světa, kde se provozní ztráta sice výrazně zúžila a marže se ze záporných 6,8 % dostala na -2,5 %, nicméně růst tržeb přibrzdil až na +15 % yoy (2Q18: +21% yoy; 1Q18: +21% yoy). Zmiňované výnosy z předplatného si drží skvělé tempo na úrovni +52 % yoy. Cloudové služby Amazonu (tzv. AWS) si co do posilování tržeb vedou nadále velice dobře. Nynější nárůst o 46 % yoy se nijak nevymyká z průměru a segment se navíc těší z mnohem širší provozní marže (+5,5 p.b. yoy na 31 %).
Co trhy nejvíce rozhodilo, je dost pravděpodobně neuspokojivý výhled na další kvartál. Střední hodnoty u očekávaných tržeb i provozní zisku jsou hluboce pod konsensem (tržby 69,5 mld. USD proti 73,8 mld. USD; provozní zisk 2,85 mld. USD proti 3,8 mld. USD). Z pohledu růstu je to u tržeb +15 % yoy a u provozního zisku +34 % yoy. Zdá se, že management se chce více zaměřovat na budování spodní části výsledovky, což je určitě úctyhodné, nicméně očividně za to bude platit velkou cenu zpomalením růstu tržeb. V tento moment se navíc zdá, že tato daň je až příliš vysoká. Naše povídání ale zakončíme na pozitivní notu. 7 z posledních 8 kvartálů dokázal Amazon překonat horní hranici svého výhledu provozní zisku. V průměru to bylo o 37 %, což by při současných odhadech dostalo provozní zisk až na 4,9 mld. USD (případných +130 % yoy). Takovéto zlepšení profitability už jednoznačně vypadá zajímavěji.
Nepřesvědčivý výhled je v době negativního sentimentu po zásluze potrestán a akcie padají o 9 %.
Alphabet (Investiční tipy) 3Q18
Internetový gigant si pro nás představil sérii uspokojivých čísel, která však nikoho na zadek neposadí. Čisté tržby ve výši 27,2 mld. USD (+20 % yoy) velice těsně nedosáhly na konsensus, avšak zásluhu na tom mají velké měnové výkyvy, především pak brazilský real a argentinské peso. Poplatky webům (tzv. TAC), které na svých stránkách uveřejňují reklamu, značně zpomalily svůj růst, a to na +20 % yoy (předtím +26 % yoy). Zdá se, že management už tak netlačí na rozšiřování distribuce. Z toho plyne pozitivní dopad na hrubou marži, která si meziročně polepšila až na 57,7 %. Tento bonus však úplně smazaly vyšší náklady na prodej/marketing a výzkum/vývoj. Čistému zisku na akcii musí nakonec pomáhat daňová reforma, aby se vyhoupl o 25 % yoy na 11,86 USD (konsensus 10,45 USD). Úspěchy postavené na daňové reformě však trhu v této chvíli již nestačí.
Pojďme se ještě podívat na jednotlivé segmenty. Příjmy z reklamy posílily o 21 % yoy v souladu s konsensem. Paid clicks (počet kliků na reklamy) se na webech Googlu zvýšily o 62 % yoy. Cena jednoho kliku (cost-per-click) klesla o 28 % yoy ve srovnání s -22 % v 2Q18. To odpovídá trendu, jejž pozorujeme již několik let, a který je z velké části spojen s rostoucím podílem reklamy zobrazované na mobilních zařízeních. Pro weby v skupině Google Networks (nezávislé weby zobrazující reklamu) reportuje Google metriku impressions, neboli počet vidění (obdoba metriky viděné u Facebooku). Ta sice narostla jen o 1 % yoy, ale její cena (cost-per-impression) se zvýšila o 11 % yoy. Investice Googlu do cloudového byznysu se objevují v položce Other Cost of Revenue, která roste o 36 % yoy. Podíl viny na tom má i nákup obsahu pro YouTube. Management prozatím neposkytuje samostatná čísla pro svůj Google Cloud, avšak podstatná část růstu samotného segmentu Google Other (+30 % yoy), bude pocházet pravděpodobně právě odtud.
Sečteno a podtrženo, výsledky Google rozhodně nemůžeme označit za špatné. Kdybychom měli vyzvednout jednu pozitivní věc, tak je to jednoznačně nasazení opratí růstu TAC, jenž se v předešlých kvartálech jaksi vymykal kontrole. Pro překonání dnešní špatné nálady by však bylo zapotřebí nějaké ohromující výsledky a akcie proto klesají o 4,5 %.
Intel 3Q18
Intel reportoval velice dobré výsledky. Překvapivě silný růst v segmentu osobních PC (+16 % yoy) podpořil stabilně vysoký růst v segmentu datových center (+26 % yoy). Výhled předčil konsensus trhu, ale dlouhodobé nejistoty zůstávají.
Tržby ve 3Q vzrostly na 19,2 mld. USD, neboli +20 % yoy (kons. 18,1 mld. USD), hrubá marže +2,2 p.b. yoy, zisk na akcii činil 1,4 USD (kons. 1,15 USD).
Konsensus na 4Q18 byl s přehledem překonán (tržby 19 mld. USD, EPS 1,22 USD) stejně tak jako výhled na fiskální rok 2018 (tržby 71,2 mld. USD, EPS 4,53 USD). Žádné detaily k opožděnému přechodu na novou generaci procesorů nebyly poskytnuty.
Akcie Intelu reagují na výsledky 3% růstem.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz