Akcie s 20% zisky, které se ale nesmíte moc dívat pod pokličku
Získat nějakou konkurenční výhodu v supersaturovaných spotřebitelských odvětvích, kde „všechno již bylo vymyšleno“, je přirozeně velmi těžké. A i když se to povede, jde většinou o úspěch krátkodobý, protože konkurence chytrý tak lehce kopíruje. Podle některých názorů se o získání podobné konkurenční výhody nyní snaží McDonald's a někteří analytici hodnotí tuto snahu pozitivně a doporučují akcie kupovat.
Matthew DiFrisco ze společnosti Guggenheim zvýšil před několika dny doporučení u akcií McDonald's na kupovat, cílovou cenu nastavil na 200 dolarů za akcii. I díky výplachu z minulého týdne tak tento cíl představuje více než 21 % ziskový potenciál a to je pro nás dostatečný důvod pro detailnější pohled. Ono doporučení se točí zejména kolem projektu nazvaného Experience of the Future, který by podle analytika měl zvýšit návštěvnost tohoto řetězce a také velikost průměrné sumy, kterou tam zákazníci nechají.
Na konci druhého čtvrtletí prošly plnou či částečnou přeměnou 4 000 ze 14 000 restaurací v USA. DiFrisco tvrdí, že u nově vybavených restaurací skutečně dochází k růstu tržeb, nicméně nyní stále probíhá období, kdy musí být restaurace kvůli změnám zavírány a to se projevuje na výsledcích negativně. Pozitivní efekt bude naopak cítit až příští rok. K tomu analytik poukazoval (ještě před turbulencemi posledních dní) na valuační atraktivitu akcií McDonald's, která měla být dána tím, že jejich násobky jsou níže, než násobky firem jako
Domino's Pizza a Yum Brands. "
Jak to vypadá s celkovým fundamentem firmy? Tady podle mne optimismus trochu naráží. Akcie McDonald's si vedly dobře v roce 2017, letos jsou ale ve ztrátě. Tržby firmy přitom za posledních pět let v průměru klesaly o 3,7 % ročně, provozní zisk se v podstatě nezměnil, provozní tok hotovosti klesal o 4,4 % ročně a volný tok hotovosti FCF (to, co zbylo firmě po investicích) o necelá 2 %:
Zdroj: Morningstar
Rovnou řeknu, že minimálně s ohledem na tuto historii je pro mě tržní kapitalizace McDonald's ve výši 127,5 miliard dolarů trochu záhadou a o doporučení Guggenheim to platí dvojnásob. Příčina je jednoduchá: Vezměme rekordní volný tok hotovosti z roku 2015 a nechme ho dlouhodobě růst o 2 % ročně – tedy hodně optimistické parametry. Takový tok hotovosti má současnou hodnotu 95 miliard dolarů. To znamená, že trh už nyní čeká, že krátkodobý standard tvorby hotovosti se vyhoupne nad onen rekord a/nebo bude firma najede na dlouhodobý růst na hony vzdálený poklesům posledních let. Při 2 % růstu by například musela firma v dohledné době generovat 6 miliard dolarů po investicích.
McDonald's je tak možná dobrým příkladem řady jiných firem a akcií, jejichž valuace je stále nastavena na scénáře, které se možná nachází ještě v říši splnitelného, ale určitě podle mne nejde o scénáře střední. I kvůli tomu jsem nevnímal korekci minulého týdne jako něco hrozivého, ale spíše jako jeden z pokusů vrátit se k oněm scénářům středním. Dlouze uvažovat bychom pak také mohli o popsané strategii firmy, která je v principu jen jednou z mnoha současných verzí posunu od „doteku“ lidského k dotekům obrazovkovým. Myslím, že tudy cesta nevede, ale bude nám trvat ještě dlouho, než si to uvědomíme.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz