Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  18.09.2018 10:25:54

Jak vést své zaměstnance ke kreativitě?


Kreativita je dnes velmi častým požadavkem u řady pracovních pozic a mnoho firem hrdě hlásá své zaměření na inovace a podporu nových nápadů. Podle nedávného britského průzkumu však 81 % firem nedokáže s novými nápady a inovacemi pracovat a skoro šestina jejich zaměstnanců je navíc toho názoru, že je vedení firmy od nových nápadů aktivně odrazuje. Kreativní prostředí otevřené novým nápadům můžete ve své firmě budovat správnou interní komunikací, podporou otevřenosti, zajištěním inspirativního prostředí či nabídkou flexibilní pracovní doby.

Britský výzkum z roku 2017 provedený mezi zaměstnanci na tisícovce pracovišť odhalil, že 8 z 10 firem nedokáže pracovat s novými nápady a inovacemi a u 15 % z nich si dokonce zaměstnanci myslí, že je vedení firmy aktivně od nových nápadů odrazuje. Nový pohled na věc, kreativita a inovace jsou však hybnou silou byznysu. Jak ve firmě nastolit a udržovat pro-inovační, kreativní prostředí?

Držte komunikační kanály otevřené

Výborná interní komunikace je klíčovým elementem dobře fungující firmy. Zlepšuje firemní kulturu, zvyšuje motivaci zaměstnanců, udržuje povědomí o vizi a misi firmy, a především podporuje důvěru a otevřenost. „Nesmírně důležité je pak udržovat interní komunikaci obousměrnou. Bude-li vedení neustále zásobit své pracovníky hodnotnými informacemi a zpětnou vazbou, aniž by poslouchalo jejich názory, nápady a poznatky, nebude to zdaleka tak prospěšné a efektivní, jako když jsou naplno otevřené oba tyto kanály,“ upozorňuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Pěstujte tedy politiku otevřených dveří, povzbuzujte své pracovníky, aby sdíleli své zkušenosti se všemi, tudíž i se svými vedoucími. „Obzvláště v malé firmě není potřeba pěstovat taktickou diplomacii či nějakou politickou korektnost. Podporujte raději upřímnost a objektivní kritiku,“ doporučuje Jiří Jemelka.

Zaměřte se na prostředí

V podnikové sféře se léta řešila debata, zda výkonnosti a kreativitě zaměstnanců nahrávají uzavřené, oddělené kanceláře, nebo je naopak lepší open space. Dnes se odborníci kloní spíše ke kombinaci obojího: poskytnout lidem možnost pracovat v soukromí kanceláře, ovšem k tomu jim dát k dispozici dostatek otevřeného prostoru, kde se mohou potkávat s ostatními kolegy – ať už kvůli společné práci, či jen prostému popovídání – brainstormovat či schůzovat. K podpoře inovativního myšlení a kreativity pak experti doporučují vybavit prostor nejen pohodlným nábytkem či hravými doplňky podněcujícími fantazii, ale též množstvím nástěnek a whiteboard tabulí, na které si vaši pracovníci kdykoliv mohou „načmárat“ své nápady, myšlenkové mapy a podobně. Též je vhodné nechat zaměstnance, aby si své pracovní prostory přizpůsobili svým potřebám či návykům – přinesli si drobné předměty z domova, sami si vybrali pracovní stůl a židli, nebo si klidně vzali s sebou do kanceláře svého zvířecího kamaráda.

Nabídněte pružnou pracovní dobu a extra dovolenou

Pružnou pracovní dobu neocení jen rodiče či studenti, ale rovněž všichni ti, kdo mají své biologické rytmy nastaveny na jinak než „od osmi do čtyř“. Jsou někteří lidé ve vašem týmu vyslovené „sovy“ a nejlepší výkony podávají až v pozdním odpoledni, zatímco celé dopoledne připomínají zombie? Anebo jsou to naopak „skřivani“, kteří na ty nejneotřelejší nápady chodí zásadně po snídani o půl šesté ráno? „Cirkadiální rytmy, neboli biologické hodiny, mají na výkonnost i kreativitu lidí nezpochybnitelný dopad. Samozřejmě asi není reálné, aby všechny firmy dávaly svým zaměstnancům typu sova možnost pracovat dlouho do noci, alespoň trochu pružnější pracovní doba však může významně pomoci rozproudit tvořivost týmu,“ říká Jiří Jemelka. Zvednout a udržovat kreativitu svých lidí lze rovněž velkorysým přístupem k dovoleným. Nic totiž neosvěží mysl po náročném období tak jako pár dní volna. Zaměstnanci se nejen psychicky zregenerují, ale výpadkem z rutiny mohou též nalézt nové úhly pohledu či inspiraci pro svou práci. V menším měřítku v tomto ohledu dobře fungují i takzvané chill-out zóny přímo na pracovišti. Dejte svému týmu možnost udělat si během pracovního dne trochu delší přestávku u dobré kávy, stolního fotbálku či třeba i rotopedu a uvidíte, že to jejich výkon i nápaditost podpoří.

Ing. Bc. Jiří Jemelka Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.

10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Jak vést své zaměstnance ke kreativitě?

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.


Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

27.09.2018  Euler Hermes varuje před falešnými odběrateli Luděk Obadal (Euler Hermes)
18.09.2018  Jak vést své zaměstnance ke kreativitě? Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
31.08.2018  Dovednosti a kompetence, bez nichž se úspěšný CEO neobejde Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
31.07.2018  Šťastní zaměstnanci jsou o 85 % efektivnější Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
31.07.2018  Zkrácené úvazky jako recept na nedostatek zaměstnanců Mgr. Vojtěch Klimeš (OKsystem, a. s.)






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2018

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies