Patria (Patria Finance)
Investice  |  02.08.2018 19:13:53

Tesla na poníkovi, Ford na medvědovi

Poslední dobou se hodně hovoří o dvou automobilových akciích. První z nich je už téměř z povinnosti Tesla, která nyní potěšila investory mimo jiné tím, že co se týče generování volné hotovosti už není v takovém záporu, jako dříve. Druhou intenzivně diskutovanou autoakcií je Ford.

Tesla zpět na koni?

Zdá se, že trh si poslední čísla a komentáře Tesly přebral v pozitivním duchu a akcie je po čase znovu na koni, či spíše na poníkovi. Spíše to ale bude pokračovat dál v duchu „jednou si dole, jednou nahoře“. CNBC třeba před několika dny psala, že Steve Eisman sází proti Tesle. Pokud by vám to jméno nebylo hned povědomé, tak jde o člověka, jehož předkrizová kariéra sloužila za základ filmu The Big Short. Tedy filmu, který ukazoval, jak se několik rebelů a podivínů nenechalo strhnout předkrizovou davovou psychózou a dokázalo vsadit proti hypotékám a jejich derivátům. Pokud předpokládáme, že Eisman má nadání na otevírání ziskových krátkých pozic, má jeho postoj vůči Tesle svou váhu.

Eisman v rozhovoru pro CNBC uvedl, že pan Musk je podle něj „velice chytrý člověk“, nicméně vyjádřil obavy z toho, zda dokáže dotáhnout své vize do konce. Konkrétně se domnívá, že pan Musk má „problém s exekucí“. Konkrétně pak investorovi vadí, že Tesla „se nikam nedostala v oblasti autonomního řízení“ a „na jejím poli se začíná objevovat stále větší konkurence“.

Už je to delší čas, co jsem tu psal o tom, že Tesla toho bezesporu učinila hodně pro spotřebitele, ale v otázce investic už takové nadšení nemusí být namístě a to ze dvou základních důvodů: Za prvé, osud elektromobility je stále otevřen. Jednak je otázka, zda nepůjde spíše u uhlomobilitu, či plynomobilitu (a tudíž nakolik tato technologie bude skutečně přispívat ke zlepšení životního prostředí). A samozřejmě se mohou objevit i jiné, životaschopnější technologie.

Za druhé je tu pak problém, který můžeme nazývat přepálený začátek – není zase tak výjimečné, že první firma na trhu prošlape cestu ostatním, ale nezbudou jí síly pro potřebný finiš. V případě Tesly se tento scénář zdaleka nedá vyloučit už kvůli tomu, že její volný tok hotovosti je stále hluboko v záporu. Eismanův pohled mi tak není ani zdaleka cizí.

Ford na medvědovi?


Akcie Fordu je podle některých měřítek a názorů v medvědí trendu a nyní na ní značně doléhají zejména obavy z obchodních válek. Nepomáhají ani poslední čtvrtletní čísla a výhled na celoroční výsledky pod předchozími očekáváními. Mezi investory se pak nyní hovoří zejména o dvou tématech: Nesníží náhodnou Ford dividendu? A je už dost levný na to, aby byl atraktivní?

S hledáním alespoň trochu uspokojivé odpovědi nám pomůže následující tabulka s výsledky firmy. Ta nám ukazuje, že Fordu po investicích minulý rok zbylo 11 miliard dolarů, v roce 2016 to bylo téměř 13 miliard, za posledních 12 měsíců 9 miliard dolarů. Dividendy dosáhly minulý rok částky asi 2,5 miliard dolarů (odkupy jsou minimální). Z tohoto pohledu tedy firma vydělává více než dost na to, aby své dividendy ufinancovala. Změnilo by to zhoršení schopnosti generovat hotovost a/nebo potřeba vyšších investic. Zmínit je pak třeba i financializaci automobilek, z kterých se kvůli prodejům na úvěr a leasing staly jakési polobanky a to má značný dopad i na strukturu a čitelnost jejich výsledků. Přesněji řečeno, Ford a spol. mají obrovské obraty u položek, jako jsou finanční investice a zadlužení a ukazatel jako je volné cash flow u nich zejména z hlediska krátkodobých fluktuací poněkud ztrácí na relevanci.

Zdroj: Morningstar

Výše uvedené je pak samozřejmě relevantní i z pohledu valuace. I přesto ale vezměme za fundamentální vodítko volný tok hotovosti firmy z posledního roku. Budeme předpokládat, že Ford bude schopen oněch 11 miliard dolarů vydělávat každým rokem. Pak se současná hodnota tohoto cash flow bude pohybovat vysoko nad 100 miliardami dolarů. Kapitalizace Fordu se ale nachází u 40 miliard a trh je tedy mnohem, mnohem skeptičtější ohledně toho, co firma bude generovat/vyplácet akcionářům. Na 40 miliard dolarů se shodnou okolností dostaneme, pokud spočítáme současnou hodnotu neustále se opakující dividendy z roku 2016 (3,3 miliardy dolarů).

Jinak řečeno, Ford je nyní trhem naceněn tak, že by měl akcionářům soustavně vydělávat to, co v roce 2016 vyplatil na dividendách. Nehovořím nyní o sentimentu a podobně, ale tato čísla implikují, že jeho současná čísla ohledně volného toku hotovosti jsou značně irelevantní, či se ještě značně zhorší. Pokud tomu investor nevěří, má tu dobrého kandidáta na hodnotovou investici.


Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688