Chyby v HR managementu mohou stát malé a střední podniky jmění
Zdlouhavý
proces náboru nových pracovníků, přílišná neformálnost nebo chybějící
zaměstnanecká příručka – to jsou jen některé z častých chyb spojených
s řízením lidských zdrojů, jichž se dopouštějí malé a střední firmy.
Důsledkem toho jim pak chybí talentovaní zaměstnanci, musejí se vypořádávat
s právními spory či trpí atmosféra a výkonnost na pracovišti.
Malé a střední podniky obvykle
na rozdíl od velkých společností nedisponují vlastním dedikovaným HR oddělením,
management lidských zdrojů tak většinou spadá na bedra ředitele či některého
člena pracovního týmu. Ti však nadále musejí zároveň plnit i své další
povinnosti, a tak bývá oblast HR ořezána na nezbytné minimum. Chyby
v managementu lidských zdrojů však mohou mít pro podnik dalekosáhlé
následky od zbytečných útrat při nutnosti vyměnit nevhodného zaměstnance až po
čas a finance ztracené při soudních přích s pracovníky. Jaké jsou časté
prohřešky v HR malých a středních firem a jak se jich vyvarovat?
Pracovní
interview zbytečně neprotahujte
Šéfové malých firem mívají plné
ruce práce, protože si obvykle nemohou dovolit platit kohortu manažerů, která
by od nich některé povinnosti převzala. Jedním z mnoha těchto úkolů pak
bývá právě i vedení pohovorů s uchazeči o práci. Mnohdy to pak ale vypadá
tak, že ředitel firmy kvůli omezenému času stihne vyzpovídat jednoho kandidáta
v pondělí, druhého v úterý, třetího ve středu a další týden mu
pak trvá, než si projde své poznámky a oznámí uchazečům výsledky. Tohle je
ovšem zásadní chyba. Zatímco vy v přestávkách mezi jinými obchodními
jednáními ještě jednou procházíte životopisy uchazečů a srovnáváte je
s tím, co kandidáti při pohovoru uváděli, mohla už uchazeče dávno ulovit
rychlejší konkurence či větší firma. „Malé podniky musejí být pružné
a rychlé, aby dokázaly předběhnout větší společnosti a získat talentované
uchazeče pro sebe, a to zvlášť v současnosti, kdy je u nás nezaměstnanost
rekordně nízká,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež
poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Náborový
proces tedy rozhodně neprotahujte. Jednání s uchazeči veďte pokud možno ve
stejný den a všem kandidátům pokládejte stejné otázky. Jejich odpovědi tak
budete moci rychleji a snadněji porovnat. V ideálním případě jim poté
pošlete své rozhodnutí ještě ten samý den.
Nespoléhejte
na intuici
Malé podniky jsou tak trochu
jako rodina, zvlášť, je-li v nich zaměstnanců jen poskrovnu. Tato
atmosféra není rozhodně nic špatného, ale může svádět k jisté
neformálnosti i v tak důležitých procesech, jako je management lidských
zdrojů. Není například dobré nabírat zaměstnance a dávat jim výpovědi jen na
základě určitého pocitu či intuice. Toto je zejména riskantní v druhém
jmenovaném případě, neboť zaměstnanec propuštěný bez „svědectví“ řádné
dokumentace o jeho prohřešcích má v případě stížnosti na oprávněnost
výpovědi výhodu. Firmě se tedy rozhodně vyplatí řádně dokumentovat jakékoliv
důležité situace, spory mezi zaměstnanci, provinění proti pracovnímu řádu a
podobně. Též je vhodné pravidelně písemně hodnotit výkon, docházku či chování
zaměstnanců.
Zaměstnanecká
příručka je základ
Zaměstnanecká příručka
(„employee book“, případně „employee handbook“) je dokument, díky němuž se
nastupující zaměstnanec může snadno seznámit s pravidly firmy a její
organizační strukturou, etickým kodexem, firemní kulturou a hodnotami. Příručka
slouží i jako praktický průvodce i jako jakýsi manuál k různým interním
procesům a zavedeným postupům. Malé podniky však bohužel mají tendenci
nevěnovat jí příliš pozornosti. Dle průzkumu společnosti Gusto má
zaměstnaneckou příručku vypracovanou jen 26 % malých podniků (1–9
zaměstnanců). Střední podniky (10–200 zaměstnanců) jsou na tom s 87 %
procenty výrazně lépe. Nejčastějším důvodem, proč malé firmy příručku nemají,
je, že si myslí, že mají příliš málo zaměstnanců na to, aby se jim vyplatila.
Odborníci z HR odvětví se ovšem shodují na tom, že zaměstnanecká příručka
je základ, který by měla mít každá firma bez ohledu na počet pracovníků. „Zaměstnanecká
příručka významně usnadní nováčkům nástup na jejich pozici i plnění nových
povinností. Pokud navíc firmy neopomenou důsledně v ní sepsat všechna
práva a povinnosti zaměstnance, poslouží podniku i jako podklad při případném
řešení sporů s pracovníky,“ dodává Jiří Jemelka.
Nenabírejte
lidi jen podle jejich znalostí či zkušeností
Malé a střední podniky bývají
oproti velkým firmám v nevýhodě co do počtu uchazečů na pracovní místo.
Není proto divu, že jejich ředitelé leckdy rádi „skočí“ po možnosti přijmout do
řad svých zaměstnanců člověka s mnohaletými zkušenostmi v oboru,
výbornými znalostmi a skvělou reputací, přičemž ale opomenou zjistit, zda daný
člověk zapadá do jejich firmy i v jiných ohledech – například zda je
schopen ztotožnit se s firemní kulturou a hodnotami podniku. Jen si
představte, jaké to asi bude, když by na post marketingového ředitele ve
společnosti vyrábějící veganské produkty, jejíž firemní kultura si zakládá na
zdravém životním stylu a ekologii, nastoupil zapřísáhlý „masožravec“ kouřící
jednu cigaretu za druhou a zarytě ignorující koše na tříděný odpad. Toto je
samozřejmě trochu nadnesený příklad, přesto je skutečně potřeba při náboru
uvažovat i v tomto duchu – to znamená nezkoumat jen profesní stránku
uchazeče, ale přihlížet i k jeho osobnosti, zálibám či hodnotám. Tuto
oblast určitě není dobré podceňovat, odborné studie dokonce tvrdí, že jediný
„nezapadající“ zaměstnanec může snížit výkonnost celého týmu o 30 až 40 %.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz