Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  09.07.2018 15:23:01

Blíží se váš podnik k hranici krize? Tyto varovné signály vás na to upozorní

Prodeje již několik měsíců nedosahují plánovaných výsledků, zákazníci od vás postupně odcházejí, vaši pracovníci jsou bez nálady a jejich výkon mizerný. Nejen toto jsou symptomy nemocné firmy a vy jako její šéfové byste měli okamžitě zahájit léčbu. Čas hraje proti vám, proto jednejte rychle, a pokud možno bez emocí. Nedokážete-li se na problémy svého podniku podívat s chladnou hlavou, nečekejte a obraťte se na odbornou pomoc.

Dle výsledků analýzy společnosti CRIF bylo v roce 2017 v tuzemsku založeno rekordní množství obchodních společností, a to konkrétně 32 557. Zároveň jich však ve stejném roce přes 12 000 zaniklo, což je nejvyšší číslo v historii České republiky. Evropské i světové statistiky přitom konzistentně ukazují, že šesté výročí oslaví jen něco málo pod polovinu malých a středních firem. Po deseti letech pak na trhu z těchto přeživších zůstane pouhá třetina. Málokterá společnost však skončí ze dne na den. To, že podnik není v dobré kondici a hrozí mu zánik, lze vypozorovat podle různých varovných signálů. Jaké to jsou?

1) Skutečné prodeje jsou nižší než ty plánované

Jestliže se několik měsíců opakovaně potýkáte s nízkými prodeji, ihned zbystřete a začněte jednat. „Podnikatelé a majitelé firem někdy žijí v domnění, že pár měsíců nižších tržeb snadno dorovná nějaká velká jednorázová zakázka či prodejní akce, kterou plánují. Na to ovšem nelze spoléhat. Nezbytným předpokladem růstu, a tedy i prosperity firmy, je konzistentní tok prodejů a spolehlivé prodejní prognózy,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež pomáhá malým a středním podnikům.

2) Ztrácíte více zákazníků, než kolik jich získáváte

Signálem blížících se potíží často bývá i stav klientské základny. Pokud vaší firmě začnou ubývat zákazníci a nedaří se jí získávat nové, znamená to, že vás brzy čeká propad prodejů a tržeb, následný nižší zisk a zhoršené cash flow. V takové chvíli je obzvláště důležité zaměřit se na marketing firmy, identifikovat, co nefunguje, začít pracovat na odstranění problémů a hledat novou strategii. Protože však získávání nových zákazníků bývá velice často o dost těžší než jejich udržení, nesmíte rozhodně zapomenout ani na stávající klientelu. Dlouhodobí zákazníci se navíc mohou stát výborným zdrojem pomoci. Zjistěte, čeho si na vaší firmě cení, že jí zůstávají věrní. Krom identifikace problémů totiž potřebujete znát i své silné stránky, na nichž pak můžete postavit novou marketingovou strategii.

3) Zaměstnanci jsou nespokojení a ztrácejí motivaci

To, že ve firmě něco nefunguje, poznáte velmi dobře i na náladě svých zaměstnanců. Většina z nich totiž dokáže rychle vypozorovat, že se nad firmou stahují černá mračna, a to nejen proto, že jim najednou výplata začne chodit opožděně nebo se seškrtávají odměny a benefity. „Podnikem, který se blíží k hranici krize, či ji už překročil, se pověstné dusno může rapidně rozšířit a vážně nahlodat pracovní morálku. To nejhorší, co může vedení firmy v té chvíli udělat – ale mnohdy to dělá – je snažit se vše ututlat a předstírat, že se nic neděje. To motivaci pracovníků spolehlivě dostane až k bodu mrazu, neboť budou mít pocit, že se na ně něco chystá,“ upozorňuje Jiří Jemelka a dodává, že v krizové situaci je naopak nutné vnitrofiremní komunikaci posílit, doslova si stoupnout před svůj tým a říct „ano, máme tu problém, ale chceme a budeme ho řešit, a to následujícím způsobem“. Buďte zkrátka co nejvíce otevření. Je šance, že společné nebezpečí a výzva k jeho překonání váš pracovní kolektiv stmelí a vy předejdete zbytečným odchodům nervózních zaměstnanců, což by firmu jen dále oslabilo.

 

Poznáváte tyto situace? Pak hned začněte jednat nebo vyhledejte odbornou pomoc

Pokud uvedené signály zpozorujete, nepanikařte. Základem řešení krizové situace je zachovat si chladnou hlavu a začít co nejdříve jednat. Emoce do řešení problémů nepatří, snažte se tudíž od nich zcela oprostit. Nedokážete-li to, hledejte odbornou pomoc. Využít můžete služeb interim manažera či se obrátit na zkušenou poradenskou firmu. Nezávislý odborník se na váš byznys podívá z nezaujaté perspektivy, čímž snáze odhalí problematické oblasti, navíc může těžit ze svých dosavadních zkušeností.

Ing. Bc. Jiří Jemelka Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.

10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

Ne 22:37  Jak proměnit svůj relax s golfovou holí v nejlepší investici roku? Exkluzivní... Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)
02.03.2024  Proč je dovolená na Maledivách skvělou investicí do vašeho zdraví a pohody Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)
25.02.2024  NEJKRÁSNĚJŠÍ PLÁŽE HAVAJE Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)

Přečtěte si také:

22.03.2022Cardano se po býčím signálu blíží k 1 USD Alexandros Yfantis (Instaforex)
08.03.2016Co uděláte vy, až vám banka zavede záporné úroky na vaše vklady? Investicniweb.cz (Investičníweb, s.r.o.)
13.12.2014Pět signálů toho, že se vás šéf chce zbavit Investicniweb.cz (Investičníweb, s.r.o.)



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688