TRH S MÓDOU A ODĚVY SE ZAČÍNÁ KONCENTROVAT
Tisková informace firem INCOMA Research a GfK Praha k projektu „FASHION MARKET 2002“, 13.6.2002
Maloobchodní síť prošla v posledních deseti letech dramatickým vývojem. Po období dekoncentrace a rozdrobení trhu s oděvy vlivem uskutečněné privatizace a boomu živnostenského podnikání dochází od poloviny devadesátých let k jeho opětovné koncentraci. Tento jev je spojený zejména se vstupem mezinárodních řetězců na trh. Ve srovnáním s trhem rychloobrátkového zboží nastal tento proces na trhu s módou a oděvy se zpožděním, nicméně je zde možné vypozorovat jistou paralelu. V současnosti je trh stále ještě dosti fragmentovaný, lze ale předpokládat, že koncentrace bude nadále sílit.
Změna ve struktuře maloobchodního trhu, ale i dramatický vývoj nákupních zvyklostí při nákupu rychloobrátkového zboží, mají logickou odezvu ve změně nákupního chování zákazníků při nakupování módy a oděvů. Nejdůležitějším nákupním místem tohoto sortimentu je stále specializovaná prodejna, je však patrný přesun preferencí od pultové prodejny k velkoplošné. Zákazníci obecně stále více dávají přednost při nákupu módy a oděvů moderním velkoplošným prodejnám - specializovaným velkoplošným prodejnám s oděvy, ale i hypermarketům - obliba tradičních typů nákupního místa jako jsou pultové specializované prodejny, obchodní dům, ale i stánkový prodej, klesá. Preference jednotlivých typů prodejen se ale poměrně značně liší při nákupu jednotlivých sortimentních podskupin oděvů a módy jako jsou například oblečení pro denní nošení a společenské oděvy (viz grafy v příloze).
Tyto a další informace o trhu s módou a oděvy přináší studie "FASHION MARKET 2002" společností INCOMA Research a GfK Praha. Cílem projektu bylo zmapovat nákupní chování českých domácností při nakupování módy a oděvů a přinést ucelený pohled na trh.
Spotřebitelské šetření (bylo provedeno 1 000 rozhovorů) ukázalo, že trh je stále značně fragmentovaný, nicméně lidé nejčastěji jmenovali, jako konkrétní hlavní nákupní místo většiny sortimentů, hypermarkety Carrefour, Hypernova, a Tesco, ze specializovaných prodejen byly nejčastěji jmenovány Adidas, William&Delvin, Levis, H.I.S. a OP Prostějov.
Znalost specializovaných řetězců je nízká, mezi nejznámější patří Levis, Kenvelo a William&Delvin, kteří zároveň patří i k nejnavštěvovanějším (viz graf v příloze).
Jako nejlevnější jsou vnímány prodejny Hák&Hák, z hlediska kvality jsou nejlépe vnímány prodejny Hugo Boss a Chicco.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz