Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  17.06.2002 09:44:33

TRH S MÓDOU A ODĚVY SE ZAČÍNÁ KONCENTROVAT

Tisková informace firem INCOMA Research a GfK Praha k projektu „FASHION MARKET 2002“, 13.6.2002

Maloobchodní síť prošla v posledních deseti letech dramatickým vývojem. Po období dekoncentrace a rozdrobení trhu s oděvy vlivem uskutečněné privatizace a boomu živnostenského podnikání dochází od poloviny devadesátých let k jeho opětovné koncentraci. Tento jev je spojený zejména se vstupem mezinárodních řetězců na trh. Ve srovnáním s trhem rychloobrátkového zboží nastal tento proces na trhu s módou a oděvy se zpožděním, nicméně je zde možné vypozorovat jistou paralelu. V současnosti je trh stále ještě dosti fragmentovaný, lze ale předpokládat, že koncentrace bude nadále sílit.

Změna ve struktuře maloobchodního trhu, ale i dramatický vývoj nákupních zvyklostí při nákupu rychloobrátkového zboží, mají logickou odezvu ve změně nákupního chování zákazníků při nakupování módy a oděvů. Nejdůležitějším nákupním místem tohoto sortimentu je stále specializovaná prodejna, je však patrný přesun preferencí od pultové prodejny k velkoplošné. Zákazníci obecně stále více dávají přednost při nákupu módy a oděvů moderním velkoplošným prodejnám - specializovaným velkoplošným prodejnám s oděvy, ale i hypermarketům - obliba tradičních typů nákupního místa jako jsou pultové specializované prodejny, obchodní dům, ale i stánkový prodej, klesá. Preference jednotlivých typů prodejen se ale poměrně značně liší při nákupu jednotlivých sortimentních podskupin oděvů a módy jako jsou například oblečení pro denní nošení a společenské oděvy (viz grafy v příloze).

Tyto a další informace o trhu s módou a oděvy přináší studie "FASHION MARKET 2002" společností INCOMA Research a GfK Praha. Cílem projektu bylo zmapovat nákupní chování českých domácností při nakupování módy a oděvů a přinést ucelený pohled na trh.

Spotřebitelské šetření (bylo provedeno 1 000 rozhovorů) ukázalo, že trh je stále značně fragmentovaný, nicméně lidé nejčastěji jmenovali, jako konkrétní hlavní nákupní místo většiny sortimentů, hypermarkety Carrefour, Hypernova, a Tesco, ze specializovaných prodejen byly nejčastěji jmenovány Adidas, William&Delvin, Levis, H.I.S. a OP Prostějov.

Znalost specializovaných řetězců je nízká, mezi nejznámější patří Levis, Kenvelo a William&Delvin, kteří zároveň patří i k nejnavštěvovanějším (viz graf v příloze).

Jako nejlevnější jsou vnímány prodejny Hák&Hák, z hlediska kvality jsou nejlépe vnímány prodejny Hugo Boss a Chicco.

 

  

 

 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688