Kandidát na nejvíce „fake“ akcii na trhu
Pokud jsou významná média vlastněná nějakým podnikatelem, či dokonce politikem, bude to vždy vyvolávat tenze a pochyby o objektivitě jejich zpravodajství. A to snad kdekoliv na světě. Z tohoto pohledu by se tak zdálo, že nejlepším vlastníkem médií jsou buď banky, či investiční společnosti s mnoha akcionáři. Nebo ještě lépe – když jsme jejich vlastníky my. Ne v tom komunistickém smyslu „všichni vlastní všechno a nikdo tak nemá nic“. Naopak v tom kapitalistickém – když je daná mediální společnost obchodovaná na akciovém trhu. Je tomu tak například u The New York Times.
Americký prezident považuje NYT za „vlajkovou loď všech falešných zpráv“. Podívejme se nejdříve, jak si toto údajné plavidlo vede z fundamentálního pohledu. Za poslední rok si akcie společnosti zejména díky rally z počátku roku připisuje téměř 30 %, poslední tři roky jí přinesly více než 60 % návratnost. Tržby přitom byly v letech 2013 – 2016 v podstatě stabilní, určitý růst přišel až v roce 2017. Žádná raketa se nekoná ani u zisků, provozní tok hotovosti je v roce 2017 ve srovnání s rokem 2015 na polovině, volný tok hotovosti v podstatě na nule (k čemuž ovšem přispěl masivní růst investic):
Zdroj: Morningstar
Něco tu tedy podle mne nehraje. Hovoříme tu o společnosti, která čelí mnoha odvětvovým výzvám a v minulých letech spíše zápasila o to, aby udržela stagnující, či mírně rostoucí tržby. Na provozním toku hotovosti vydělala v průměru 100 milionů dolarů. Po odečtení investic jí v průměru zbylo asi 65 milionů dolarů, které teoreticky mohla rozdávat. Kapitalizace ale hovoří o tom, že firma bude vydělávat více jak šestkrát více!
Je naděje, že se hospodaření NYT prudce zlepší? V loňském roce došlo ke značnému nárůstu počtu předplatitelů NYT, což je vysvětlováno jako efekt poptávky po kvalitních informacích v Twitterové době nového amerického prezidenta. První čtvrtletí minulého roku tak firmě přineslo 348 000 nových digitálních předplatitelů, letos ale tento efekt mizí a nových předplatitelů v prvním čtvrtletí bylo jen 139 000. Na Fool.com pak ohledně dlouhodobější budoucnosti NYT poukazují zejména na následující:
1. NYT zaměřuje svou pozornost na televizi a film. NYT byl příjemně překvapen úspěchem svého každodenního zpravodajského podcastu The Daily, který debutoval v únoru 2017 a dnes se může pochlubit 4,5 miliony posluchačů měsíčně. Podcast pomohl zvýšit návštěvnost stránek a společnost se domnívá, že může použít tuto tutéž strategii s novými filmovými a televizními projekty. Přichází první celovečerní film, společnost také pracuje na rozšířeném televizním programu The Weekly, který by měl poskytnout pohled do zákulisí redakce.
2. NYT tvrdí, že má dobré vztahy s Facebookem - rozhovory s jeho vedením prý naznačují, že sice bude kladen menší důraz na zprávy v News Feedu, Facebook ale chce také pomoci propagovat důvěryhodné zdroje zpráv. Jeho šéfové prý uvedli, že NYT vnímají jako takový zdroj.
3. NYT se zaměřuje na vaření a křížovky a to prý přineslo 40 000 nových předplatitelů. Předplatné NYT Cooking bylo oznámeno zhruba před rokem v červnu 2017. Za 5 dolarů na každé čtyři týdny mají do vaření nadšení zákazníci neomezený přístup k více než 18 000 receptům z minulých i současných vydání New York Times. Křížovkové předplatné stojí asi 20 dolarů ročně za přístup ke každodenní křížovce. Tyto předplatné jsou odděleny od základních digitálních a tiskových programů
4. Fool.com pak zmiňuje i reorganizaci prostor, které NYT využívá. A možný růst příjmů spojený s nadcházejícím volební cyklem, který by mohl opět zvýšit poptávku po důvěryhodných informacích.
V hodnocení práce NYT se určitě nehoduji s americkým prezidentem. Výše uvedený výhled a valuace mi ale naznačuje, že firma má v rozvaze nějaký skrytý poklad (podotýkám, že v rozvaze firmě nesedí hromada hotovosti). Nebo NYT dokáže magickým způsobem pracovat s křížovkami, recepty a filmy tak, že z nich vytěží prudký růst toku hotovosti (návod i pro naše domácí média?). Nebo Spojené státy čeká naprostý chaos a NYT se stanou jediným médiem, které v něm bude schopno poskytovat relativně spolehlivé informace. Nebo jde o jednu z nejvíce „fake“ akcií na trhu.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz