Proč Apple zavírá oči před tvrdou realitou?
Bloomberg Gadfly se domnívá, že vedení Applu se soustavně vyhýbá hovorům o významných technologických trendech. To ovšem nic nezmění na prostém faktu: Jedním z těchto trendů je ukončení růstu trhu s chytrými telefony. Ti nejpravděpodobnější zákazníci Applu nyní již vlastní minimálně jeden telefon a mají tendenci používat jej delší dobu než dříve. V mnoha zemích se navíc spotřebitelé rozdělili do dvou táborů, kdy první preferuje iPhone a druhý Android a „z jednoho do druhého se moc často nepřebíhá“.
Ani Apple není vůči nové situaci na trhu imunní a investoři jsou si toho dobře vědomi. Analytici nyní v průměru očekávají, že v letošním fiskálním roce firma dodá o 3 % chytrých telefonů více než vloni. Pro rok 2019 pak očekáván již jen 1% růst. Pro Apple to nejsou dobré zprávy, i když jeho tržby by měly růst rychleji díky pohybu prodejních cen.
V srpnu se jeden analytik zeptal šéfa Applu Tima Cooka, zda čeká další růst prodejů iPhonů v následujících letech i přesto, že se trh dostal do fáze stagnace. Cook tvrdil, že Apple by mohl prodat více telefonů lidem, kteří již iPhone mají, těm, kteří mají „konkurenční produkt“ a i těm, kteří ještě nemají žádný. Takové odpovědi jsou jako z roku 2015, kdy byly relevantní. Jenže to už neplatí a analytici z Wall Street už ani Cookovi nevěří.
Podle IDC klesly v roce 2017 prodeje chytrých telefonů o 0,5 % a tato společnost očekává v následujících pěti letech roční růst ve výši 2,8 %. Hlavním důvodem je delší doba obměny telefonů, ale Apple se zatím k tomuto posunu nestaví čelem. Cook sice v únoru uznal, že v některých zemích lidé s koupí nového produktu váhají, ale podle něj nejde o klíčový problém. Pokud ovšem vezmeme v úvahu, že Apple prodává své telefony zejména těm, kteří již jeden iPhone mají, jde o zarážející pohled. Realita je totiž taková, že právě rychlost, s jakou jsou telefony obměňovány, hraje klíčovou roli.
Apple rád hovoří o tom, že bude více vydělávat na své současné klientské základně. Podle Bloombergu by ale bylo vhodné, kdyby byl konkrétnější. Jeho strategie, v jejímž rámci chce přidávat další produkty k „iPhonové frančíze“, je dobrá, a to samé platí o snaze navyšovat prodejní ceny. Je tak o to více překvapivé, že firma o ní odmítá mluvit a namísto toho se snaží budit dojem, že trh bude dál zdravě růst.
Zdroj: Bloomberg Gadfly
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Nemovitosti, reality - byty, domy
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Michal Petrák, Comgate
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.