Zajistěte, aby zaměstnanci znali firemní hodnoty i vizi. Budou v práci spokojenější a firma úspěšnější
Firemní vize,
mise a hodnoty jsou důležitým prvkem marketingu firmy a prolínají se do celé
jeho strategie. Mnoho podniků ví, že aby se jejich brand zaryl pod kůži
zákazníkům, je třeba jim vizi, misi a hodnoty firmy co nejlépe komunikovat.
Mnoho společností ovšem zapomíná na fakt, že tyto prvky tvoří i důležitý základ
firemní kultury a že nejen zákazníci, ale i zaměstnanci by je měli
dokonale znát. Proč je to tak důležité?
Nedávný průzkum poradenské
platformy Rungway mezi dvěma tisíci britských zaměstnanců ukázal, že celých 52 %
z nich nedokáže formulovat vizi své společnosti a 49 % má problém
vyjmenovat její hodnoty. A není to přitom tím, že by je tyto věci nezajímaly.
Více než třetina oslovených zaměstnanců (39 %) by se totiž na budování firemní
vize a hodnot ráda podílela.
Nalaďte
zaměstnance na vlnu firmy, snížíte tak jejich fluktuaci
Pro mnoho dnešních zaměstnanců,
zejména těch mladších, se totiž čím dál více stírá hranice mezi osobním a
pracovním životem. Řada z nich chce, aby jejich působení bylo pro firmu
přínosem nejen ekonomickým. Nechtějí být zkrátka jen „nástroji“, ale ceněnou a
nedílnou součástí podniku. Firemní kultura, v níž pracovníci cítí, že se
podílejí na něčem společném, v níž se mohou „naladit“ na vlnu hodnot a
ztotožnit se s vizí podniku, přispívá k jejich vyšší spokojenosti. A
právě spokojenost je faktor, který následně pozitivně ovlivňuje například
fluktuaci zaměstnanců, která je pro české podniky momentálně palčivým
problémem.
„Český trh se
v současnosti potýká s rekordně nízkou nezaměstnaností a udržet si
kvalifikované a talentované pracovníky se pro firmy stává prioritou.
Spokojenější zaměstnanci jsou mnohem méně náchylní k odchodu. Náležité
peněžní ohodnocení je pro mnoho pracovníků stále na prvním místě, avšak
atmosféra na pracovišti, tedy firemní kultura, je pro čím dál víc lidí obdobně
důležitá,“ říká Jiří
Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež pomáhá malým a středním
podnikům.
Správné naladění zaměstnanců na
firemní kulturu a hodnoty se pak samozřejmě projevuje nejen interně, ale i
externě. Uvádět firemní hodnoty a misi v reklamním sloganu a na
prospektech je jedna věc, ovšem ukázat zákazníkům, že to nejsou jen
marketingové výkřiky, ale realita, je věc druhá. Vaši zaměstnanci znalí hodnot
své firmy a řídící se jimi – nebo ještě lépe, jednající a žijící podle nich –
představují ideální spojnici mezi značkou a jejími zákazníky.
Propojte
firemní hodnoty s konkrétními příklady
Ujistěte se tedy, že vaši
zaměstnanci misi, vizi i hodnoty firmy znají. K tomu vám pomůže například
jednoduchý dotazník. Pokud jeho prostřednictvím zjistíte, že v tomto
ohledu pracovníci tápou, je potřeba vylepšit interní komunikaci a začít
systematicky pracovat na zlepšení situace. „Nejprve se ujistěte, že vaše
mise, vize a hodnoty jsou naformulovány pochopitelně a že opravdu korespondují
s praxí. Bylo by totiž kontraproduktivní učit zaměstnance například o
hodnotách, které ale v každodenním životě firmy nijak nerezonují,“
radí Jiří Jemelka. Jak se vám komunikace směrem k zaměstnancům daří, si
můžete ověřit třeba zorganizováním celopodnikové schůze, na níž propojíte
firemní vizi i hodnoty s konkrétními příklady. Platí ve vaší firmě
nařízení o tisknutí dokumentů na obě strany papíru, protože šetrnost
k životnímu prostředí je jednou z hodnot vaší firmy? Seznamte tedy
své zaměstnance kupříkladu s údaji, kolik papíru jste touto praxí
ušetřili. Konkrétní příklady jim pomohou lépe si vše zapamatovat a některým to možná
ještě i dodatečně osvětlí, proč určité věci firma dělá tak a ne jinak.
Slova hýbou,
příklady táhnou
V předávání firemních
hodnot a vize by měl rovněž platit osobní příklad. Vedení podniku i ostatní
leadeři musejí pro své zaměstnance fungovat jako maják, který jim ukáže směr,
kterým firma postupuje. Rozhodnutí vedení by měla vždy korespondovat
s vizí a hodnotami společnosti, neboť je tím vyslán jasný signál o jejich
plnohodnotném respektování. Pro malé a střední podniky by pak měl platit i individuálnější
přístup, kdy si šéfové sednou se členy svého týmu a vysvětlí jim, jakým
způsobem jejich konkrétní práce k naplňování firemní vize a hodnot
přispívá. „Pokud si zaměstnanci budou umět vztáhnout jednotlivá hesla přímo
ke své osobě či pracovní pozici, stanou se pro ně hned daleko
srozumitelnějšími,“ dodává Jiří Jemelka. V neposlední řadě by pak
vedení firmy nemělo zapomenout výrazné příklady přispění k firemním
hodnotám odměnit. Máte-li tak kupříkladu na prvním místě klientský servis,
pravidelně chvalte či jinak odměňujte ty pracovníky, kteří v tomto ohledu
odvádějí stabilně dobrý či přímo nadstandardní výkon. Udržíte tak motivaci
jejich i ostatních zaměstnanců a opět tak propojíte firemní hodnoty
s běžnou praxí.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn