Šatník Olga Medlíková (Šatník Olga Medlíková)
Práce  |  28.03.2018 16:59:53

Stres je PP - Pořádně Populární


Rychle vybouchnete i při malém podnětu? Bolí vás často záda? Chytají vás křeče do svalů? Těžko usínáte? Pálí vás žáha i po lehkém jídle?

Jestli ano, asi u vás o výmluvu nejde.

Kdekdo dneska tvrdí, že je „ve stresu“. Omílají to studenti i manažeři, matky na mateřské dovolené stejně jako senioři, svádíme na něj svoje neúspěchy, špatnou náladu nebo nemilujícího partnera. Někdy je to jenom elegantní vytáčka, abych nemusel/a zabrat.

Ale jak moc ve skutečnosti rozumíme signálům svého těla?

Stres potřebný a nechtěný

Eustres (řecké „eu“ -  zdravý, normální, podnětný) znamená nabuzení k výkonu – pomocí něho zvládáme konkurz, zkoušku nebo rozhovor o zvýšení platu. Souvisí tedy s aktuální situací, která trvá jenom určitý čas, organismus se s jejími důsledky snadno vyrovná.

Dysstres (řecké „dys“ - porušený, podrážděný, špatný) znamená zátěž pro organismus – díky němu se rozběhnou např. opakované migrény, vracejí se záněty, vzniknou žaludeční vředy. Váže se na stavy dlouhodobé nebo trvalé, stres se stává chronickým.

Příznaky uvedené na začátku článku souvisí s dlouhodobým stresem. Naše tělo nám říká, že je někde chyba, že chce změnu.

Burn out syndrom neboli vyhoření

Vyhoření je důsledek dlouhotrvajícího stresu. Může se vyskytnout ve firmách, školách i organizacích nebo u jednotlivých lidí. Je to ztráta zájmu, energie, chuti něco dělat nebo měnit.

Co pomáhá řešit syndrom vyhoření? Hlavně změna. Změna režimu práce, odchod z business do neziskového sektoru nebo naopak, začít pracovat samostatně, osobní rozvojové programy, rotace, stáž v zahraničí, přestěhování se, práce s výzvou, nový tým nebo nová láska…

A také tohle:

1.  zajímavá, náročná, ale zvládnutelná práce

2.  social support – síť pozitivních známostí - kontakt, lidská účast, podpora

3.  vědomí vlastní ceny

4.  dostatek informací

5.  důvěra okolí a dobrá zpětná vazba.

Odborníci trvají na tom, že je třeba trénovat a posilovat tzv. stresovou stabilitu. Tělo silně reaguje nejen na infekce a jejich původce - bakterie a viry - ale i na pocity, zejména pak na strach, zlost či radost.

Stresová stabilita přímo souvisí s tím, jak jsme nastavení, jak vnímáme život. Je sklenice poloprázdná nebo poloplná? Prostě - míru svého stresu máme silně ve vlastních rukou.

Stres je vysoce subjektivní faktor. Co pro jednoho člověka je velká zátěž, může druhý vyhodnotit jako zábavu. Někdy nám jsou lidé a události výzvou, jindy nás sklátí.

Několik „hasičů“ na závěr

Proti stresu pomáhá hlavně pohyb. Malé „kancelářské“ cvičení, pokud se vám nechce trápit tělo v posilovně:

Stoupněte si za židli, těsně za zádovou opěrku. Stoj spatný, spojíte k sobě chodidla, kotníky, kolena, stehna, prsty nohou rozprostřete doširoka. Poté se předkloňte přes zádovou opěrku židle a pokuste se dosáhnout prsty rukou co nejblíže k podlaze. Vytahujete se z pasu, hlava volně visí. Dýcháte uvolněně a hluboce. Po chvíli se pokuste ještě trochu více přiblížit prsty rukou k podlaze. Poté se pomalu vzpřimujete, pohyb jde opět z pasu. Zvedáte se kulatě, obratel po obratli. Když jste zcela vzpřímeni, s nádechem vzpažíte a opět z pasu co nejvíce vytáhnete ruce vzhůru. Pohled míří za prsty rukou. S výdechem spustíte ruce do pozice modlitby. Cvičení opakujete 6x.

A jak na problémy pod titulkem?

Piště si poznámky během rozhovoru – nevybouchnete tak snadno (do poznámek se dá psát i to, kam má zmíněná osoba jít…a nemusí se to vůbec dozvědět!).

Bolavá záda i žaludek potřebují pomoc – hořčík pro výživu svalů, důsledně tlačit ramena od uší dolů, když bolí oblast krční páteře, posilovat břišní svalstvo, jestliže bolí oblast hrudní páteře a prohřívat křížovou kost, pokud bolí oblast bederní páteře.

Křeče a tiky svalstva zmírní, nebo dokonce odstraní kombinace vápníku, hořčíku a vitamínu B.

Obtížné usínání ulehčí prohřátí – žaludku, křížové kosti a nohou.

A jestli vás pálí žáha a nechcete používat léky, rozkousejte a spolkněte 3 lžíce máku nebo se napijte smetany.

Tak o sebe pečujte a stresu bude míň!

PaedDr. Olga Medlíková

pracuje jako samostatná lektorka pro byznys, neziskové organizace a státní správu od roku 1996. Zaměřuje se na vzdělávání dospělých v oblastech: prezentační dovednosti, sociální dovednosti (komunikaci, řešení konfliktů, vyjednávání), manažerské dovednosti, společenský a protokolární kontakt. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti. Olga spolupracuje s organizací Neziskovky.cz, o.p.s., kde je členkou správní rady, členkou Aliance lektorů a konzultantů ICN a mentorkou organizace Business and Professional Women. Píše populárně naučné knihy o tématech, které učí (prezentace, řešení konfliktů, založení a provoz neziskových organizací, lobbing, lektorské dovednosti). V roce 2012 získala cenu Osobnost roku v oblasti praktické aplikace vzdělávání dospělých a andragogiky. Vystudovala Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a mnoho kurzů a stáží v Čechách i v Německu.

Více informací na: www.olga-ebooky.cz

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Stres je PP - Pořádně Populární

Diskuze a názory uživatelů na téma: Stres je PP - Pořádně Populární

Na dané téma nejsou žádné názory.








Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2018

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies