Autonomní auta: Příliš uspěchaná technologie?
Autonomní auto společnosti Uber Technologies srazilo a zabilo chodkyni v Arizoně. 49letá Elaine Hezberg vedla v neděli v noci své kolo mimo chodník a na následky zranění srážky později zemřela. V reakci na nehodu stáhl Uber svá autonomní auta ze silnic ve městech, kde je testoval, byť na dočasnou dobu. Jedná se o první známou smrtelnou nehodu, ve které figurovalo autonomní vozidlo a která může změnit názor veřejnosti na toto mladé odvětví. Po tragické nehodě pozastavila testování autonomních aut v USA také japonská Toyota.
Ještě není jasné, zda bylo na vině vozidlo Uberu. Podle policie z města Tempe v Arizoně bylo auto v době srážky v autonomním módu, spolupracovník Uberu byl ale za volantem. Navíc jelo rychlostí skoro 65 km/h v zóně, kde bylo omezení rychlosti 56 km/h. Přesto potvrdila smrtelná nehoda obavy těch, kteří již několik let varují před tím, že by kvůli samořízeným autům mohl nakonec někdo zemřít. Tragédie zároveň oživila diskuze o tom, zda se autonomní vozidla nepouštějí na silnice moc předčasně. Podle některých názorů technologie autonomního řízení ještě zralá není, a volají po přísnějších bezpečnostních testech.
Missy Cummings, profesorka mechanického inženýrství a vědy o materiálech na Duke University, upozorňovala již v roce 2016 americký Kongres na firmy, které se hrnou do rozsáhlého nasazování těchto systémů. Varovala, že případná úmrtí by mohla zbrzdit vývoj technologie, jež by jednou mohla lidské životy zachraňovat. „Není otázkou, zda někdo kvůli této technologii zemře. Otázkou je, kdy a jak to můžeme minimalizovat,“ řekla Cummings.
Nehoda přišla v rozhodující dobu pro průmysl. Největší výrobci aut jako General Motors a Toyota Motor i technologičtí obři jako Uber a Alphabet hromadně utrácí miliardy dolarů v honbě za nahrazením řidičů počítačem na kolech. Automobilky i technologičtí giganti přitom počítali s tím, že k podobné nehodě musí jednou dojít. Jsou ale přesvědčeni, že tato technologie nakonec zachrání tisíce lidských životů tím, že odstraní lidské selhání.
Podle údajů americké vlády zahrnuje 94 % nehod lidskou chybu. Počet úmrtí na amerických silnicích vzrostl v roce 2016 o skoro 6 %. Robotická auta byla vytvořena, aby dodržovala pravidla provozu. Používají komplikovanou směsici dat z kamer, radarů a laserových sensorů, které využívá umělá inteligence k identifikaci dalších aut, chodců a překážek. Ale interakce s lidmi představuje i nadále problémy. Jsou především chodci, kteří mohou zmást systémy svou nepředvídatelností. S nimi ale mají problém i řidiči z masa a kostí. Podle výzkumu profesorky Cummings bylo asi 50 % úmrtí chodců zaviněno vběhnutím na silnici, nedáním přednosti a podobně.
Vývojáři autonomních technologií nicméně argumentují tím, že nemohou zajistit bezpečnost těchto vozidel, pokud je nebudou moci testovat v reálných situacích.
Byla to Tesla, která se stala první automobilkou, která vyvolala vlnu kritiky. Pod přísný drobnohled vlády se dostala poté, co muž, který řídil její elektromobil Model S s poloatonomním řídícím systémem, zemřel po srážce s nákladním vozem na floridské dálnici.
Americká Národní správa bezpečnosti silničního provozu nakonec vyhodnotila, že technologie Tesly neobsahovala bezpečnostní defekt. Přesto rozhodla, že Tesla je spoluviníkem nehody tím, že nezahrnovala vícero bezpečnostních prvků. Podle Tesly nicméně autopilot významně přispívá k vyšší bezpečnosti vozů. Firma navíc ujišťuje, že řidiči chápou, že její systém nenahrazuje plné samořízení.
Srážka Modelu S Tesly s nákladním vozem se stala, když nákladní vůz přejížděl přes silnici. Společnost uvedla, že systém nedokázal rozeznat bílé přívěsné vozidlo proti světlé obloze. „Systémy počítačového vidění jsou v těchto autech neuvěřitelně tvrdé,“ což by mohlo způsobit problémy v detekci chodců, dodala Cummings.
Zdroj: WSJ, BBC
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře