Apple, Uber, Alphabet, Amazon, Tesla – která společnost je největším revolucionářem?
Americký fyzik a filozof Thomas Kuhn se snažil popsat rozdíly mezi běžnou snahou o vyřešení vědeckých problémů a vědeckou revolucí. Jeho koncept nelineární evoluce se stal populární i v podnikání a podle známého investora Barryho Ritholtze je škoda, že se z něj stalo téměř klišé. Existuje totiž řada firem, které skutečně mění chod v celém odvětví. Zařadit mezi ně můžeme Apple, Amazon.com, Alphabet či Uber Technologies. „Podívejme se detailně na pár příkladů, protože mohou posloužit i investorům,“ vybízí na stránkách Bloombergu Ritholtz.
Apple je svou celkovou hodnotou největší společností na světě a revoluce se mu povedla ve více oblastech. Steve Jobs vytvořil první model digitálního prodeje muziky, změnil telefony na přenosné počítače, firma přišla s chytrými hodinkami, které mimo jiné ničí jedno z tradičních švýcarských odvětví. V době, kdy tradiční maloobchod trpí, dosahují obchody Applu mimořádně vysokých tržeb na metr čtvereční prodejní plochy. Seznam firem, které drtí konkurence Applu, je dlouhý a je jen jedna firma, která se mu v tomto ohledu může vyrovnat.
Touto společností je Amazon. Jenže ten se od Applu liší v jedné významné věci: Snaha o co největší spokojenost zákazníka, dodávky zadarmo, cloudové služby, nový přístup k maloobchodu a ani vysoká efektivita logistiky nejsou žádnou revolucí v pravém slova smyslu. Amazon podle Ritholtze namísto revolučních nápadů těží z přístupu k velmi levnému kapitálu, který pak používá k eliminaci tržních nedokonalostí. Jeff Bezos to kdysi jasně vyjádřil ve větě: Vaše marže jsou pro mě příležitostí. Investorům se v tomto případě vyplatila trpělivost a to, že se nenechávají znepokojit relativně nízkými a volatilními zisky. I přesto se totiž z Amazonu stala třetí nejhodnotnější společnost na světě.
Možná největší revoluci ale představuje Uber a jeho služby. Firma sice nyní trpí mnoha skandály, ale pohled na její úspěchy dosažené během posledních deseti let říká mnoho: Dva miliony řidičů Uberu poskytly služby 40 milionům lidí, a to v 77 zemích světa a 616 městech. Dnes Uber zajistí 10 milionů služeb denně. To vše automaticky neznamená, že by mělo jít o nejhodnotnější neobchodovanou společnost na světě. Nicméně je zřejmé, že Uber úplně změnil pravidla hry v jednom významném odvětví.
Ritholtz se zamýšlí i nad Teslou, která je prý jeho oblíbenou společností. Otázkou ovšem je, zda ji lze považovat za revoluční společnost. Elektrovozy totiž vyrábí a nabízí i řada jiných společností. Výjimečné je na ní každopádně to, že donutila zbytek odvětví, aby ji následoval. Firmy jako BMW, GM či Toyota se mohly rozhodnout pro boj s jejich stávajícími vozy. Možná ale sledovaly, co se děje s těmi, kteří začali podobně bojovat s Applem či Amazonem, a rozhodly se, že namísto toho se také vydají cestou, kterou jde Tesla. A proto je nutné uznat, že i Tesla mění jedno obrovské odvětví.
Jak ale na závěr poukazuje Ritholtz, při zpětném pohledu je hodnocení revolučních společností mnohem jednodušší než snaha investorů o nalezení nových firem, které změní dosavadní zvyklosti a pravidla hry.
Zdroj: Bloomberg
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz