mpo.cz (MPO)
Osobní finance  |  20.03.2018 19:50:43

Na Evropské spotřebitelské centrum se obrátil rekordní počet spotřebitelů

 
Rekordní počet 1 633 spotřebitelů se loni obrátil na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci. To bylo o 46 % víc než v roce 2016. Centrum jim pomáhalo řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropy a poskytovalo informace o jejich právech na jednotném trhu. Úspěšného řešení sporů mimosoudní cestou bylo dosaženo téměř v 45 % případů.

Spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu pomáháme spotřebitelům řešit mimosoudní cestou, a to bezplatně. Jde především o problémy s náhradami škody za zpožděné a zrušené lety a spory s internetovými prodejci,“ řekl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR. Dalšími častými oblastmi přeshraničních stížností jsou zájezdy, ubytovací služby a nákup v kamenných prodejnách v zahraničí.

V roce 2016 centrum zaznamenalo 1 117 kontaktů se spotřebiteli, zatímco loni počet kontaktů narostl o 46 % na rekordních 1 633. Mezi nimi bylo 873 konkrétních sporů spotřebitel vs. podnikatel. „Z toho 534 případů jsme přímo řešili ve spolupráci s partnerskými centry v zemích podnikatelů. Mimosoudního řešení se podařilo dosáhnout v 43,7 % případů,“ uvedl zástupce ředitelky ESC ČR Ondřej Tichota. „Dalších 339 sporů jsme posoudili a poradili spotřebitelům, jak mají postupovat po vlastní ose. Což se jim zřejmě také dařilo, když se k nám už nevrátili s žádostí o přímou asistenci.“

Žádostí o informace o spotřebitelských právech v různých situacích, včetně například internetových podvodů, bylo loni 760.

40 000 jako náhrada za zpožděný let

Jedním z úspěšně řešených případů byla žádost šesti českých cestujících o náhradu škody za zpoždění 21 hodin při letu do italského Bari. Skupina kontaktovala maďarskou leteckou společnost s žádostí o vyplacení 250 eur na osobu, které jim přísluší při zpoždění o 3 hodiny a více, bylo-li způsobeno vinou na straně dopravce. Ten jim ale na opakované e-maily neodpovídal, a proto se obrátili na síť Evropských spotřebitelských center, která se s leteckou společností spojila a dosáhla vyplacení náhrady škody v celkové výši 1500 eur, tedy téměř 40 000 .

30 center pomáhá spotřebitelům

ESC ČR je jedním z 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, jejíž činnost financují Evropská komise a státy, které se na tomto projektu od roku 2005 podílejí. Vedle členských zemí EU jsou to Norsko a Island. Centra spolupracují na mimosoudním řešení přeshraničních sporů tak, že spotřebitel komunikuje s centrem ve své domovské zemi, které případ posoudí a předá kolegům v zemi podnikatele. Ti pak s podnikatelem vyjednávají smírné řešení sporu. Služby center jsou bezplatné. Více informací o činnosti ESC na www.evrospkyspotrebitel.cz.

 

Kontakt pro média: Ondřej Tichota, otichota@coi.cz, +420 731 553 653, Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688