Na Evropské spotřebitelské centrum se obrátil rekordní počet spotřebitelů
„Spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu pomáháme spotřebitelům řešit mimosoudní cestou, a to bezplatně. Jde především o problémy s náhradami škody za zpožděné a zrušené lety a spory s internetovými prodejci,“ řekl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR. Dalšími častými oblastmi přeshraničních stížností jsou zájezdy, ubytovací služby a nákup v kamenných prodejnách v zahraničí.
V roce 2016 centrum zaznamenalo 1 117 kontaktů se spotřebiteli, zatímco loni počet kontaktů narostl o 46 % na rekordních 1 633. Mezi nimi bylo 873 konkrétních sporů spotřebitel vs. podnikatel. „Z toho 534 případů jsme přímo řešili ve spolupráci s partnerskými centry v zemích podnikatelů. Mimosoudního řešení se podařilo dosáhnout v 43,7 % případů,“ uvedl zástupce ředitelky ESC ČR Ondřej Tichota. „Dalších 339 sporů jsme posoudili a poradili spotřebitelům, jak mají postupovat po vlastní ose. Což se jim zřejmě také dařilo, když se k nám už nevrátili s žádostí o přímou asistenci.“
Žádostí o informace o spotřebitelských právech v různých situacích, včetně například internetových podvodů, bylo loni 760.
40 000 Kč jako náhrada za zpožděný let
Jedním z úspěšně řešených případů byla žádost šesti českých cestujících o náhradu škody za zpoždění 21 hodin při letu do italského Bari. Skupina kontaktovala maďarskou leteckou společnost s žádostí o vyplacení 250 eur na osobu, které jim přísluší při zpoždění o 3 hodiny a více, bylo-li způsobeno vinou na straně dopravce. Ten jim ale na opakované e-maily neodpovídal, a proto se obrátili na síť Evropských spotřebitelských center, která se s leteckou společností spojila a dosáhla vyplacení náhrady škody v celkové výši 1500 eur, tedy téměř 40 000 Kč.
30 center pomáhá spotřebitelům
ESC ČR je jedním z 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, jejíž činnost financují Evropská komise a státy, které se na tomto projektu od roku 2005 podílejí. Vedle členských zemí EU jsou to Norsko a Island. Centra spolupracují na mimosoudním řešení přeshraničních sporů tak, že spotřebitel komunikuje s centrem ve své domovské zemi, které případ posoudí a předá kolegům v zemi podnikatele. Ti pak s podnikatelem vyjednávají smírné řešení sporu. Služby center jsou bezplatné. Více informací o činnosti ESC na www.evrospkyspotrebitel.cz.
Kontakt pro média: Ondřej Tichota, otichota@coi.cz, +420 731 553 653, Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Štěpán Křeček, BHS
Tři měsíce v řadě klesají ceny potravin v České republice nejrychleji ze všech zemí Evropské unie
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?