Bloomberg: S brexitem přichází propouštění v čele s autoprůmyslem
Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější než vyhlídky na brexit. Odtržení od evropského trhu by mohlo znamenat, že rušení pracovních míst a zpomalování produkce v britských automobilkách v posledních měsících je pouhou předehrou k hromadnému uzavírání výroby. Uvedla to agentura Bloomberg.
Od října už přišlo o práci 650 Cooperových kolegů z továrny společnosti Vauxhall Motors, která vyrábí automobily Astra. Zbývajících 1200 zaměstnanců se obává uzavření závodu v případě, že Británie přijde o bezcelní přístup na evropský trh. Omezování produkce plánuje i nedaleká továrna automobilky Jaguar Land Rover.
Cla a další obchodní překážky mohou být pro automobilový průmysl katastrofální, protože součástky v průběhu výrobního procesu běžně několikrát přecházejí přes hranice. Zatím není jasné, zda budou nová cla skutečně zavedena, protože Londýn a Brusel se stále ještě přou ohledně podmínek brexitu.
Osud továrny Vauxhall závisí na tom, zda se v ní francouzská mateřská společnost PSA Group rozhodne vyrábět příští verzi modelu Astra. PSA, která loni v létě koupila značku Vauxhall od americké automobilky General Motors, má ale i jiné možnosti. Může například výrobu přesunout do svých závodů ve Francii či Německu.
Cooper kvůli obavám ohledně rizik spojených s brexitem přesvědčoval zaměstnance své továrny, aby hlasovali proti odchodu Británie z Evropské unie. V oblasti závodu však podobně jako v případě většiny ostatních měst s automobilovými továrnami měly nakonec hlasy pro brexit převahu.
"Je těžké pochopit, jak může někdo s rozumnou myslí hlasovat pro cokoliv, co zkomplikuje podnikání," uvedl Peter Southwood, který v automobilce Vauxhall pracuje přes 20 let. "Lidé vidí, jak auta sjíždějí z výrobní linky, jak moc jich směřuje do zahraničí a odkud přicházejí součástky," upozornil.
V továrně v Ellesmere Port v minulosti pracovali Southwoodův dědeček a dva strýcové. Southwood doufá, že jeho děti by mohly na tuto tradici navázat. Ale bez ohledu na brexit již práce v britském automobilovém průmyslu není, co bývala. V době největšího rozmachu v 70. letech v továrně Vauxhallu pracovalo 12.500 lidí. Od té doby se počet zaměstnanců snížil o 90 procent, převážně kvůli automatizaci.
Odchod z EU bude pro britský automobilový průmysl znamenat novou ránu v době, kdy se snaží přizpůsobit přesunu pozornosti k vozům s elektrickým pohonem a vládním plánům na postupné ukončování provozu benzinových a naftových automobilů během příštích dvou desetiletí.
Náklady na montáž jednoho automobilu v Británii by se podle odhadu společnosti PA Consulting v případě takzvaného tvrdého brexitu - zahrnujícího zavedení desetiprocentního cla - mohly zvýšit o 2372 liber (téměř 68.000 Kč). Uzavírání továren by podle firmy bylo nejpravděpodobnější u japonských automobilek Toyota a Honda, které většinu své britské produkce vyvážejí.
Tim Lawrence ze společnosti PA Consulting nicméně upozorňuje, že pro Británii i EU by mohlo být příliš riskantní nedosáhnout dohody, která by umožňovala vzájemnou výměnu zboží při nulových či minimálních clech. "Británie je druhým největším automobilovým trhem Evropy a je velmi důležitá pro firmy z EU, jako jsou němečtí výrobci luxusních vozů," dodává Lawrence.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz