Lukrativní byznys s falešnými účty na sociálních sítích
Americká společnost Devumi vydělala miliony dolarů na globálním trhu s nekalostmi v sociálních médiích. Tato společnost prodává falešné sledující a retweety. Kupují je celebrity, firmy nebo jednoduše kdokoliv, kdo chce vypadat známější a nebo vyvíjet vliv na internetu.
New York Times tvrdí, že společnost disponuje přibližně 3,5 milionem fiktivních účtů, přičemž každý z nich byl prodán opakovaně. Dohromady tyto účty dodaly více než 200 milionů sledujících na Twitteru. Alespoň 55 tisíc těchto účtů přitom používá jména, profilové fotografie, bydliště a další osobní údaje skutečných uživatelů Twitteru, a to včetně nezletilých, tvrdí také analýza New York Times. Mohlo by se tak prý jednat o rozsáhlou krádež identity.
Podle cen uvedených v prosinci si za "kvalitní sledující" Devumi účtuje méně než dva centy za jednoho. New York Times z firemních a soudních zpráv zjistil, že Devumi má více než 200 tisíc zákazníků, včetně televizních hvězd, profesionálních sportovců, komiků, přednášejících TEDu, duchovních a modelek. Ve většině případů si svoje followery pořídili sami. Méně často jim je nakoupili jejich zaměstnanci, agenti, PR agentury a jiní.
Žijeme v době, kdy se velmi dobře vede takzvané ekonomice vlivu v online médiích. Ta proniká v podstatě do jakékoli branže, kde je možné zpeněžit masové publikum – nebo alespoň jeho iluzi. Falešné účty využívané vládami, zločinci nebo podnikateli zaplavují sociální sítě. Některé zdroje uvádí, že až 48 milionů ze všech aktivních uživatelů Twitteru, tedy asi 15 %, tvoří automatizované simulace účtů skutečných lidí. Podle samotného Twitteru je toto číslo mnohem nižší. Nimécně třeba Facebook v listopadu investorům oznámil, že má minimálně dvakrát více falešných uživatelů, než původně předpokládal, a to až 60 milionů. Tyto automatizované účty, tzv. boti, mohou ovlivňovat politické debaty nebo cílové reklamní skupiny, pošpinit firmy či zničit něčí reputaci.
Zakladatel společnosti Devumi, German Calas řekl, že o krádeži identit skutečných uživatelů neví nic. „Tato obvinění jsou falešná a my o žádné takové aktivitě nevíme,“ uvedl podle CNBC v listopadu.
I přes rostoucí kritiku jak samotných provozovatelů sociálních sítí, tak politiků zůstává obchod s fiktivními sledujícími neprůhledný. Vytváření takzvaných botů totiž spadá do právní šedé zóny. A tak i když Twitter a další platformy kupování sledujících zakazují, Devumi a desítky jiných firem je volně prodávají. Poskytovatelé sociálních sítí, jejichž tržní hodnota je pevně spojená s počtem jejich uživatelů, mezitím vytvářejí vlastní pravidla pro nalézání a odstranění takovýchto účtů.
„Sociální média jsou virtuální svět tvořený napůl boty a napůl skutečnými lidmi,“ řekl Rami Essaid, zakladatel Distil Networks, kyberbezpečnostní společnosti specializující se na odstranění sítě botů. „Nemůžete brát tweety vážně. Ne všechno je takové, jak se tváří.“
Zdroj: CNBC
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz