Základní pojmy franchisingu, které musíte znát
Pojem „franchisa“ a „franchising“ sice pocházejí z amerického hospodářského slovníku, ale původ mají ve středověké Francii. Pojem „franchisa“ označoval předání privilegií třetí osobě, která za odměnu směla ve státním zájmu vyrábět nebo obchodovat. V polovině 19. století se pod franchisingem rozumělo komerční využití práv třetí osoby. Tím se pojem přiblížil tomu, co pod franchisou rozumíme dnes.
První „moderní“ franchisové systémy vznikly v počátcích industrializace: 1860 „Singer Sewing Machine Company“ povolila cestujícím prodejcům prodávat šicí stroje na vlastní účet a vlastním jménem. „Rovněž Coca-Cola patřila k předchůdcům franchisingu, protože již před více než sto lety prodávala svůj produkt podle tohoto vzoru,“ říká Jiří Krajča, odborník na franchisy z České asociace franchisingu pořádající v pořadí již 3. ročník soutěže Franchisa roku.
Po druhé světové válce se franchisový systém
musel přizpůsobit požadavkům velkých trhů. Bylo nutné vybudovat nové jednotné
systémy odbytu. K tomu účelu se vyvíjela
jednotná prezentace podporující značku, a to vedlo k jejímu profilování.
Další vývoj franchisingu vedoucí k dnešnímu
stavu spočíval v jeho rozšíření o služby, předávání zkušeností a obchodních
postupů. „Proto může dnes podnikatel,
který si franchisu pořídí, očekávat obchodní koncepci na klíč,“ říká Jiří Krajča z České asociace
franchisingu.
Pod pojmem franchising se dnes rozumí forma
odbytu zboží a služeb subjektem, který vystupuje na trhu jako „franchisor“ a poskytuje více partnerům
– franchisantům právo s jeho
produkty nebo službami, pod vlastním jménem, provozovat obchodní činnost.
Evropský kodexu etiky franchisingu vydaný
EFF definuje franchising, zjednodušeně vyloženo, jako odbytový systém, jehož
prostřednictvím se uvádí na trh zboží a/nebo služby a/nebo technologie. Opírá
se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a
nezávislých podniků, franchisora a jeho franchisantů. Franchisor zaručuje svým
franchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost, provozovat obchodní činnost
v souladu s jeho koncepcí.
Toto právo franchisanta opravňuje a zavazuje
užívat za přímou nebo nepřímou úplatu jméno franchisorovy firmy a/nebo jeho
ochrannou známku a/nebo servisní známku a/nebo jiná práva z průmyslového a/nebo
duševního vlastnictví, jakož i know-how,
hospodářské a technické metody a procedurální systém, v rámci a po dobu trvání
písemné franchisové smlouvy, za
tímto účelem uzavřené mezi stranami, a za trvalé obchodní a technické podpory
ze strany franchisora.
Zmíněné „Know-how” je souborem nepatentovaných praktických znalostí, vycházejících z franchisorem získaných a ověřených zkušeností, jež jsou utajené, podstatné a identifikované. Utajené” znamená, že know-how, není všeobecně známé nebo lehce dostupné. „Podstatné” znamená, že know-how zahrnuje nepostradatelné informace pro použití franchisantem. „Identifikované” znamená, že know-how musí být specifikováno natolik zevrubně, aby bylo možno zjistit, zda odpovídá kritériím utajení a podstatnosti. Specifikace know-how může být smluvně zakotvena.
„Pokud se vám zdá oficiální definice franchisingu velmi obsáhlá, můžeme tuto definici zjednodušit a říct: Jedenkrát vymyslet a mnohokrát uplatnit,“ zjednodušuje Jiří Krajča ze soutěže Franchisa roku.
Slovník pojmů
Franchising – je odbytový systém, jehož prostřednictvím
se uvádí na trh zboží a/nebo služby a/nebo technologie. Opírá se o úzkou a
nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých
podnikatelů – franchisora a jeho franchisantů. Franchisor zaručuje svým
franchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost provozovat obchodní činnost
v souladu s jeho koncepcí. (definice EFF)
Franchisa – licence (právo) opravňující franchisanta
k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet
Franchisor - franchisový poskytovatel, poskytovatel
franchisy
Franchisant - franchisový příjemce, nabyvatel franchisy
Franchisová smlouva – dlouhodobá smlouva upravující základní
vztahy mezi franchisorem a franchisantem
Franchisový balík – souhrn práv, znalostí a dalších plnění
poskytovaných franchisorem umožňující provozovat franchisu
Franchisové poplatky – platby, které platí franchisant
franchisorovi za licenci a služby
Franchisová síť – obchodní a organizační propojení
franchisora a všech jeho franchisantů koordinované a podporované
prostřednictvím franchisové centrály
Master-Franchising - franchising přesahující území státu, tzn.
provozovaný v mezinárodním měřítku
Master-Franchisa – franchisová licence pro území cizího
státu (zpravidla pro celé území)
Master-Franchisant – tuzemský držitel franchisové licence
udělované zahraničním franchisorem
Master-Franchisová smlouva - (master - hlavní) smlouva upravující
základní vztahy mezi franchisorem a master-franchisantem opravňující
master-franchisanta uzavírat jako franchisor franchisové smlouvy s dalšími
franchisanty
ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU
Česká asociace franchisingu je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. Vznikla v roce 1993 a od té doby významně přispívá k propagaci a popularizaci franchisingu a neustálému rozvoji a kultivaci této formy podnikání v České republice. Členská základna ČAF se každým rokem rozrůstá o několik nových členů, ať už řádných, nebo přidružených. V současné době má 60 členů, mezi které patří jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy.
Více informací na:www.czech-franchise.cz
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.