Nejnovější údaje společnosti
Spotify o vývoji počtu uživatelů jsou povzbudivé, i když v krátkém horizontu
nevydělají a dividenda se zatím nedá očekávat. Zdá se, že stratégové ve Spotify
sledují postup společnosti Amazon, která teď výrazně investuje do akvizice
zákazníků a vývoje produktů. Kromě Amazon Prime Video a Apple Music může coby
konkurence sehrát zajímavou roli YouTube Red, hlavně díky svému nadupanému
katalogu hudebního obsahu. Spotify nicméně dokazuje, že
má mezi uživateli větší podporu, než mnozí mysleli, a podařilo se mu tak na
trhu odrazit dotírání takové konkurence, jako je Tidal, či dokonce Google
Music. Důvod je podle mého názoru jednoduchý. Spotify dokázal na trhu poskytnout
uživatelsky nejpřívětivější službu. Jeho připravené seznamy skladeb (playlisty)
se používají jednoduše a uživatel si snadno vytváří i vlastní. A z pohledu
sociálních sítí a networkingu má jednu důležitou vlastnost, a to snadné sdílení
playlistů. Porovnejte tuto uživatelskou zkušenost s vytvářením a sdílením playlistů
v programu iTunes a zjistíte, že dokonce i takové eso na uživatelská rozhraní,
kterým Apple nepochybně je, má před sebou ještě dlouhou cestu k dosažení
spokojenosti uživatelů hudby online.
Spotify se také podařilo včas
investovat do umělé inteligence, což zafungovalo třeba ve službě Discover
Weekly playlist. Ten uživateli řadí skladby, které zřejmě ještě neslyšel, ale
mohly by se mu líbit. Zdá se, že značka chce také uspět v distribuci
formou podcastu, což bude zajímavé dále sledovat.
Zatím se tedy zdá, že
největším rizikem pro tržní postavení Spotify není konkurence
v technologiích a uživatelském rozhraní, ale ve finanční síle. Rozptýlené
byznys modely Amazonu a Apple zatím signalizují jejich neschopnost plně se
soustředit právě na uživatelský zážitek, alespoň co se týká hudby.
V Česku má Spotify svůj největší rozmach teprve
před sebou. Předpoklady pro něj má hlavně díky nabídce služby „bez poplatku“,
se kterou přicházejí mobilní operátoři, a tím prolamují hlavní překážku rozvoji
streamované distribuce hudby.
Ta v roce 2014 podle analýzy Petera Tschmucka
z vídeňské Univerzity hudby a múzických umění zaujímala v Česku 65,8%
podíl příjmu z digitálně distribuované hudby a 16,1 % příjmu
z prodeje hudebních nahrávek celkem. Nejrozvinutější streamovací trhy, jako
je Čína, přitom dosahují 70 % celkového příjmu z prodeje nahrávek.
Když to shrnu, vidím ve
Spotify zajímavou investiční příležitost na dlouhé období. Spekulativně se dá
sázet i na to, že je může koupit jeden z technologických gigantů. Pro srovnání,
zatímco Spotify je v současnosti oceňován na 17 miliard dolarů, Apple má v bance
dolarů 900 miliard.
Douglas Arellanes
Lektor Anglo-American
University, Praha, a DJ v Radiu 1