Ekonomický deník (Ekonomický deník)
Investice  |  23.01.2018 06:13:02

Jak se Paříž osvobozovala od automobilů

Paříž udělala na cestě k ulicím bez aut veliký pokrok. Rozšířila prostor pro pěší, ale nic z toho se nestalo ze dne na den.

Hlavní město Francie na sebe v minulosti často poutalo pozornost hořekováním nad neutěšenou dopravní situací. Smog, hustý provoz a nekonečné kolony – to vše byly ještě na počátku 90. let jedny z hlavních charakteristik francouzské metropole. Ačkoli Paříž udělala v tomto ohledu obrovský pokrok, zaslouží si víc. Alespoň podle Laury Blissové, dopravní analytičky portálu CityLab.com.

Ohlédneme-li se osmadvacet let zpět a porovnáme tehdejší dobu s dneškem, zjistíme následující: objem automobilové dopravy do, za a uvnitř Paříže se snížil o 45 procent, tranzitní doprava přes Paříž je menší o 30 procent, zatímco počet cyklistů se za sledované období zvýšil více než desetinásobně. Pro srovnání – podíl cest vykonaných automobilemNew Yorku klesl od roku 1990 také. Přesto se v něm jezdí přibližně dvakrát intenzivněji než v Paříži.

Chiracův základ

Změna, kterou Paříž za téměř tři dekády zaznamenala, se však nedostavil jen tak a už vůbec ne ze dne na den. V průběhu celého dvacátého století se objem automobilové dopravy neustále zvyšoval. Na svůj strop narazil právě na počátku 90. let. Politici, kteří Paříž vedli v nedávných dobách se o to sice zasloužili více než jejich „osmdesátkoví“ předchůdci, ale ani jim nelze upřít podstatný podíl na tom, že se dnes ve francouzské metropoli o poznání lépe dýchá.

Tak například konzervativní politik Jacques Chirac, který vedl Paříž coby starosta v letech 1977 až 1995 napomohl pěší dopravě tím, že zvýšil počet refýžových sloupků zabraňujících nedovolenému parkování na chodnících. Současně obnovil a rozšířil promenádu pro pěší na Champs-Elysees, revitalizoval zeleň a omezil počet pouličních parkovacích míst.

Naproti tomu jeho nástupce Jean Tibéri si vysloužil tvrdou kritiku za to, že neprosadil účinná opatření, která měla řešit problémy s kvalitou ovzduší. Na druhé straně to byl ale právě Tibéri, kdo zakázal vjezd automobilům na Place de la Concorde. V roce 1996 navíc zavedl první plán rozvoje cyklistiky ve městě. Ten mimo jiné položil základ výstavbě cyklostezek na hlavních pařížských ulicích včetně zón, kde se auta mohla pohybovat jen omezenou rychlostí.

Více cyklostezek i pěších zón

Tibéri ale svůj mandát neobhájil, v křesle starosty ho totiž vystřídal Bertrand Delanoë. Ten dal hlasitě najevo, že s vozy uvnitř města zatočí, když v roce 2001 prohlásil, že zájmy automobilového lobby už nebudou politice města dominovat, a že se soustředí na zvětšení veřejného prostranství.

Delanoë se sliby v zásadě během třinácti let v čele Paříže splnil. Mnoho frekventovaných ulic bylo vybaveno zvláštními pruhy pro autobusy, vzniklo více než 600 kilometrů cyklostezek, břehy Seiny byly přes léto pro automobily uzavřeny – město na ně nechalo navézt písek, aby tak připomínaly mořské pláže. A konečně, v roce 2007 Paříž zavedla svůj první program na sdílení jízdních kol.

Delanoëova nástupkyně a současná starostka Paříže Anne Hidalgová je otevřená environmentalistka. A ve svém úsilí je skutečně systematická. Neváhala například prosadit zákaz vjezdu starších vozů do města o víkendech a zavedla pěší zóny na dolních nábřežích u Seiny. Její kritici namítali, že taková přísná antiautomobilová politika povede ke zhoršení dopravních zácp v Paříži. Nic takového se ovšem nestalo – počet kilometrů ujetých vozy uvnitř města se snížil.

Umírá méně lidí při dopravních nehodách

Kromě poklesu objemu automobilové dopravy se také podstatně snížil počet úmrtí při dopravních nehodách. Od roku 2010 úbytek dělá čtyřicet procent. Mimo Paříž je situace ale jiná. Zejména díky hospodářskému oživení vzrostl počet kilometrů v automobilové dopravě a s tím i počet usmrcených osob při nehodách. Není to ale trend výlučně francouzský, podobně je tomu například také ve Spojených státech.

Paříž má však před sebou ještě stále mnoho práce. To se projevuje zejména v době nepříznivých rozptylových podmínek, kdy se nad metropolí vznáší příkrov smogu. Před dvěma lety se Paříž stala smutnou hrdinkou, když se ukázalo, že ji v kvalitě ovzduší předehnala města jako Dillí nebo Peking. Největším znečišťovatelem vzduchu jsou zplodiny z dieselových motorů. Francie chce do roku 2040 zcela zakázat výrobu nejen vozů s naftovými, ale i benzínovými pohonnými jednotkami. Pokud se cíl podaří splnit, zajisté se to projeví i na pařížském ovzduší.

-usi-

Příspěvek Jak se Paříž osvobozovala od automobilů pochází z Ekonomický deník


Ekonomický deník přináší zpravodajství, analýzy a komentáře ze světa ekonomiky a technologií.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Čt 17:45  Růst cen akcií a cena za riziko Patria (Patria Finance)
Čt 17:30  Bitcoin roste o 4 % před čtvrtým půlením💥 X-Trade Brokers (XTB)
Čt 16:44  Akciové trhy: Evropské trhy většinou rostly - Komentář Investiční bankovnictví (Komerční banka)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688