Jiřina Kavková (Kurzy.cz)
Z domova  |  02.01.2018 20:23:10

Komunikace prezidentských kandidátů: nejvěcnější je Fischer, protikladem jsou Hannig s Horáčkem


Komunikace prezidentských kandidátů mimo jiné vypovídá o jejich postojích a chování. Podle analýzy vypracované na základě jejich rozhovorů v loňském roce nejracionálněji komunikoval Pavel Fischer. Naopak z pohledu textové analýzy se nejemotivněji vyjadřovali Petr Hannig a Michal Horáček. Miloš Zeman a Mirek Topolánek vykazují, ve srovnání s ostatními kandidáty, nejvyšší míru agresivity. Takové jsou hlavní závěry lingvistické studie, která vychází z metodiky analýzy skupinové iracionality Milana Petráka, který v poradenské společnosti Bisnode pracuje jako datový analytik.

Poznámka: K analýze byly použity rozhovory prezidentských kandidátů během předvolebních diskusí. Seznam vyhledávaných výrazů k určení iracionality je uveden na http://iracionalita.net/slovnik.php.

„Míra tak zvané iracionality prezidentských kandidátů byla určena na základě četnosti výskytu výrazů rozdělených do sedmi základních kategorií – agresivita, prodej iluzí, dogmatismus, zaštiťování se kolektivem, ideologické myšlení, dramatizace a posedlost symboly,“ vysvětluje analytik Bisnode Milan Petrák s tím, že analýza jde nad rámec tradičního pravo-levého politického třídění a místo něj sleduje, kde se, na škále umístění „umírněná“ – „radikální“ – „extremistická“, daný prezidentský kandidát nalézá. „Radikální politici se svými potenciálními voliči komunikují jiným způsobem než politici umírnění,“ dodal Milan Petrák z Bisnode.

Základní kategorie dělení používaných výrazů prezidentskými kandidáty

Kategorie výrazů

Příklady výrazů

Agresivita (nenávist k jiným názorovým skupinám)

zmanipulovaný, přisluhovač, lež

Prodej iluzí (vzhlížení k „vyšším“ ideálům)

svoboda, mír, statečnost

Dogmatismus

Absolutní, všichni, nikdo

Zaštiťování se kolektivem

my („my jsme“)

Ideologické myšlení

slova označující názvy konkurenčních ideologií

Dramatizace (přibarvování textu)

boj, krev, smrt, strach

Posedlost symboly

vlajka, přísaha

Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Milan Petrák, analytik Bisnode

„Nejvěcněji komunikujícím kandidátem je podle lingvistické analýzy Pavel Fischer, a to především díky tomu, že je výrazně méně agresivní a dogmatický než ostatní kandidáti,“ komentuje výsledky analytik Bisnode Milan Petrák. Současně dodává: „Nečekané je umístění Jiřího Hynka, kandidáta s druhou nejvíce umírněnou komunikací, zatímco strana Realisté, za kterou vstupuje do prezidentských voleb, byla v našem podzimním předvolebním průzkumu vyhodnocena jako nejemotivnější ze všech analyzovaných subjektů."

„Za povšimnutí stojí, že jediní dva kandidáti, kteří mají zkušenosti s působením ve vrcholných politických funkcích, tedy Miloš Zeman a Mirek Topolánek, zároveň vykazují výrazně vyšší agresivitu než všichni ostatní. Oproti volbám v roce 2013 se počet agresivních výrazů u Miloše Zemana téměř zdvojnásobil,“ upozorňuje Milan Petrák.

Nejméně racionálně podle studie komunikoval euroskepticky zaměřený Petr Hannig a Michal Horáček. „Zatímco Petr Hannig více než ostatní uvažuje způsobem „my versus oni“ u Michala Horáčka zřejmě hrála určitou roli skutečnost, že je autorem písňových textů a je zvyklý se vyjadřovat vzletně. To ovšem nemění nic na faktu, že jde o druhého nejemotivněji komunikujícího a nejdogmatičtějšího kandidáta, hlavně kvůli velmi častému používání výrazů jako „každý“, „všichni“, „nikdo“, „rozhodně“,“ uzavřel Milan Petrák z Bisnode.

Prezidentští kandidáti podle Koeficientu iracionality (Četnost výskytu výrazů na 10 000 slov)

Kandidát

Agresivita

Iluze

Dogma
tismus

Kolektiv

Ideologie

Dramat. výrazy

Symbol

Koeficient iracionality

Počet slov

Pavel Fischer

10,2

89,6

150,8

15,9

2,3

4,5

5,7

279,0

8 817

Jiří Hynek

33,0

88,6

162,9

28,9

2,1

30,9

8,2

354,6

4 851

Jiří Drahoš

33,2

113,7

205,3

1,6

1,6

4,7

3,2

363,3

6 331

Vratislav Kulhánek

36,5

60,8

234,3

14,8

6,1

14,8

2,6

369,7

11 522

Marek Hilšer

36,8

134,3

170,1

3,2

5,4

18,4

2,2

370,5

9 232

Miloš Zeman

63,3

77,8

198,0

11,7

7,7

11,3

2,8

372,6

24 801

Mirek Topolánek

65,6

103,9

191,4

7,3

18,2

10,9

1,8

399,2

5 486

Michal Horáček

41,2

107,7

251,8

19,0

4,0

3,2

4,0

430,8

12 627

Petr Hannig

29,7

110,3

237,9

34,7

9,9

7,4

2,5

432,4

8 072

Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Milan Petrák, analytik Bisnode

 Jak komunikují prezidentští kandidáti


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


•••

O Milanu Petrákovi

Analytik a statistik společnosti Bisnode. Jeho zájem o aspekty lidské skupinové iracionality vyústil do napsání knihy Skrytá autorita: Iracionalita a dav v člověku (dybbuk, 2011). Vystudoval Elektrotechnickou fakultu ČVUT v Praze.

 

 

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Komunikace prezidentských kandidátů: nejvěcnější je Fischer, protikladem jsou Hannig s Horáčkem

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.








Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2018

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů