Jak na franchisu bez vstupního kapitálu a jde to vůbec?
Začít s nulovým kapitálem bohužel
není u franchisového systému možné, je totiž potřeba mít dostatečné prostředky
jak na zakoupení franchisové licence, tak na provoz. Vlastní kapitál musí být
dostatečný dle typu a druhu licence, kterou chce potenciální franchisant
zakoupit. Není však licence, jako licence. „I pro ty, kteří zrovna
neoplývají miliony, existují varianty s relativně nízkými vstupními
poplatky,“ sděluje Jiří Krajča, odborník na franchisy
z České asociace franchisingu.
Před samotným podpisem smlouvy si určitě
důkladně spočítejte, kolik přesně vás to celé bude stát, abyste později
předešli nepříjemnému překvapení. Zohledněte nákup samotné licence i průběžné
náklady na provoz podniku. Sami pro sebe si zodpovězte otázky: Kolik mě bude
stát zahájení podnikání? Jak shromáždit prostředky nezbytné pro financování
podnikání? Má investice vyhlídky na dosažení prahu rentability?
Jakožto franchisant jistě obdržíte
propočty od poskytovatele licence. Berte je jako cenný ukazatel, ale neupínejte
se na ně a raději si vše spočítejte sami s ohledem na úplně všechny
náklady. Zkuste si od poskytovatele vyžádat podrobnosti o financování
v balíčku (náklady na samotnou licenci, částky na školení, zařízení,
vybavení zbožím a logistiku).
Dostatečný kapitál = polovina úspěchu
Je důležité, aby měl perspektivní
franchisant do začátku dostatek peněz. Přitom není problém, když si bude muset
do začátku finanční prostředky vypůjčit u bank. „V tomto případě
by se mělo jednat o maximálně 50 % vstupního kapitálu, zbytek by měly být jeho
vlastní peníze,“ radí Jiří
Krajča z České asociace franchisingu.
Pozor na pochybné půjčky
Jakákoliv půjčka by měla být vyjednána s eticky přijatelnou institucí. Mělo by se jednat například o uznávanou banku. Vyhnout by se měl franchisant rychlým a podezřelým půjčkám u méně známých a pochybných společností. Do vyhledání a vyjednávání výhodné půjčky se doporučuje zapojit také franchisora, který už třeba má v tomto ohledu více zkušeností. Důležité je pohlídat si dobu splatnosti, která by měla být dostatečně dlouhá, aby měl podnik možnost splácet jak vypůjčené peníze, tak i odpovídající úroky a zároveň měl franchisant dostatek financí na vlastní živobytí. Obvykle bývá dostatečná pěti až desetiletá půjčka.
Je třeba mít na paměti, že pokud by
franchisant nemusel do podniku vkládat žádné vlastní peníze, nebyl by
dostatečné motivován k práci na společném úspěchu. Je možné, že by měl
pokušení z franchisingu vycouvat hned při prvních potížích a neměl by vůli
se jimi prokousávat. „Stejně je tomu u příliš bohatých franchisantů,
pro které není potenciální neúspěch franchisy dostatečnou hrozbou. Finanční
investice, jejíž ztráta by byla pro franchisanta citelná, je významným
motivačním faktorem a je často považována za základní rys franchisové
transakce,“ zakončuje Jiří Krajča z České
asociace franchisingu.
ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU
Česká asociace franchisingu je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. Vznikla v roce 1993 a od té doby významně přispívá k propagaci a popularizaci franchisingu a neustálému rozvoji a kultivaci této formy podnikání v České republice. Členská základna ČAF se každým rokem rozrůstá o několik nových členů, ať už řádných, nebo přidružených. V současné době má 60 členů, mezi které patří jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy.
Více informací na:www.czech-franchise.cz
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.